• Anonym (Frustrerad partner)

    Min sambo är beroende av tramadol, snälla ni som varit i samma situation hjälp mig.

    Jag hoppas att denna tråd ska kunna hjälpa mig, vänder mig till er för råd och stöd...

    Jag blev tillsammans med min sambo 2017, världens duktigaste, mest kärleksfulla, intelligenta, högutbildade person.. dubbelexamen, väldigt bra jobb, otroligt driven och samtidigt ödmjuk. 

    Vi föll för varandra och sedan dess har han gjort allt praktiskt för mig, tog sig an min son sedan tidigare förhållande och han har ställt upp på alla sätt, för mig och mina anhöriga.

    Vi har en son på 9 månader tillsammans.

    Senaste året (antagligen längre tillbaka men det har blivit mer och mer påtagligt= har det blivit påtagligt att han sover onormalt mycket på helger, är apatisk på helgerna, avtrubbad känslomässigt, väldigt lättirriterad, visar ingen närhet och vi har inte sex.. 

    Först trodde jag det var hans förflutna eller att han inte älskade mig, vi har bråkat otaligt mycket och det har gjort så ont...

    Dock hände något som fick mig att börja gräva.. har länge misstänkt att han kanske "använder" något.. I helgen vaknade han och jag hade bokat en weekend till slut, plötsligt mådde han för dåligt, var deprimerad och orkade inte göra Någonting. Kvällen innan mådde han bra och var mysig.. Hela lördagen hade han ont i kroppen och var otroligt deprimerad, älskade inte mig längre, ångrade vår son, och var otroligt nedstämd... Söndag kväll ändrade han sig...

    Tisdags morse upptäckte jag att han lagt in tramadoltabletter, väldigt många i en "antidepp burk"..
    Allting får sig en förklaring.. att vi inte kunnat ha aktiviteter som en familj, alla bråk, alla vredesutbrott, all avsaknad av närhet.. allting föll på plats.

    Tisdag på kvällen konfronterade jag honom och han erkände att han tar tramadol dagligen ca 300 mg (försöker ta mindre eller inte på helger därav abstinenssymptomen jag märkt, dock så har han tagit vissa helger), för att prestera bra på jobbet etc.. Detta har han gjort i 3-4 år.. (började alltså innan vi blev tillsammans). Det kom också fram att han i ca 5 år varit beroende av benso (även där medicinska normala doser) men att han blev konfronterad och "stoppad" även där. av en person han respekterar mycket.. han slutade då med alprazolam och diazepam.. var fri i ett år, därefter började han med tramadol... för att han mådde dåligt...

    Nu står vi här, har en familj och jag vet inte ens vem han är... Han har varit oärlig och nu står jag här och undrar, känner jag honom?

    Ni där ute som varit med om något liknande, tror ni att han kan bli bra?

    Efter att jag konfronterade honom lovade han att sluta och började "trappa ner" direkt dagen efter. SÅ han ville gå från att ha tagit ca 4 tabletter per dag till 3 st dag 1, 2 st dag 2 och 1 st dag 3 och sedan sluta helt.. 

    Han är kunnig inom avtrappning och bestämde detta själv även om jag tänkte att det borde gå långsammare... Han är motiverad att göra detta för att jag hävdar att våra relationsproblem beror på detta..

    Jag är så rädd att han ska göra detta och sedan få återfall och att jag ska fastna i detta.

    Vill hjälpa honom, stötta honom och finnas där. Tänker finnas där och hjälpa honom igenom detta.

    Vill bara höra om era erfarenheter, går det att lägga av tramadol och inte gå tillbaka? Känns värre att han tidigare varit beroende av benso... är det ändå möjligt att sluta och få ett normalt liv?

    Ge mig råd och stöd snälla...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-05 16:08
    Hela dagen idag har han spelat spel... civlization.. Han påstår sig må sådär, upptäckte väl lite svettningar på hans rygg men han är tillräckligt bra utan att ha tagit något idag för att sitta och spela i 9-10 timmar....
    Han har alltid tyckt om att spela det men jag har försökt göra familjeaktiviteter..
    Nu får han liksom chansen att bara spela..
    Jag undrar om han lurar mig eller om han verkligen har abstinens? Ingen jag märker av ÖVERHUVUDTAGET! Vill verkligen inte bli lurad... om han tänker driva med mig så är det ingen idé att vara kvar...

    Han är OK psykiskt men det enda han gör är att spela spel, äta något snabbt och fortsätta spela.. Kan man göra det dag 3 när man slutat med sina tabletter? En hel dag? Han menar att han distraherar sig?

    hur ska jag bemöta detta? Snälla ni.. svara... behöver verkligen hjälp..

    Uppskattar allt varenda en av er har skrivit hittintills...

  • Svar på tråden Min sambo är beroende av tramadol, snälla ni som varit i samma situation hjälp mig.
  • klyban

    Hur pratar han själv, verkar det finnas ett genuint intresse att dra ned/sluta?


