• HSOF

    Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?

    Flash Gordon skrev 2019-10-08 05:49:52 följande:

    Framförallt är det fullständigt tekniskt omöjligt att plocka upp ett 160 m långt fartyg på nästan 16000 bruttoton från 90 meters djup.

    Då som nu.

    bruttoton är alltså ett volymmått, inte ett viktmått


    Man lyckades plocka upp Kursk på 110 meters djup så att bärga Estonia bör inte vara omöjligt. Samma Norska bolag som tog upp Kursk var även redo att ta upp Estonia redan veckorna efter förlisningen av Estonia men istället blev de plötsligt smutskastade för att inte vara ett seriöst företag av svenska myndigheter.
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2019-10-08 09:16:11 följande:
    Men Kursk var en ubåt -  den var visserligen ungefär lika stor som Estonia (jag kollade upp det snabbt). Lika stor och tung var den, men jag tror också att en ubåt måste vara mycket mer stabil. Den utsätts ju för mycket tryck när den dyker. Så man har bättre chans att få upp den utan att den går sönder i flera delar, vilket nog hade hänt med Estonia. Och om man tänker sig att man försöker dra upp båten med en massa stålvajer, som man gjorde med Kursk, och båten går söner i flera delar - då lär ju kropparna flyta iväg och kanske gå sönder också. Vad är det man får upp sen?  En massa likdelar och vrakdelar. Det var kanske det som svenska myndigheter tänkte på? 

    En anledning att man ville få upp Kursk var väl också att det fanns en relativ stor mängd radioaktivt material ombord, som kunde läcka ut i havet. Kanske var ryssarna också rädda att någon annan tar upp den och tar lärdom av deras konstruktion. 
    Jag är ingen expert på området men tror nog att det är möjligt, får inte glömma att vattenmassan skyddar och balanserar vikten av fartyget också. Man har ju plockat upp andra vrak från bottnen.

    Sedan har ju radioaktivitet förmodligen uppmätts vid vraket med enligt andra. Kan ju vara orsaken varför man inte vill undersöka detta mer och lägga locket på. De fraktades förmodligen en hel del radioaktivt material med Estonia, iallafall enligt uppdrag gransknings grävningar. Men den biten har jag inte fördjupat mig i så mycket.
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2019-10-08 09:21:35 följande:
    Vad skulle svenska folket göra om de fick reda på det? Ingenting! Vi får höra varenda dag om alla möjliga sanslösa saker som händer i världen. 
    På den tiden skulle det fått stora konskvenser men även idag. Tänk om staten eller högt uppsatta personer i våra myndigheter medvetet sänkte Estonia för att dölja något. Estonia är ändå den största katastrofen i Europa i efterkrigstid och med flera länder inblandade. 
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2019-10-08 09:29:37 följande:
    Jan Heweliusz ligger också på botten, bara på10 till 20 meters djup. Nej, ingen betong eller sand, men jag tror inte heller att folk försöker dyka i större utsträckning där. 
    Jan Hewelusz hade en riktig haverikommission och låg och flöt upp och ned i flera dagar innan hon till slut sjönk. Ett mer förväntat beteende av en sjöduglig färja.

    Tydligen finns det ingen sjöduglig färja som sjunkit som Estonia gjorde i modern tid utan några hål under vattenlinjen.
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2019-10-08 09:41:56 följande:
    Det är just därför som jag inte tror att man gjorde så. Så farligt kan det inte ha varit, att man skulle gå så långt för att dölja det. Folk är lite avtrubbade när det gäller allt konstigt som ryssarna hittar på, och även amerikanerna.
    Idag är man nog ganska avtrubbad men inte då, direkt efter kalla kriget.
    Det som skulle vara en ren katastrof idag är om det visar sig att alla dessa människor dog pga politiskt spel och hemligheter.

    Sverige sa även nej till ett erbjudande från ryskt håll dagen efter olyckan för att undersöka med dykare om det fanns överlevande inspärrade i luftfickor i vraket. Vilket var väldigt troligt att det fanns.Ryssarna hade väldigt bra utrustning för ett sådant uppdrag.
    Man skulle ju göra allt för att bärga alla kroppar och fartyget hette det. Men i det dolda sa man nej till allt. Först på lördagen när det var säkert att alla eventuella instängda var döda, påbörjades dykningar med robotar vid vraket. 
  • HSOF
    Flash Gordon skrev 2019-10-08 09:44:43 följande:
    Du är välkommen att visa en bild när som helst på det där hålet. 

    Du vet att den militärdykare som först vittnade om ett hål sade att det var "ett utåtsprängt hål 1x2 m2" ?

    Nästa källa som pratar om hål säger att en ROV tog sig genom hålet "som är så stort att det inte kanterna inte ens syns på filmen från ROV".

    Minst en av de två källorna har fel.

    Det behövs inget som helst hål för att Estonia skulle sjunka. Hon tog in vatten förifrån, genom den nedfällda bilrampen. Det finns ögonvittnen som var på bildäck och såg när vattnet började strömma in den vägen.

