• scrapparlotta

    Skolios..

    Min dotter på 15 år ska nu få korsett då dom upptäckt att hon har skolios. Nåt som känns jättejobbigt. Hur jobbigt är detta? Känns som om hon kommer bli stel som en robot...inte kunna röra sig. Är det så? Vilken korsett är bäst/jobbigast? Nattkorsett eller den man har ca 23 timmar om dygnet.

    Hon har 29 grader....om det skulle bli op...Hur stel blir man?Hur länge fick ni vänta på att få korsetten?

    Berätta allt.. jag är skitskraj och mår så dåligt över detta...man vill ju inte se sina barn lida. Man tycker ju att ett år går så fort...men nu kommer nog åren krypa fram.

  • Svar på tråden Skolios..
  • Krickis

    Jag har oxp skolios och hade över 30 grader. Jag hade korsett från oktober i sjuan till maj i nian. Jag hade en bostonkorsett och den har man i 23 timmar. Jag ljuger om jag säger att det var kul. Det som jag upplevde jobbigast var att ingen visste vad den var. Alltså mer pinsamt än att den var ivägen för mig. När jag var färdig växt och blev av med korsetten så hade jag 16 grader. Fuskade dock mycket och lämnade den hemma när föräldrarna var på jobbet och jag skulle på skolan. Gömde den i skogen när jag skulle på fest. Jag var 16 när jag blev av med den och är 43 nu. Har inga problem med ryggen idag vilket jag nog kan tacka korsetten för.

  • Krickis

    Glömde att säga att ja, man blir stel som en robot över ryggen. Får en otroligt rak hållning. Vet att mina föräldrar fick göra avdrag på skatten för att kläderna slets på ett onaturligt sätt oxå. Dock var ju detta en massa år sen. Vet inte hur det är nu. Jag tycker ni ska bolla med ortopeden, dom kan ju detta.

  • Linnis92

    Jag hade över 30 grader och fick min korsett när jag var 11 och hade den tills jag var 13. 20 timmar om dygnet hade jag den. För mig var den inte speciellt mycket i vägen men det var pinsamt, var rädd för vad folk skulle tycka. När jag började högstadiet slutade jag använda den helt för skammen, ny skola, nya kompisar och en ny tandställning, nej då försvann korsetten.

    Kurvan hade gått ner till 14 grader då tror jag det var.

    Nu är jag 27 och har inga problem med ryggen än så länge.

    Sen fick jag en annan kropp. Blev slank över magen eftersom den alltid hölls in, fick mycket höfter och en del rumpa, men det är något som jag trivts med så var inga problem.

  • scrapparlotta
    Krickis skrev 2019-10-03 23:31:24 följande:

    Jag har oxp skolios och hade över 30 grader. Jag hade korsett från oktober i sjuan till maj i nian. Jag hade en bostonkorsett och den har man i 23 timmar. Jag ljuger om jag säger att det var kul. Det som jag upplevde jobbigast var att ingen visste vad den var. Alltså mer pinsamt än att den var ivägen för mig. När jag var färdig växt och blev av med korsetten så hade jag 16 grader. Fuskade dock mycket och lämnade den hemma när föräldrarna var på jobbet och jag skulle på skolan. Gömde den i skogen när jag skulle på fest. Jag var 16 när jag blev av med den och är 43 nu. Har inga problem med ryggen idag vilket jag nog kan tacka korsetten för.


    Tack för ditt svar. Just det att min dotter kommer fuska och inte ha den är jag lite orolig för med dom veckor vi inte är hemma. Men hon måste ha hjälp att knäppa den där bak eller. Lillasyster är ju hemma..hon får ha koll på att den används och hjälpa henna.

    Kan ryggen bli rakare? Det så läkaren vi var hos i förrgår att det blir den inte med korsett...man bara ser till att ryggen inte blir mer krokig. Är bara vid op som den blir rak...

    Detta kommer kännas som ett fängelse för min dotter att ha den så länge . Hur funkade gympan för dig?
  • HildaK

    Jag hade korsett mellan 7-9:e klass.(är idag 28) Det var verkligen inte roligt men man klarar det. Det jobbigaste tyckte jag, var att ingen visste om min korsett och ingen visste vad den var till för.

    Mitt råd till dig är att prata med skolsköterskan och be henne göra ett besök i dotterns klass. Så hon kan berätta lite om korsetten och om skolios. Så det inte behöver bli en jobbigt grej för din dotter. Det önskar jag att min mamma hade gjort!

  • scrapparlotta
    Linnis92 skrev 2019-10-04 05:39:56 följande:

    Jag hade över 30 grader och fick min korsett när jag var 11 och hade den tills jag var 13. 20 timmar om dygnet hade jag den. För mig var den inte speciellt mycket i vägen men det var pinsamt, var rädd för vad folk skulle tycka. När jag började högstadiet slutade jag använda den helt för skammen, ny skola, nya kompisar och en ny tandställning, nej då försvann korsetten.

