• Pigall

    Sluta amma mot bådas vilja- HUR??

    Har en son på snart 15 månader som fortfarande delammar på natten/morgonen och lite då och då när han inte är på förskolan. Hade verkligen inte tänkt amma så länge men han älskar det och jag tycker också det är mysigt. Nu har jag fått lite medicinska problem som gör att jag måste genomgå en undersökning där amning måste vara avslutad 6 veckor innan. Alltså måste vi avsluta amningen. :(

    Problemet är att jag inte vet hur jag ska gå tillväga. Tar tacksamt emot alla tips ni har! Han har nyligen börjat förskolan också så jag vill att det ska bli en så smärtfri övergång som möjligt så det inte blir för mycket förändringar på samma gång.

  • Svar på tråden Sluta amma mot bådas vilja- HUR??
  • Jag är bara jag

    Jag fick ganska kort tid på mig att sluta amma första barnet. Visserligen var det kanske bara 3-4 ggr per dag jag ammade, men det sved att vara tvungen!  Vi bytte nåt mål mot välling, resten bara slutade jag. Tog en vecka tror jag. Han hade napp, det räckte långt. Man kan prova byta ut amningen mot lite av varje- napp, vatten i flaska, gosedjur, mer mat på kvällen, välling. Ta ett mål i taget.

  • lövet2

    Jag hamnade i den situationen med ett av mina barn. Först tog jag bort vartenda mål på dagtid. Jag satte dit små mellanmål i stället. Filmjölk, smörgås, extra gröt. Sedan var det nattmålet. Jag tog min väska, klädde mig, sade hej då, vinkade och gjorde stor affär av att jag skulle bort på kvällen. Sedan fick pappan söva barnet och ta hand om henne på natten medan jag var osynlig och sov i ett annat rum. Efter 3 nätter kunde jag flytta in i sovrummet igen utan problem.

  • Pigall

    Tack för era svar. Han totalratar välling och för det mesta ersättning. Napp är mer en leksak än en tröst. Däremot vet jag inte om han ammar för att han är hungrig eller mer för trygghetens skull. Det här med att sova i annat rum kanske är en idé. Kanske testa över en helg så det inte blir för sömnlöst för pappan. Det är väl bara att bestämma sig även om det är så svårt när man verkligen inte känner sig redo:(

Svar på tråden Sluta amma mot bådas vilja- HUR??