Inlägg från: Lars78 |Visa alla inlägg
  • Lars78

Hon nekar avdrag underhåll

Vår gemensamma 15-åriga dotter har senaste året bott heltid med sin mamma pga studier.

Underhållet har vi löst utan inblandning av försäkringskassan. 
    (autogiro då vi inte kan prata med varandraSkäms )

I somras var hon med mig i tre veckor sträck. Detta gjorde jag avdrag för och betalade ett lägre belopp i underhåll baserat på 1/40 "regeln" 

Men nu ringer FK och säger att jag måste betala fullt underhåll då min dotters mamma inte godkänner avdraget. Tydligen är regeln så att om inte båda är överens så får man inte inte dra av.

Har någon varit med om liknande? 

• Svar på tråden Hon nekar avdrag underhåll
  • Lars78
    Anonym (Hanna) skrev 2019-10-03 07:36:00 följande:

Jag har inte varit med om det själv. Men meningen är ju att vprdnadshavarna tillsammans ska räkna ut och komma överens om hur stort uderhållsbidraget ska vara. Hur ser er övenskommelse ut? Har ni den skiftligt och har ni kommit överens om att avdrag ska göras?

Jag betalar 3k i månaden plus mobil och mopedförsäkring i månaden. Inga skriftliga avtal utan bara en snabb muntlig överenskommelse på en parkeringsplats utanför familjerådgivningen.
  • Lars78

Försöker men hon använder FK som nån advokat/talesperson i stället för svara mig. 

• Lars78

FK svarade bara att man får endast göra avdrag om båda föräldrarna kommer överens om detta. Vidare sa mannen på FK som hade om detta fall att han förstår att detta kan verka märkligt.

Detta innebär ju att man inte har rätt att dra av utan bara att möjligheten finns förutsatt att den förälder barnet är stadigvarande hos godkänner detta.

Jag vill ju dra av för att kunna lägga pengarna på tiden med min dotter.
    För inte tusan skulle min exfru skicka med henne pengar för något. 

• Lars78
    Griseknoen35 skrev 2019-10-03 13:12:17 följande:

Du får väl het enkelt säga att accepterar hon inte avdraget så får hon ta hela underhållet via FK vilket är en lägre summa än 3000 och du slutar då också betala för mobil och moppe så kanske hon ser sin egen idioti i det hela. 

FK sa att om jag strider för detta så måste det bestämmas via tingsrätten?

Och för 1575 kr så vill jag inte ödsla annans tid eller skattepengar.
    Sen handlar det nog inte om pengar i min exfrus fall utan mer om att bråka.
  • Lars78
    Vill stänga denna tråden med en liten reflektion.

Jag har sett flera exempel på trådar där man på ett väldigt aggressivt sätt bemöter folk.
    Och jag fick en dos av detta idag. 
    Väldigt tråkigt att folk tar sig friheten att döma en utan fakta och bakgrund utan bara antar att jag "betalar en piss i havet".
    Skärpning. 

Etik och god ton är ett ledord.
  • Lars78

Ja ett ?svar? från en person försvann. Jag anmälde och moderator höll med. Förutfattade meningar och otrevlig ton förstör ett, för flera, viktigt forum.

Jag skrev här mest för att söka info. För regeln om att föräldern ska godkänna avdraget finns det inget om på Fks hemsida.

Svar på tråden Hon nekar avdrag underhåll