    Kurvan hade gått ner till 14 grader då tror jag det var.

    Nu är jag 27 och har inga problem med ryggen än så länge.

    Sen fick jag en annan kropp. Blev slank över magen eftersom den alltid hölls in, fick mycket höfter och en del rumpa, men det är något som jag trivts med så var inga problem.


    Tack för ditt svar..skönt att höra att du inte tyckte den var ivägen. Men när du slutade med den i högstadiet...gjorde du det själv eller tyckte läkarna att det var ok åxå. Hur satt kläderna? Hur funkade gympan? Kunde du sova gott på nätterna med den på?
  • scrapparlotta
    HildaK skrev 2019-10-04 07:55:59 följande:

    Jag hade korsett mellan 7-9:e klass.(är idag 28) Det var verkligen inte roligt men man klarar det. Det jobbigaste tyckte jag, var att ingen visste om min korsett och ingen visste vad den var till för.

    Mitt råd till dig är att prata med skolsköterskan och be henne göra ett besök i dotterns klass. Så hon kan berätta lite om korsetten och om skolios. Så det inte behöver bli en jobbigt grej för din dotter. Det önskar jag att min mamma hade gjort!


    Tack för tipset om skolsköterskan..det ska jag tänka på. Var det inte jobbigt att inte kunna röra sig som man brukar eller sitta och släppa i soffan. Nu kommer hon väl få sitta spikrakt upp. Hur funkade det med kläder och gympan i skolan?
  • HildaK
    scrapparlotta skrev 2019-10-04 10:13:23 följande:

    Tack för tipset om skolsköterskan..det ska jag tänka på. Var det inte jobbigt att inte kunna röra sig som man brukar eller sitta och släppa i soffan. Nu kommer hon väl få sitta spikrakt upp. Hur funkade det med kläder och gympan i skolan?


    I början var det jättesvårt att sova, men man vänjer sig faktiskt. Jag bodde väldigt nära min skola så jag gick alltid och tog av den hemma när det var gympa och tog sedan på den när jag kom hem igen, fick vara utan den i 4h/dygn om jag inte minns fel. Man lär sig att ta på och av den själv, det är viktigt att klasskamraterna vet om korsetten så att de inte ställer en massa frågor på gympan när den ska av och på, därav bra med en skolsköterska som kan informera.

    Sen det där med att sitta i soffan o så, det är inga problem till slut, man lägger sig oftast ner. Hållningen blir ju väldigt rak men det kunde jag tycka var skönt när man skulle sitta länge o så, den blir som ett stöd till slut. Jag hade mest mjukiskläder i skolan, det går inte ha jeans för det är verkligen inte skönt att ha korsetten över jeansen. Hoodies och sådär använde jag mycket. På sommaren t-shirts som inte sitter så hårt eller klänning. Det syns faktiskt förvånansvärt lite!

    Det kommer vara jättejobbigt i början och i perioder. Men det är en väldigt kort tid av livet och korsetten kan förhoppningsvis förhindra en operation!

    Kram
  • scrapparlotta
    HildaK skrev 2019-10-04 11:25:04 följande:

    I början var det jättesvårt att sova, men man vänjer sig faktiskt. Jag bodde väldigt nära min skola så jag gick alltid och tog av den hemma när det var gympa och tog sedan på den när jag kom hem igen, fick vara utan den i 4h/dygn om jag inte minns fel. Man lär sig att ta på och av den själv, det är viktigt att klasskamraterna vet om korsetten så att de inte ställer en massa frågor på gympan när den ska av och på, därav bra med en skolsköterska som kan informera.

    Sen det där med att sitta i soffan o så, det är inga problem till slut, man lägger sig oftast ner. Hållningen blir ju väldigt rak men det kunde jag tycka var skönt när man skulle sitta länge o så, den blir som ett stöd till slut. Jag hade mest mjukiskläder i skolan, det går inte ha jeans för det är verkligen inte skönt att ha korsetten över jeansen. Hoodies och sådär använde jag mycket. På sommaren t-shirts som inte sitter så hårt eller klänning. Det syns faktiskt förvånansvärt lite!

    Det kommer vara jättejobbigt i början och i perioder. Men det är en väldigt kort tid av livet och korsetten kan förhoppningsvis förhindra en operation!

    Kram


    Oj...Inga jeans? Då har vi problem...hon vägrar ha nåt annat. Hon bor i sina jeans...går det inte alls att ha jeans?
  • HildaK
    scrapparlotta skrev 2019-10-04 11:49:00 följande:

    Oj...Inga jeans? Då har vi problem...hon vägrar ha nåt annat. Hon bor i sina jeans...går det inte alls att ha jeans?


