• Anonym (Kaffedraken)

    Hon nekar avdrag underhåll

    Vår gemensamma 15-åriga dotter har senaste året bott heltid med sin mamma pga studier.

    Underhållet har vi löst utan inblandning av försäkringskassan. 
    (autogiro då vi inte kan prata med varandraSkäms )

    I somras var hon med mig i tre veckor sträck. Detta gjorde jag avdrag för och betalade ett lägre belopp i underhåll baserat på 1/40 "regeln" 

    Men nu ringer FK och säger att jag måste betala fullt underhåll då min dotters mamma inte godkänner avdraget. Tydligen är regeln så att om inte båda är överens så får man inte inte dra av.
     
    Har någon varit med om liknande? 

  • Svar på tråden Hon nekar avdrag underhåll
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har inte varit med om det själv. Men meningen är ju att vprdnadshavarna tillsammans ska räkna ut och komma överens om hur stort uderhållsbidraget ska vara. Hur ser er övenskommelse ut? Har ni den skiftligt och har ni kommit överens om att avdrag ska göras?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-10-03 07:36:00 följande:

    Jag har inte varit med om det själv. Men meningen är ju att vprdnadshavarna tillsammans ska räkna ut och komma överens om hur stort uderhållsbidraget ska vara. Hur ser er övenskommelse ut? Har ni den skiftligt och har ni kommit överens om att avdrag ska göras?


    Jag betalar 3k i månaden plus mobil och mopedförsäkring i månaden. Inga skriftliga avtal utan bara en snabb muntlig överenskommelse på en parkeringsplats utanför familjerådgivningen.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Lars78 skrev 2019-10-03 08:13:30 följande:

    Jag betalar 3k i månaden plus mobil och mopedförsäkring i månaden. Inga skriftliga avtal utan bara en snabb muntlig överenskommelse på en parkeringsplats utanför familjerådgivningen.


    Jag kan väl tycka att mamman i fråga kunde ha ringt dig och tagit upp detta personligen. Jag kan vän anse att hon inte borde ha hela underhållet, utan det är väl betydligt bättre om det går till er dotter?

    Och om det bara är en månad så borde det ju inte vara en kris för mamman, speciellt när dottern inte ens är där?

    Jag tycker du ska prata med henne.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Försöker men hon använder FK som nån advokat/talesperson i stället för svara mig. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Lars78 skrev 2019-10-03 12:16:43 följande:

    Försöker men hon använder FK som nån advokat/talesperson i stället för svara mig. 


    Men vad anser f.kassan/talespersonen om att mamman ska ha rätt till den summan när barnet inte är där?

    Då går ju den summan till mamman och inte barnet? Hade barnet vart hos mamman så hade det ju inte vart tal om ändrad ekonomi just den gången?
  • Anonym (Kaffedraken)

    FK svarade bara att man får endast göra avdrag om båda föräldrarna kommer överens om detta. Vidare sa mannen på FK som hade om detta fall att han förstår att detta kan verka märkligt.


    Detta innebär ju att man inte har rätt att dra av utan bara att möjligheten finns förutsatt att den förälder barnet är stadigvarande hos godkänner detta.

    Jag vill ju dra av för att kunna lägga pengarna på tiden med min dotter.
    För inte tusan skulle min exfru skicka med henne pengar för något. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du får väl het enkelt säga att accepterar hon inte avdraget så får hon ta hela underhållet via FK vilket är en lägre summa än 3000 och du slutar då också betala för mobil och moppe så kanske hon ser sin egen idioti i det hela. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Lars78 skrev 2019-10-03 13:09:46 följande:

    FK svarade bara att man får endast göra avdrag om båda föräldrarna kommer överens om detta. Vidare sa mannen på FK som hade om detta fall att han förstår att detta kan verka märkligt.

    Detta innebär ju att man inte har rätt att dra av utan bara att möjligheten finns förutsatt att den förälder barnet är stadigvarande hos godkänner detta.

    Jag vill ju dra av för att kunna lägga pengarna på tiden med min dotter.

    För inte tusan skulle min exfru skicka med henne pengar för något. 


    Inte konstigt hon går via talesman. Hon vet väl att det är sniket att kräva att du ska betala hela summan som går raka vägen ner i hennes ficka.

    Dåligt av henne. Hon borde tänka på son dotter och att hon får mer utav de pengarna hos dig
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ta det via Fk du också. Då blir det en lägre kostnad. Lägg mellanskillnaden på konto och spara till ditt barn. Du betalar över norm och ditt ex är ogin.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Griseknoen35 skrev 2019-10-03 13:12:17 följande:

    Du får väl het enkelt säga att accepterar hon inte avdraget så får hon ta hela underhållet via FK vilket är en lägre summa än 3000 och du slutar då också betala för mobil och moppe så kanske hon ser sin egen idioti i det hela. 


    FK sa att om jag strider för detta så måste det bestämmas via tingsrätten?

