• Sötsug

    Hur tvättar ni?

    Som rubriken lyder; Hur tvättar ni?

    Blandar ni alla typer av kläder och färger och tvättar allt samtidigt?

    Delar ni upp strumpor och underkläder för sig? Sängkläder för sig? Handdukar för sig? Etc. 60 tvätt för sig? 40 tvätt för sig? Vittvätt? Kulörtvätt?

    Hur torkar ni kläderna? Hängtork? Torktumlare? Torkskåp?

    Jag tvättar alla kläder tillsammans med flytande tvättmedel i facket och sköljmedel. Tvättmedel för kulör till all tvätt. Delar upp dem i mörka och ljusa. Kör allt på 60 grader oavsett om det är 40 grader som står i dem... Det enda jag tvättar för sig är sådant som ska tvättas i 30 grader eller handtvätt.

    Hängtorkar alla kläder. Torktumlar sängkläder och handdukar för att de ska bli mjuka.

    Min sambo delar upp. Mörka kläder för sig, ljusa för sig. Tvättar strumpor och underkläder för sig i 60 grader. Tvättar tröjor, byxor, t-shirt etc i 40 grader. Sängkläder för sig i 60. Handdukar för sig i 60. Han torktumlar ibland allt och ibland hängtork.

  • Svar på tråden Hur tvättar ni?
  • Erkens mamma

    Delar upp i ljus och mörk kulört. Vittvätt för sig.

    Kör det medta på 40 grader. Väldigt smutsigt får förtvätt också. Enstaka ylleprogram för känsliga grejer någon gång.

    Vittvätt på 60 grader. Dvs lakan och handdukar.

    Strumpor, underkläder, t-shirts och jerseykläder torktumlas liksom handdukar.

    Lakan, jeans, skjortor osv hänger vi.

  • cosinus

    Vit 40, vit 60, mörk 60, svart-marinblå-mörkgrå 40, grön-blå-ljusgrå 40, röd-rosa-gul-40.

    I 60 går handdukar, lakan, underkläder och strumpor.

    tumlar 60-tvättarna och hänger 40-tvättarna.

    Vi är 6 personer i hushållet så alla tvättkorgar fylls på frekvent. Hade jag levt själv hade jag inte delat upp det i riktigt lika många tvättar. Då hade vissa aldrig blivit mer än 2-3 plagg.

  • Gameofthrones

    Rolig tråd,

    Jag tvättar mörka kläder 40 g kläder, en hög rött och rosa en hög. 40 g, Vittvätt 60g, handdukar, sängkläder en hög, 60g

    Tvättar stadartiklar utan sköljmedel. Har trasor för fönster, trasor med microfibrer i, golvmoppen såklart en platt 360g vinkel suverän!

    Det kan hända att jag tvättar alla färgade kläder tillsammans beroende på hur dem ser ut och hur länge man har haft dem. Kan hända att jag tvättar Wettex trasor med 40 g, utan sköljmedel, ekonomiskt och bra. Kastar dem när dem är utnötta. Jag använder trasor som man köper i tyg microfibrer i butik har den som disktrasor med.

    Köper Via pulver och Comfort vanilj mmmm. Hänger så det luktar gott i hela hemmet också!

  • Kiyah

    kläder för sig, sängkläder för sig uppdelat i vittvätt och kulör, handdukar för sig uppdelat efter vittvätt och kulör.
    Kläder har jag bara svarta så de behöver jag inte sortera utom nåt enstaka plagg jag är extra rädd om och som är känsligt, det kört på 30 grader, övriga kläder på 40, med tvättmedel för svart tvätt.
    Sängkläder i 40/60 grader beroende på.
    Handdukar i 60 grader.
    Brukar torktumla allt. Det är dels enklare och sen har vi bara 2 små torkskåp i tvättstugan så allt får inte plats 

  • beccagranen

    Jag tvättar följande:
    *VIA Color pulver + sköljmedel Comfort/Softlan nästan alltid i 60 grader.
    *Delar upp tvätten i färg; Svart/grå/brunt/mblå, Rosa/rött/Orange, Grön/blå/gul.
    Vitt alltid separat, handdukar/lakan mm som är vitt lägger jag i en skvätt klorin för att få riktigt vitt.
    *Sängkläder blir oftast att tvätta separat då annat smått fastnar inne i påslakan.
    * Alla kläder blandas oavsett sort, strumpor brukar jag ibland tvätta separat annars dammsuger jag dom innan. 
    * Hundens bäddar tvättas separat, lika så kökshanddukar. Brukar dammsuga ur maskinen efter sådan tvätt och köra en sköljning efter.
    * Handtvätt på vissa blusar/skjortor och ylleplagg då dem bara behöver uppfräschning.  Handtvätt på städdukar, golvmopp mm.
    * Hänger all tvätt, trappräcket är toppen för sängkläder då vi har en luftvärmepump i hallen som torkar det mesta på några timmar.

  • Barbro45

    Intressant så olika vi kan göra. Är övertygad om att tvätten i de allra flesta fall blir ren oavsett hur vi tvättar.
    Jag är tvättar de flesta kläder i 60 grader, har upptäckt att tvättmärkningen oftast är i underkant. Tvättar dem på avigan, stängda dragkjedjor och öppna knappar, ljust med ljust och mörkt med mörkt.
    Underkläder och strumpor tvättar jag för sig då också i 60 grader. Sänglinne och frottéhanddukar tvättar jag i 90 grader, var för sig, lakanen blir så luddiga annars. Tumlar endast frottéhandukarna allt annat hänger jag ute på torkvindan, fungerar utmärkt även på vintern, blir -frystorkat- då.

  • Barbro45
    beccagranen skrev 2019-10-03 08:41:53 följande:

    Jag tvättar följande:
    *VIA Color pulver + sköljmedel Comfort/Softlan nästan alltid i 60 grader.
    *Delar upp tvätten i färg; Svart/grå/brunt/mblå, Rosa/rött/Orange, Grön/blå/gul.
    Vitt alltid separat, handdukar/lakan mm som är vitt lägger jag i en skvätt klorin för att få riktigt vitt.
    *Sängkläder blir oftast att tvätta separat då annat smått fastnar inne i påslakan.
    * Alla kläder blandas oavsett sort, strumpor brukar jag ibland tvätta separat annars dammsuger jag dom innan. 
    * Hundens bäddar tvättas separat, lika så kökshanddukar. Brukar dammsuga ur maskinen efter sådan tvätt och köra en sköljning efter.
    * Handtvätt på vissa blusar/skjortor och ylleplagg då dem bara behöver uppfräschning.  Handtvätt på städdukar, golvmopp mm.
    * Hänger all tvätt, trappräcket är toppen för sängkläder då vi har en luftvärmepump i hallen som torkar det mesta på några timmar.


    Tack för tips att dammsuga strumpor innan tvätt. De fungerar ju som torrmoppning när man går runt med dom så det lär finnas en hel del damm i dem.
  • 2barnsmorsan

    Tvättar efter tvättråden. 30, 40, 60.

    Lakan för sig, handdukar för sig, underkläder för sig.

    Delar upp färger på kläder i ljus och mörk.

    Torktumlar underkläder, handdukar, lakan.

    Hänger kläder i torkskåp.

  • fjanten

    Vid magsjuka kör jag allt på 90 grader, det som klarar sig klarar sig I vanliga fall delar jag in tvätten efter ljus/mörk och 40 grader/60 grader.

Svar på tråden Hur tvättar ni?