    Alltså det går väl, men då får man nog sy om jeansen då de inte går att knäppa om man har dem över korsetten. Jag hade jeansen under korsetten ett par gånger när jag skulle vara lite ?finare? klädd men det var fruktansvärt obekvämt minns jag.
  • Linnis92
    scrapparlotta skrev 2019-10-04 09:05:24 följande:

    Tack för ditt svar..skönt att höra att du inte tyckte den var ivägen. Men när du slutade med den i högstadiet...gjorde du det själv eller tyckte läkarna att det var ok åxå. Hur satt kläderna? Hur funkade gympan? Kunde du sova gott på nätterna med den på?


    Läkarna tyckte det var okej. Jag hade slutat växa då och då var det okej att ta bort den tyckte även läkaren.

    Kläderna satt ju sådär, den syns ju så fort man böjer sig ner, då petar den ut i underkant. Samt att spännena på den syns genom tighta kläder. I alla fall på den tiden.

    Man vande sig att sova med den, i början var det hemskt men som om sagt, man vande sig.

    När jag tänker efter så det som nog var absolut jobbigast var linnena, jag fick ha långa linnen under korsetten för att inte få skavsår och det blev så himla varmt och fuktigt. Jag fick jätte mycket problem med finnar på bröstkorgen och över hela ryggen. Det var nog de absolut värsta.
  • Krickis
    scrapparlotta skrev 2019-10-04 07:50:59 följande:

    Tack för ditt svar. Just det att min dotter kommer fuska och inte ha den är jag lite orolig för med dom veckor vi inte är hemma. Men hon måste ha hjälp att knäppa den där bak eller. Lillasyster är ju hemma..hon får ha koll på att den används och hjälpa henna.

    Kan ryggen bli rakare? Det så läkaren vi var hos i förrgår att det blir den inte med korsett...man bara ser till att ryggen inte blir mer krokig. Är bara vid op som den blir rak...

    Detta kommer kännas som ett fängelse för min dotter att ha den så länge . Hur funkade gympan för dig?


    På gympan och på disco fick jag vara utan. Minns lyckan att sitta där på discot med ryggen som en ostkrok, lyckan var total. Att ta på den efter gympan var lite jobbigt då omklädningsrummet var fuktigt. Då fick min bästa kompis hjälpa mig, men sen lärde jag mig själv rätt fort. Det där med att motverka fusk är svårt tror jag. För mig blev ryggen rakare, iaf om man ska tror röntgenplåtarna. Det gick till och med att se för mig.
  • Krickis
    scrapparlotta skrev 2019-10-04 11:49:00 följande:

    Oj...Inga jeans? Då har vi problem...hon vägrar ha nåt annat. Hon bor i sina jeans...går det inte alls att ha jeans?


    Jag kunde ha jeans utan problem. Sovningen som det skrivits endel om var lite sådär i början. Kom på en egen lösning på det, jag sov nästan bäst direkt på en matta på golvet, konstigt nog.

    Jag tror att man vänjer sig vid allt det där.

    Minns en väldigt pinsam grej när jag gick i nian. Skulle få åka med en skitsnygg kille i hans Saab v4. Den hade inga bakdörrar och när jag skulle krypa ihop för att komma in i baksätet så står ju korsetten upp på ryggen varpå den hakar fast i biltaket. Sa rätt fort att jag går istället. Då var det sjukt pinsamt, idag skrattar jag åt det.
  • scrapparlotta

    Tusen tack för era svar...betyder mycket nu. Jag tycker detta är så jobbigt...sover inte på nätterna utan ligger bara och grunnar på detta.

    När det är så jobbigt och det är i en sån tuff ålder (speciellt för tjejer) är det inte vanligt att man mår psykiskt dåligt åxå? Blir ledsen och deppig?

    Hur funkar toalettbesök är nåt jag funderat på inatt...dumt kanske ..men... att göra nr 2 tex och komma åt att torka sig när korsetten gör att man inte kan röra sig...

    Hur har ni som föräldrar till barn fixat detta? Hur har ni stöttat era barn? Jag känner ju att jag kommer gråta varje gång min dotter kommer göra det..och kanske fler gånger...

    Kan man andas normalt? Med tanke på hur hårt den kommer sitta. Får man panik i den nån gång så man känner att man måste komma ut ur den?

    Många frågor och funderingar. ..

  • Krickis

    Jag tror att mamman behöver sluta oroa sig, risken är att du överför det till dottern. Om du vill kan vi prata riktigt, släng i väg ett pm så hörs vi.

Svar på tråden Skolios..