• Anonym (Hur)

Grus kvar i sår

Min dotter ramlade och slog sig när hon var hos en kompis och blev omplåstrad och tvättad. Idag såg jag till min förfäran att hon fått liksom lite gula små svullnader runt såret och förstod det är pga smågrus som ligger kvar. Efter ett långt bad och mycket tjat fick jag försöka få upp såren igen så smutsen kunde komma ut. Fick ut nästan allt känns det som och stora skrapet har läkt fint idag. Ser dock att det fortfarande är lite rött och små svullnader runt om, på några mm bara men även på dem ser det ut att bilda skorpa.

Så jag undrar, kommer smutsen följa med skorpan sedan? Eller finns det något mer jag kan göra som att ha salva på under natten så det mjukas upp och smutsen kan komma ut det som eventuellt är kvar eller är det dumt då kanske hela såret blir blött och öppet igen?

• Svar på tråden Grus kvar i sår
  • Anonym (.)

Fick sand o småsten i ett sår i somras, var inne hos vårdcentralen som sydde och rengjorde såret. Sedan dök det upp småsten som typ följde med upp till ytan, r såret läkte i ett par veckor. Samt några som satt för djupt som istället typ blev inkapslade under huden. Gör lite småont när man trycker på dem, och är lite irriterad att de inte rengjorde bättre på vårdcentralen.

Så ligger de ytligt är det nog lugnt, ligger de djupt kan det bli problem

• viseversa

kroppen kommer stöta ut det själv. Du behöver inte vara orolig. Jag ramlade med cykeln när jag var 12 och fick ett djupt skrapsår på knät. behövde sys med 5 stygn. Massa grus djupt inne i knät som läkaren först satt och plockade med pincett men fick såklart inte ut allt trots nogranhet men små små stenar missades. Men dom kom ut av sig själva. Kunde plocka småsten ut knät ett år efter skadan. Dom liksom ploppade ut genom huden. 

• Anonym (Hur)
    Anonym (.) skrev 2019-10-05 19:21:58 följande:

Fick sand o småsten i ett sår i somras, var inne hos vårdcentralen som sydde och rengjorde såret. Sedan dök det upp småsten som typ följde med upp till ytan, r såret läkte i ett par veckor. Samt några som satt för djupt som istället typ blev inkapslade under huden. Gör lite småont när man trycker på dem, och är lite irriterad att de inte rengjorde bättre på vårdcentralen.

Så ligger de ytligt är det nog lugnt, ligger de djupt kan det bli problem

viseversa skrev 2019-10-05 19:35:59 följande:

kroppen kommer stöta ut det själv. Du behöver inte vara orolig. Jag ramlade med cykeln när jag var 12 och fick ett djupt skrapsår på knät. behövde sys med 5 stygn. Massa grus djupt inne i knät som läkaren först satt och plockade med pincett men fick såklart inte ut allt trots nogranhet men små små stenar missades. Men dom kom ut av sig själva. Kunde plocka småsten ut knät ett år efter skadan. Dom liksom ploppade ut genom huden. 

Ok, tack!

Antar det är småsten som försökt komma ut iom det vita. Tänker hon får ta ett långt bad i morgon bitti igen så det mjukas upp, så kanske vi får bort eventuella rester.

Var så rädd vi skulle behöva bege oss till akuten om det blivit infekterat, iom helg, men såg mycket bättre ut nu än imorse som tur är.
  • Anonym (Hur)

Hej igen!

Vi fick rent såret och allt har sett bra ut tills vi för någon dag sedan såg hon har en liten bula bredvid stora såret, där det liksom läkt över. Hon påstod bulan kom när hon sprang och ramla för någon dag sedan men erkände sedan hon känt den sen hon slog sig den gången i ts men inte ville säga något då hon inte ville vi skulle rengöra där mer. Det är ju tyvärr överläkt nu. Kommer eventuellt grus kunna komma ut av sig själv även om det är inkapslat?

• Anonym (.)

Mitt smågrus är i alla fall fortfarande kvar under huden. Gör dock inte ont på samma sätt som tidigare när man petar på det, antar att det är ordentligt inkapslat.

• Anonym (Hur)
    Anonym (.) skrev 2019-11-23 20:54:20 följande:

Mitt smågrus är i alla fall fortfarande kvar under huden. Gör dock inte ont på samma sätt som tidigare när man petar på det, antar att det är ordentligt inkapslat.

Ok...känner ju inte att man bör försöka öppna upp igen om det inte stör eller gör ont. Har ju läkt fint över. Hon hade garanterat blivit hysterisk om vi skulle på det igen efter förra gången då hon hade så ont.
  • Anonym (.)
    Anonym (Hur) skrev 2019-11-23 21:01:55 följande:

Ok...känner ju inte att man bör försöka öppna upp igen om det inte stör eller gör ont. Har ju läkt fint över. Hon hade garanterat blivit hysterisk om vi skulle på det igen efter förra gången då hon hade så ont.

Tänker samma för min del. Nu har jag inga problem med det, och det stör inte så värst rent estetiskt heller, så jag låter det vara. Men känner du nån oro kan du ju alltid prata med vårdcentralen, för rådgivning?
  • Anonym (Hur)
    Anonym (.) skrev 2019-11-23 21:15:08 följande:

Tänker samma för min del. Nu har jag inga problem med det, och det stör inte så värst rent estetiskt heller, så jag låter det vara. Men känner du nån oro kan du ju alltid prata med vårdcentralen, för rådgivning?

Ja, ska ringa 1177 imorgon och höra vad de säger...
Svar på tråden Grus kvar i sår