Inlägg från: Katten346 |Visa alla inlägg
  • Katten346

    Hur hantera jobbiga försäljare?

    Det här blev en konstig rubrik och frågan är förmodligen ännu konstigare, men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera den eller var den platsar bäst.

    En sak jag verkligen upplever som ett problem är personer som jag betalar för att utföra en tjänst, som frisörer eller fotvårdsterapeuter, som hela tiden försöker inleda samtal trots att jag markerar mitt ointresse.

    Så här kan det låta: "Hade du en bra helg?" Jag vill inte prata så mumlar något ohörbart. Då fortsätter människan: "Gjorde du något särskilt?" Jag tar upp mobilen och låtsas SMS:a för att slippa prata för det enda jag vill ha är en stunds avkoppling efter en lång arbetsdag...men trots att jag inte svarar fortsätter människan med att fråga hur semestern varit, om jag har några planer för den kommande helgen eller julen eller påsken eller vad det nu kan vara...det tar aldrig slut, jag råkar alltid ut för det, och undrar mer och mer om de får lära sig det på kurser eller vad det beror på.

    Jag är totalt ointresserad av att småprata i en sådan situation, och det enda jag vill är att bli lämnad i fred. Men det är som om många inte kan acceptera det utan måste ställa samma frågor. Jag tror inte att de egentligen bryr sig om svaret utan att det är något inlärt, alternativt att de försöker få igång ett samtal för att lätta upp stämningen trots att jag så tydligt visar att jag inte är intresserad. Men varför ger de då inte upp...jag antar att vissa kunder gärna pratar och då kan de väl prata med dem, men lämna andra kunder ifred om de visar att de vill det...?!

    Hur undviker man att verka ovänlig eller ohövlig när allt man vill är att få lite lugn och ro men de inte verkar uppfatta signalerna...? Jag har de senaste åren slutat på flera olika ställen pga de inte respekterade min integritet och jag hatar att behöva vara ovänlig.

  • Svar på tråden Hur hantera jobbiga försäljare?
  • Katten346

    Bara så där...? Det kanske stämmer att det är mindre ohövligt än ignorera dem, men jobbigare just att säga det så där rakt ut...

Svar på tråden Hur hantera jobbiga försäljare?