    Och för 1575 kr så vill jag inte ödsla annans tid eller skattepengar.
    Sen handlar det nog inte om pengar i min exfrus fall utan mer om att bråka.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Lars78 skrev 2019-10-03 13:24:03 följande:

    FK sa att om jag strider för detta så måste det bestämmas via tingsrätten?

    Och för 1575 kr så vill jag inte ödsla annans tid eller skattepengar.

    Sen handlar det nog inte om pengar i min exfrus fall utan mer om att bråka.


    Du borde nog strida om detta och enbart gå med på lägsta summa. För din dotters skull är det väl mycket bättre att du sparar resten till henne, än att mamman får pengarna?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Petra) skrev 2019-10-03 13:22:26 följande:

    Ta det via Fk du också. Då blir det en lägre kostnad. Lägg mellanskillnaden på konto och spara till ditt barn. Du betalar över norm och ditt ex är ogin.


    Håller med!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Vill stänga denna tråden med en liten reflektion.
     
    Jag har sett flera exempel på trådar där man på ett väldigt aggressivt sätt bemöter folk.
    Och jag fick en dos av detta idag. 
    Väldigt tråkigt att folk tar sig friheten att döma en utan fakta och bakgrund utan bara antar att jag "betalar en piss i havet".
    Skärpning. 
     
    Etik och god ton är ett ledord.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Lars78 skrev 2019-10-03 13:24:03 följande:
    FK sa att om jag strider för detta så måste det bestämmas via tingsrätten?

    Och för 1575 kr så vill jag inte ödsla annans tid eller skattepengar.
    Sen handlar det nog inte om pengar i min exfrus fall utan mer om att bråka.
    Visst men samtidigt behöver hon bara skicka in en ansökan till FK så får hon underhåll via dem och då är det int några 3000 i månaden. Vill hon ha mer än det som är via FK så måste hon gå till tingsrätten och då är det inte alls säkert att hon får mer. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Lars78 skrev 2019-10-03 19:11:51 följande:
    Vill stänga denna tråden med en liten reflektion.
     
    Jag har sett flera exempel på trådar där man på ett väldigt aggressivt sätt bemöter folk.
    Och jag fick en dos av detta idag. 
    Väldigt tråkigt att folk tar sig friheten att döma en utan fakta och bakgrund utan bara antar att jag "betalar en piss i havet".
    Skärpning. 
     
    Etik och god ton är ett ledord.
    Är det inlägg som är borttagna? För jag hittar inget sånt i tråden. Inlägg 3 och 4 är ju borttagna så kanske är de? Ja, det är nog sällsynt med trådar på FL utan några otrevliga inlägg. Finns kanske folk som aktivt provocerar i alla möjliga trådar för sakens skull. Tråkigt förstås, vore ju bra om alla kunde dis,utera sakllit med en trevlig ton.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja ett ?svar? från en person försvann. Jag anmälde och moderator höll med. Förutfattade meningar och otrevlig ton förstör ett, för flera, viktigt forum.

    Jag skrev här mest för att söka info. För regeln om att föräldern ska godkänna avdraget finns det inget om på Fks hemsida.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Låter väldigt konstigt.

    Sålänge ni inte kommit överens om att underhållssumman skall vara densamma oavsett hur mkt du har barnet har du enligt föräldrabalken rätt till avdrag. Betalas det däremot ut genom försäkringskassan (underhållsstöd) för de inga avdra. Men å andra sidan är summan då lägre.

    Om jag var du skulle jag hänvisa till just detta (föräldrabalken 7e kapitlet 4 §). Föräldrabalken hittar du här, lagen.nu/1949:381 , och stycket du förmodligen är intresserad av är följande:

    "Har en förälder som enligt 2 § skall betala underhållsbidrag haft barnet hos sig under en sammanhängande tid av minst fem hela dygn eller under en kalendermånad haft barnet hos sig i minst sex hela dygn, får föräldern vid fullgörande av sin bidragsskyldighet tillgodoräkna sig ett avdrag för varje helt dygn av barnets vistelse med 1/40 av det underhållsbidrag som räknat för kalendermånad gäller under tiden för vistelsen. Något sådant avdrag får dock inte göras på underhållsbidrag som belöper på senare tid än sex månader från utgången av den kalendermånad då vistelsen upphörde. Det sammanlagda avdragsbelopp som tillgodoräknas föräldern vid ett tillfälle skall, om det slutar på örestal, avrundas till närmast lägre krontal.

    Vid beräkning av antalet hela dygn enligt första stycket räknas det dygn då barnets vistelse upphör som ett helt dygn. Detta gäller dock inte om vistelsen börjar och upphör under samma dygn.

    Om det finns särskilda skäl kan rätten förordna om andra villkor för avdragsrätten än som anges i första och andra styckena. Mot en parts bestridande får ett sådant förordnande dock inte meddelas för tiden innan talan har väckts.

    Den bidragsskyldiga föräldern har inte rätt till avdrag när underhållsbidraget har fastställts med beaktande av att han eller hon i väsentlig mån fullgör sin underhållsskyldighet genom att ha barnet hos sig. Lag (2005:464)."

Svar på tråden Hon nekar avdrag underhåll