• Thu 3 Oct 2019 17:07
    1318 visningar
    11 svar
    11
    1318

    Förskolan oroliga för dottern 16 mån

    Vår dotter på 16 månader skolades in för 1,5 mån sedan. Sen dess har sömnen varit horribel. Nu har det gått flera veckor och hon sover fortfarande kasst. Vi tänkte först att de var inskolningen, efter ett par veckor tänkte vi att hon kanske håller på att bli sjuk, sen tänkte vi att det nog beror på kindtänder (vi såg att en kommit igenom), men det tar liksom inte slut? Det har snart gått två månader sen det blev såhär.

    Samtidigt har hon blivit supertrotsig. Blir jätte arg och ledsen för allt och inget. Vi får inte ihop om det är en kombination av allt, dålig sömn, petig med mat, tänder, lite snuvig. Eller om det är en specifik sak som orsakar allt annat.. vi har även tänkt att det här nog är en fas.

    Men idag när jag hämtar dottern så möter en av pedagogerna upp mig och förklarar att de är fundersamma då hennes humör går upp & ner hela tiden, och hon är supertrött där på dagarna. Och de undrar därför vad det är med henne..

    Och jag känner mig nu lite handfallen. Det kändes så märkligt att förskolan är oroliga för att hon är trött? Är inte alla barn det? Och vad är det här egentligen? Har de någon fas vid 16 mån som gör att de sover dåligt, samt blir sura, ledsna & trotsiga?

  • Svar på tråden Förskolan oroliga för dottern 16 mån
  • Anonym (suck)
    Thu 3 Oct 2019 18:25
    #1
    luciabarn skrev 2019-10-03 17:07:03 följande:

    Det kändes så märkligt att förskolan är oroliga för att hon är trött? Är inte alla barn det? Och vad är det här egentligen? Har de någon fas vid 16 mån som gör att de sover dåligt, samt blir sura, ledsna & trotsiga?


    Om nu förskolan, som har erfarenhet av hundratals eller tusentals barn i den åldern reagerar, så faller nog ert barn inte inom normalspannet.

    Vad säger BVC/BUP?
  • Anonym (Mor till två)
    Thu 3 Oct 2019 18:33
    #2

    Ts först det är en stor omställning att gå från att vara hemma till att vara på förskola. Flera barn, hög ljudnivå, många intryck. Ser vad andra kan. Ev frustrerad för att hon inte kan själv. Svårt att förklara vad hon vill osv. Har hon långa dagar, möjlighet till återhämtning? Av din ts går det inte se något direkt avvikande utan hon är ett litet barn.

  • Anonym (Barns­kötare­n)
    Thu 3 Oct 2019 18:44
    #3

    Jag arbetar på förskola med 1-4 åringar. Och på din beskrivning tycker jag inte det låter något konstigt. Det är en STOR omställning att börja på fsk och lära känna ny vuxna och barn. Och nya rutiner, kravsituationer osv. Alla ?regler? och moment som är i förskolan. Vore mer konstigt om ett barn inte visar någon reaktion alls. Ge det några månader.

    Vi har haft barn som varit ledsna varje dag i flera månader, som inte orkar hålla sig vakna fram till lunch osv. De flesta barn kommer in i det med tiden.

    Tror inte ni behöver oroa er.

  • Thu 3 Oct 2019 19:31
    #4

    Vår var ungefär lika gammal när han började förskola i våras och då blev sömnen sämre, inte katastrof men sämre. När han började igen efter sommaren blev sömnen sämre igen, sen verkade han ha en jobbig period på förskolan också så jag började hämta honom kl 15 ist för 16. Det har faktiskt gjort stor skillnad på både sömn och mående på förskolan och han är nu alltid glad där. Kan ju inte bevisa sambandet men det känns rimligt. Känns som att han inte var riktigt redo för de lite längre dagarna han började med efter sommaren. Har du möjlighet hade jag testat kortare dagar.

  • Thu 3 Oct 2019 21:31
    #5

    Tack för alla svar!


    Anonym (Mor till två) skrev 2019-10-03 18:33:15 följande:

    Ts först det är en stor omställning att gå från att vara hemma till att vara på förskola. Flera barn, hög ljudnivå, många intryck. Ser vad andra kan. Ev frustrerad för att hon inte kan själv. Svårt att förklara vad hon vill osv. Har hon långa dagar, möjlighet till återhämtning? Av din ts går det inte se något direkt avvikande utan hon är ett litet barn.