     


    Om det är så är det ju bara att göra scheman och trappa ut.
    Är det föreskrivit av läkare?
    Om så, anledning?


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Frustrerad partner)

    Tack för ditt svar.
    Det är inte föreskrivet av läkare, alltså har han inte tagit det för "smärta".......

    Jag vet inte, är osäker. Jag satte ju ultimatum men det var inte problem att " få med honom på banan"... Han planerade för det och sa att han tänkt på att sluta tidigare men varit svårt då jag inte vetat någonting....

  • Kexsmula

    Om han ska sluts är det viktigt att han trappar ned mycket långsamt, annars kommer han må ännu mer skit och löper betydligt större risk att ta återfall. Det som är problematiskt är att han tydligen känner någon/några som säljer, det bästa vore om han köpte tillräckligt många så att de räcker till en riktig nedtrappning (absolut ingen snabbnedtrappning som han föreslår, då kommer det garanterat gå åt helvete) och sedan raderar säljarens/säljarnas nummer och ber dig ta hand om tabletterna för att dela ut dem enligt ett nedtrappningsschema ni kommer överens om.

  • Anonym (Snälla)

    Men du. Ni har inte ens varit ihop i 2 år och har ett barn på 9 månader tillsammans och du skriver att han är världens bästa? Du känner honom inte ens!!! Hur kan du älska ngn som har vredesutbrott, inte vill ha sex, är avtrubbad och ångrar ert gemensamma barn.

    Du lever med en tvättäkta missbrukare. Be honom söka vård. Det är steg ett i erkännandet och viljan att bli ren. Det klassiska att sköta det själv är att sopa det under mattan. Detta görs även för att vården inte ska ha koll att han missbrukat och därmed är mer restriktiva med vad som skrivs ut.

    Jag vet av egen erfarenhet. Lämnade min underbara sambo som jag levt med i 8 år pga tramadolmissbruk.

  • Anonym (för snabbt)

    Jag vet inte hur mycket tramadol det rör sig om men om han vill trappa ner med en hel tablett om dagen kan han lika gärna sluta cold turkey. Att trappa ner 50 mg i veckan är standard för att lyckas.

  • klyban
    Anonym (Frustrerad partner) skrev 2019-10-04 14:36:51 följande:
    Tack för ditt svar.
    Det är inte föreskrivet av läkare, alltså har han inte tagit det för "smärta".......

    Jag vet inte, är osäker. Jag satte ju ultimatum men det var inte problem att " få med honom på banan"... Han planerade för det och sa att han tänkt på att sluta tidigare men varit svårt då jag inte vetat någonting....

    En del tar tramadol för att må bra också, då det har en SSRI-liknande effekt.
    Någon psykisk ohälsa i botten elelr misstänkt?(För om en sådan finnes, så blir det besvärligare)


     


    Sen när man slutar med opiater/opioider, så måste man inse det är jobbigt om man ätet det länge och varaktigt.
    Är han medveten om detta?
    Många är inte, därför blir de rädda sen när de märker hur illa det känns i abstinensen.


    Tar han 300mg under hela dagen, eller vid varje tillfälle?
    Detta med apati, låter som att det inte är bara 300mg per dag, utan ett tillfälle och kanske mer också än 300mg.


     


    Och en sak, räkna ALLTID med återfall, det är en del av tillfrisknandet.


    Och när du tröttnat han vägrar göra nått åt saken, eller samarbeta.
    Så ställer du det ultimata ultimatumet, kanske 6-9 månader in.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Tramis stammis)

    Jag missbrukade tramadol i 15 år. Jag vet det mest som finns att veta. Man menar inget illa när man sabbar för sig själv och din omgivning. Med tabletter i kroppen blir man pigg och alert. Man orkar hur mycket som helst, blir social och glad och får ett euforiskt rus. Man är lycklig och det mesta ör fantastiskt. Sen vänjer man sig vid den känslan. Kroppen tolererar allt större doser och man måste öka mer och mer för att få detta ruset. Han tar inte 300mg om dan det har jag svårt att tro. Han har säkerligen inga uppehåll heller utan bara försöker skjuta på tabletterna tills bristningsgränsen.

    Du måste låta honom må riktigt dåligt. Det kommer ta månader innan kroppen återställer sig. Vill du hjälpa honom så tar du allt ansvar och låter honom bara få vara. Du och barnet får komma i andra hand ett tag. Så fort han känner press på sig så kommer tramadol vara det första han tänker på.

    Sexlust har man ingen. Och har man sex så tar det evigheter att få orgasm. Det är mer en pina än skönt. Individuellt såklart. Vet ju inte hur hans lust är utan medicin. Min blev som förbytt. Från att inte haft sex på 5 år av ointresse så blev jag extremt pilsk när all medicin var ur kroppen.

