• Fjäril kär

Hur överlever man hjärtesorg

Man överlever genom att tänka rationellt. Att sätta ord på varför man är ledsen brukar hjälpa väldigt mycket.

Att du är sårad och besviken och hjärtekrossad kan bero på mycket, försök bena ut varför. Oftast är sorgen som tyngst för att man har fått sina drömmar, förhoppningar och planer krossad. Man sörjer det som aldrig blev verkligheten. Man är arg och besviken för att han inte var den man egentligen ville att han skulle vara.

Hitta ord för det du känner så blir det lättare att ta dig igenom det jobbiga. Och det blir lättare att hitta strategier för att må bättre.

• Fjäril kär
    2kids skrev 2019-10-06 13:54:47 följande:

[quote=79944736][quote-nick]Anonym (T) skrev 2019-10-06 13:48:38 följande:[/quote-nick]SKRIV! Perfekt när man har barnen och inte hull gråta. Ta en kopp te, kryp ner i soffan och skriv ner alla dina känslor och tankar. Det är faktiskt ett väldigt bra sätt att ventilera och få ut sig allt. Testa :)[/

Ja det ska jag prova. Jag är en väldigt känslosam person. Har lätt till gråt och detta är fruktansvärt tufft.

Känner inte igen mig själv i detta nu heller. I andra relationer när det varit avgörande saker som inte fungerat trots att jag försökt så har jag kunnat släppa och gå vidare mkt lättare. Detta är ju inte första avbrottet mellan oss...och jag är inte bra på att hantera det alls. Värdelöst faktiskt. Förstår inte varför.

Kanske det tog hårdare den här gången för att det var andra gången med samma kille. Du blir liksom besviken dubbelt upp här. Ni försökte en gång till och det gick ändå inte. Klart att du är ledsen extra mycket då.
  • Fjäril kär
    2kids skrev 2019-10-07 19:04:59 följande:

[quote=79945701][quote-nick]Fjäril kär skrev 2019-10-06 21:41:32 följande:[/quote-nick]Kanske det tog hårdare den här gången för att det var andra gången med samma kille. Du blir liksom besviken dubbelt upp här. Ni försökte en gång till och det gick ändå inte. Klart att du är ledsen extra mycket då.[/

Ja kanske e d så... jag vet att det bästa är att hålla sig sysselsatt, ändå gör jag raka motsatsen... Suck. Jag plöjer serie varje tillfälle jag har. Vaknar mkt på nätterna...

Ett bra sätt att läka på är att hitta nya vardagsrutiner. Sluta med allt som påminner om honom och ert förhållande. Börja om på nytt med fräscha rutiner.

Sluta se era gemensamma serier, sluta se alla filmer ni alltid såg, sluta sov i hans tröja, plocka bort foton och minnen från väggar och hyllor, sluta läs gamla sms, sluta beställ hans pizza, osv..

Hitta nya restauranger, börja ät middag i vardagsrummet, möblera om, köp nya lakan, passa på att förstora fotot på barnen du alltid pratade om och häng på väggen, börja promenera, känn lyxen att ta ett bad ifred, ta ett glas vin istället för en kaffe, hitta nya program på tv att se, lägg om tider och rutiner hemma. Etc etc
Svar på tråden Hur överlever man hjärtesorg