    Precis så som du beskriver det upplever jag henne. Att hon ofta blir frustrerad när något inte blir som hon tänkt. Tex om hon tappar något, eller inte får en leksak att ?funka?. Men upplever också att hon verkar frustrerad över att inte kunna kommunicera. Hon blir tex ofta arg när hon ska äta, och frustrationen växer snabbt om jag inte lyckas lista ut vad det är hon vill. Eftersom hon ännu inte pratar mer än ?titta? och ?där?. Kan alltså inte säga att hon är törstig eller liknande. Vilket gör att vi måste testa en sak i taget för att se vad de är hon vill.
    Anonym (Barnskötaren) skrev 2019-10-03 18:44:53 följande:

    Jag arbetar på förskola med 1-4 åringar. Och på din beskrivning tycker jag inte det låter något konstigt. Det är en STOR omställning att börja på fsk och lära känna ny vuxna och barn. Och nya rutiner, kravsituationer osv. Alla ?regler? och moment som är i förskolan. Vore mer konstigt om ett barn inte visar någon reaktion alls. Ge det några månader.

    Vi har haft barn som varit ledsna varje dag i flera månader, som inte orkar hålla sig vakna fram till lunch osv. De flesta barn kommer in i det med tiden.

    Tror inte ni behöver oroa er.


    Tusen tack! Hennes trötthet ligger främst i att hon hamnat helt i otakt pga sömnproblemen. Vilket gör att hon kan sova dåligt en natt men ändå vilja gå upp mellan 03.30-05.00. Så när hon väl kommer till förskolan så har hon många ggr redan varit vaken i flera timmar :/ och det bidrar ju till att hon blir trött och grinig och kanske inte fixar alla intryck som hon skulle om hon vore utvilad.
    Hawk skrev 2019-10-03 19:31:49 följande:

    Vår var ungefär lika gammal när han började förskola i våras och då blev sömnen sämre, inte katastrof men sämre. När han började igen efter sommaren blev sömnen sämre igen, sen verkade han ha en jobbig period på förskolan också så jag började hämta honom kl 15 ist för 16. Det har faktiskt gjort stor skillnad på både sömn och mående på förskolan och han är nu alltid glad där. Kan ju inte bevisa sambandet men det känns rimligt. Känns som att han inte var riktigt redo för de lite längre dagarna han började med efter sommaren. Har du möjlighet hade jag testat kortare dagar.


    Tack för din input!! Skönt att höra att andra haft lite liknande. Hon går dock redan relativt korta dagar då jag hämtar henne vid 15.15 varje dag. Jag upplever henne inte som supertrött på eftermiddagarna heller. Första veckorna var hon så trött så hon inte kunde hålla sig vaken vid 16. Men nu kan hon lätt leka och hålla igång när vi kommer hem fram till att hon lägger sig vid 19. Men då har hon ju också sovit 1-2 ggr på förskolan så hon är väl mer utvilad när vi kommer hem antar jag.
  • Elin P
    Thu 3 Oct 2019 21:52
    #6

    Det är ju säkert den dåliga sömnen som ställer till det för henne. Får hon sova så mycket hon behöver på förskolan? Hon kanske behöver sova redan vid 9 på morgonen om hon vaknar så tidigt? Mina barn behövde sova två gånger per dag i början på fsk. Sen är det ju en stor omställning att börja förskola. Tycker inte heller det låter konstigt att hon reagerar. Har ni några föräldradagar kvar så ni kunde förkorta hennes dagar så här i början?

  • Fri 4 Oct 2019 07:46
    #7

    Åldern runt 1½ brukar kallas för-trotsen, så det verkar vara helt normalt det du beskriver, även om det säkert är en jobbig tid för din dotter. 
    Ett tips för sömnen om dottern vaknar tidigt är att göra det tydligt att det fortfarande är natt, och på natten sover man. Nerdragna rullgardiner/persienner så det är mörkt i rummet. Rutiner är bra, för det lär sig 1½-åringarna fort. Testa att använda en gammal skräll-väckarklocka eller en speciell larmsignal på mobilen för att tala om för dottern att nu är det morgon. När signalen har låtit, tänder du ljuset och drar upp rullgardinen, går fram till dotterns säng med ett glatt leende och säger "Godmorgon min lilla älskling!" typ.
    Vaknar hon för tidigt stoppar du om henne och säger "godnatt", låter det vara fortsatt mörkt och tyst tills signalen går.

