• Anonym (hm?)

Räkna ut medelvärde av 2 tal?

Har fått i uppgift att samla in statistik på min praktikplats. Har valt att titta på könsfördelningen mellan personalen. Vår utbildare vill att vi presenterar ett medelvärde för statistiken. Blir det verkligen rätt att göra medelvärde av 2 tal? Arbetsplatsen är högt kvinnodominerad, så medelvärdet blir ju väldigt missvisande när jag räknar ut det.

• Svar på tråden Räkna ut medelvärde av 2 tal?
  • Anonym (?)

Du kan väl välja ålder istället?

Det funkar liksom inte att ta medel av två möjliga utfall. Tex 10 har skor och 14 är barfota. Medel av 10 och 14 blir 12, men vaddå.... 12 st har 1 sko eller?

Samma med kön. Det finns inget medel av man/kvinna.

• Anonym (W)
    Anonym (hm?) skrev 2019-10-02 13:06:30 följande:

Har fått i uppgift att samla in statistik på min praktikplats. Har valt att titta på könsfördelningen mellan personalen. Vår utbildare vill att vi presenterar ett medelvärde för statistiken. Blir det verkligen rätt att göra medelvärde av 2 tal? Arbetsplatsen är högt kvinnodominerad, så medelvärdet blir ju väldigt missvisande när jag räknar ut det.

Man och kvinna är inga tal, alltså kan du inte räkna medelvärde på det.

Man räknar medelvärde på värden, dvs tal.

Annars får du räkna procent. Om 80 st är kvinnor och 20 st män, så är 80% kvinnor.
  • Bananböjaren

Kön är en variabel på nominalskalan och saknar värde. Det går inte att räkna medelvärde på den. Du får börja om.

• Anonym (hm?)
    Anonym (W) skrev 2019-10-02 14:45:23 följande:

Annars får du räkna procent. Om 80 st är kvinnor och 20 st män, så är 80% kvinnor.
    Nä, jag tänkte ju mer att jag skulle räkna ut medel på själva antalet män och kvinnor men jag förstår hur du menar. Är ju märkligt vår lärare tog könsfördelning som exempel själv...
  • Anonym (hm?)
    Anonym (W) skrev 2019-10-02 14:45:23 följande:

Jo, jag har redan gjort ett diagram med procentenhet. Tror dock han vill ha in ett medelvärde också...
  • MsM84
    Anonym (hm?) skrev 2019-10-02 15:13:30 följande:

Jo, jag har redan gjort ett diagram med procentenhet. Tror dock han vill ha in ett medelvärde också...

Som medel är man 73,6% kvinna på arbetsplatsen? Kör ålder istället?
  • Anonym (W)
    Anonym (hm?) skrev 2019-10-02 15:13:30 följande:
    Man varför säger du inte som det är, att man inte kan räkna ut medelvärde på kön?
  • Anonym (hm?)
    Anonym (W) skrev 2019-10-02 15:25:35 följande:
    Man varför säger du inte som det är, att man inte kan räkna ut medelvärde på kön?
    Jo, jag får väl skriva det och lägga till en till med ålder istället för att kunna få till ett medelvärde. Tack för svar! :)
Svar på tråden Räkna ut medelvärde av 2 tal?