    Jag råder er båda att söka hjälp av proffs. Även om han kan sluta skälv så är det livet utan droger han ska anpassa sig till. Abstinensen är bara en kort tid, sen börjar det riktigt jobbiga att hålla sig borta från allt. Han kommer aldrig mer kunna ta en värktablett. Hans receptorer är förstörda och för könsliga. Det tar många år att läka om ens det. Beror på vilka skador han fått.

  • klyban
    Anonym (Tramis stammis) skrev 2019-10-04 16:17:15 följande:
    Jag missbrukade tramadol i 15 år. Jag vet det mest som finns att veta. Man menar inget illa när man sabbar för sig själv och din omgivning. Med tabletter i kroppen blir man pigg och alert. Man orkar hur mycket som helst, blir social och glad och får ett euforiskt rus. Man är lycklig och det mesta ör fantastiskt. Sen vänjer man sig vid den känslan. Kroppen tolererar allt större doser och man måste öka mer och mer för att få detta ruset. Han tar inte 300mg om dan det har jag svårt att tro. Han har säkerligen inga uppehåll heller utan bara försöker skjuta på tabletterna tills bristningsgränsen.

    Du måste låta honom må riktigt dåligt. Det kommer ta månader innan kroppen återställer sig. Vill du hjälpa honom så tar du allt ansvar och låter honom bara få vara. Du och barnet får komma i andra hand ett tag. Så fort han känner press på sig så kommer tramadol vara det första han tänker på.
    Sexlust har man ingen. Och har man sex så tar det evigheter att få orgasm. Det är mer en pina än skönt. Individuellt såklart. Vet ju inte hur hans lust är utan medicin. Min blev som förbytt. Från att inte haft sex på 5 år av ointresse så blev jag extremt pilsk när all medicin var ur kroppen.

    Jag råder er båda att söka hjälp av proffs. Även om han kan sluta skälv så är det livet utan droger han ska anpassa sig till. Abstinensen är bara en kort tid, sen börjar det riktigt jobbiga att hålla sig borta från allt. Han kommer aldrig mer kunna ta en värktablett. Hans receptorer är förstörda och för könsliga. Det tar många år att läka om ens det. Beror på vilka skador han fått.

    Haha, kom ihåg när jag åt tramadol frö smärta.


    Man kunde bli rätt kåt och tycka om det, men sen länge farm och orgasmens uteblivande eller extremt svårt och uppnå.
    Då vart det rätt tråkigt msåte man nog tillstå och säga.
    Men vid längre konsumtion utan ökningar, så blir det mer normalt igen.
    Dock sex i samband med intaget var alltid en dålig idé.

    Dock tog jag inte någon större mängder(max var väl några 200mg när det var jobbigt), du som jag tror på att den TS pratar om tar betydligt mer.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Frustrerad partner)
    Anonym (Tramis stammis) skrev 2019-10-04 16:17:15 följande:

    Jag missbrukade tramadol i 15 år. Jag vet det mest som finns att veta. Man menar inget illa när man sabbar för sig själv och din omgivning. Med tabletter i kroppen blir man pigg och alert. Man orkar hur mycket som helst, blir social och glad och får ett euforiskt rus. Man är lycklig och det mesta ör fantastiskt. Sen vänjer man sig vid den känslan. Kroppen tolererar allt större doser och man måste öka mer och mer för att få detta ruset. Han tar inte 300mg om dan det har jag svårt att tro. Han har säkerligen inga uppehåll heller utan bara försöker skjuta på tabletterna tills bristningsgränsen.

    Du måste låta honom må riktigt dåligt. Det kommer ta månader innan kroppen återställer sig. Vill du hjälpa honom så tar du allt ansvar och låter honom bara få vara. Du och barnet får komma i andra hand ett tag. Så fort han känner press på sig så kommer tramadol vara det första han tänker på.

    Sexlust har man ingen. Och har man sex så tar det evigheter att få orgasm. Det är mer en pina än skönt. Individuellt såklart. Vet ju inte hur hans lust är utan medicin. Min blev som förbytt. Från att inte haft sex på 5 år av ointresse så blev jag extremt pilsk när all medicin var ur kroppen.

    Jag råder er båda att söka hjälp av proffs. Även om han kan sluta skälv så är det livet utan droger han ska anpassa sig till. Abstinensen är bara en kort tid, sen börjar det riktigt jobbiga att hålla sig borta från allt. Han kommer aldrig mer kunna ta en värktablett. Hans receptorer är förstörda och för könsliga. Det tar många år att läka om ens det. Beror på vilka skador han fått.


    Tror att det han säger stämmer med att han tagit 200-300 mg/dygn, han minskade från det till 150 mg igår och har tagit 100 mg idag och har lite abstinens, kallsvettningar etc, men inte jättefarligt... Om vi förutsätter att han talar sanning -och abstinensen inte blir så illa som man tänkt, tror ni han kan hålla ut?

    Hur svårt är det att inte gå tillbaka? Har du tips? Bok? Program? Kurs? Tankesätt?

    GRYMT jobbat förresten
Svar på tråden Min sambo är beroende av tramadol, snälla ni som varit i samma situation hjälp mig.