  • Fri 4 Oct 2019 07:58
    #8

    Jag har en dotter i den åldern som beter sig likadant ungefär. Men hennes sömn påverkas av att hon börjat drömma mer och mer. Så hon vaknar massor på natten.

  • Anonym (Mor till två)
    Fri 4 Oct 2019 16:16
    #9

    [quote=79940027][quote-nick]luciabarn skrev 2019-10-03 21:31:09 följande:[/quote-nick]Tack för alla svar!

    Precis så som du beskriver det upplever jag henne. Att hon ofta blir frustrerad när något inte blir som hon tänkt. Tex om hon tappar något, eller inte får en leksak att ?funka?. Men upplever också att hon verkar frustrerad över att inte kunna kommunicera. Hon blir tex ofta arg när hon ska äta, och frustrationen växer snabbt om jag inte lyckas lista ut vad det är hon vill. Eftersom hon ännu inte pratar mer än ?titta? och ?där?. Kan alltså inte säga att hon är törstig eller liknande. Vilket gör att vi måste testa en sak i taget för att se vad de är hon vill.

    Ts googla på bildstöd, skriv ut de bilder du vet hon brukar vilja få sagt. Typ äta. Mjölkgls, macka, säng mm visa bilden samtidigt som du säger vad det är, kommer hjälpa henne att kommunicera och lära sig ord.

  • Fri 4 Oct 2019 21:47
    #10
    MammaTillDansband skrev 2019-10-04 07:46:35 följande:

    Åldern runt 1½ brukar kallas för-trotsen, så det verkar vara helt normalt det du beskriver, även om det säkert är en jobbig tid för din dotter. 

    Ett tips för sömnen om dottern vaknar tidigt är att göra det tydligt att det fortfarande är natt, och på natten sover man. Nerdragna rullgardiner/persienner så det är mörkt i rummet. Rutiner är bra, för det lär sig 1½-åringarna fort. Testa att använda en gammal skräll-väckarklocka eller en speciell larmsignal på mobilen för att tala om för dottern att nu är det morgon. När signalen har låtit, tänder du ljuset och drar upp rullgardinen, går fram till dotterns säng med ett glatt leende och säger "Godmorgon min lilla älskling!" typ.

    Vaknar hon för tidigt stoppar du om henne och säger "godnatt", låter det vara fortsatt mörkt och tyst tills signalen går.


    Jätte bra tips! Men Hon gallskriker efter ett par minuter om man inte går upp med henne. Hon vägrar somna ol i sin säng, vägrar somna om mellan mig och hennes pappa i vår säng, har även testat bädda med madrass på golvet i hennes rum och lyfta ur henne ur hennes säng när hon vaknar för att försöka lägga henne med mig på madrassen och somna om. Men hon bara gallskriker tills hon inte får luft. Det går inte att få henne att somna om igen. Och det är helt ohållbart att gå upp mellan 03.30-04.30 som vi får göra många dagar :( det märks dock att hon inte har sovit klart för hon är supertrött när vi väl gått upp. Gnuggar sig i ögonen, gäspar och är ledsen.
  • Sat 5 Oct 2019 06:26
    #11
    Anonym (Mor till två) skrev 2019-10-04 16:16:57 följande:

    [quote=79940027][quote-nick]luciabarn skrev 2019-10-03 21:31:09 följande:[/quote-nick]Tack för alla svar!

    Precis så som du beskriver det upplever jag henne. Att hon ofta blir frustrerad när något inte blir som hon tänkt. Tex om hon tappar något, eller inte får en leksak att ?funka?. Men upplever också att hon verkar frustrerad över att inte kunna kommunicera. Hon blir tex ofta arg när hon ska äta, och frustrationen växer snabbt om jag inte lyckas lista ut vad det är hon vill. Eftersom hon ännu inte pratar mer än ?titta? och ?där?. Kan alltså inte säga att hon är törstig eller liknande. Vilket gör att vi måste testa en sak i taget för att se vad de är hon vill.

    Ts googla på bildstöd, skriv ut de bilder du vet hon brukar vilja få sagt. Typ äta. Mjölkgls, macka, säng mm visa bilden samtidigt som du säger vad det är, kommer hjälpa henne att kommunicera och lära sig ord.


    Åh tack för tipset!! Ska googla det och testa!
Svar på tråden Förskolan oroliga för dottern 16 mån