    För övrigt svarar du inte på en enda fråga.
    Svarar inte på en enda fråga, det är du som inte gör. Jag har delat en hel del material här från kunniga personer och även tipsat dig om den tyska dykarfilmen där hålet syns. Hålet syns även på de officiella dykfilmerna men där är bilderna väldigt burrade (konstigt nog?)

    Däremot frågade jag dig angående din expertis som du tydligen har inom området.

    Men du blir inte alls misstänksam när någon beskriver ett utåtsprängt hål, du säger ju emot dig själv här, hur ska du ha det? 

    Vittneshistorierna är tydligen väldigt förskönade, om du minns så fanns det en väldigt stor vrede bland anhöriga efter olyckan då staten och myndigheter bokstavligen struntade i dem. 

    De vittnen som exempelvis Thorell har intervjuat har uppgivit andra historier, b.la var det en kvinna som redan 15-20 minuter innan den officiella olyckan inleddes när båten började kränga och som hade hytt på däck 1. Som redan då hörde en enorm smäll under sig och anade oro. Hon var den första som gick upp till livbåtarna. Sedan finns det andra vittnen som befann sig under bildäck på de lägsta däcken som vittnade om att vatten kom upp underifrån alltså inte ovanifrån från bildäcket.
    Så båten tog in vatten redan innan bogviseret ramlat av.

    Du kanske ska kolla på lite på detta innan du går fram som en ångvält här och kallar oss för konspirationsteoretiker. Ett gott exempel på likande mörkläggning är DC 3an Där var dy säkert lika godtrogen som här och köpte allt som media och myndigheter sa. Oj det var inte riktigt hela sannningen där.

    Jag är inte ute efter att fastställa att Estonia sprängdes eller på annat sätt sänktes av sten eller någon annan, utan är helt enkelt ute efter vad som hände. För idag finns det mer frågor än svar på det och det är inte bara från konspirationsteoretiker utan från väldigt många håll, både nationellt och internationellt.
  • HSOF
    Nyvaken skrev 2019-10-08 09:59:55 följande:
    Tänkte snarare att det var militärt materiel som ofrivilligt briserade.
    Ja den tanen har jag också haft, kan ju vara en olycka som var skapad av en olycka av just dessa militära transporter.
  • HSOF
    Flash Gordon skrev 2019-10-08 10:11:23 följande:
    Du förstår va att du anklagar folk för att medvetet ha dödat passagerarna på färjan?!

    Det har jag inte gjort men utesluter såklart inte det, så länge det inte är motbevisat. Precis som vi inte kan utesluta något. Samhället är inte så gott och fint som du tror Gordon. Även om man gärna skulle vilja tro på det.
    Flash Gordon skrev 2019-10-08 10:11:23 följande
    Vad var det för "väldigt bra utrustning" som ryssarna hade? Det är alltså samma ryssar som några år senare inte ens klarade av att rädda sin egen ubåtsbesättning på Kursk under gynsammare omständigheter än vid Estonia."Ett mer förväntat beteende" av vem då?
    Vadå gynsammare förhållande? Kursk var inte gynsammare än Estonia. Kursk låg på ett djup på 110 meter. Estonia ligger på ca 60 meters djup.
    Sedan kan mycket ändra sig på så många år. Just då hade ryssarna väldigt bra kompetens just på det området. 
    Flash Gordon skrev 2019-10-08 10:11:23 följande:
    Varför skulle det behöva hål under vattenlinjen om fatyget är vidöppet famåt?
    För att båten var byggd så, den hade ett antal luftfyllda däck under bildäck för att just förhindra att den skulle sjunka genom att vatten kom in på bildäck. Luften skulle gjort färjan flytande även om den kantrade eller hamnade upp och ner. Inte för evigt men iallafall längre än några minuter som var fallet med Estonia. Estonia försvann från havsytan på 1 timme och 5 minuter från första krängningen. 

    Men oavsett vad jag skriver här så kommer du med egna påståenden, då du redan verkar ha en bestämd åsikt och inte är öppen för att diskutera dem. Så ingen mening att vi diskutera detta mer. Jag startade tråden för att se vad andra tyckte och du tycker uppenbarligen inte man ska undersöka detta p något sätt oavsett hur mycket fakta som kommit fram. Du kommer troligen även förneka allt även om den officiella versionen till olyckan ändras i framtiden. "Lost Case"
  • HSOF
    Flash Gordon skrev 2019-10-08 10:20:34 följande:
    Då ÄR ju konspirationsteoretiker.

    Hemliga militära laster. Hål under vattenlinjen som ingen har någon bild på. CIA. Ryska säkerhetstjänsten.

    "Tydligen"

    Alltid detta "tydligen" utan någon som helst referens till var detta "tydligen" kan säkerställas rent faktamässigt.

    Sanningen hålls hemlig.

    Du kan ju inte ens förklara varför det tekniskt skulle ha behövts ett hål under vattenlinjen för att hon skulle sjunka.

    Det enda som någonsin har "mörkats" om Estonia är att hon var i undermåligt skick, felbyggd för uppgiften och med ett uselt sjömanskap hos befälhavaren. Något annat handlar det inte om.

    Och vid det här laget är inte ens det särskilt mörkat.
    Så varsågod. Här är lite källor du kan kolla på.
    Sedan får du inte glömma att om staten vill mörka så är det inga problem att göra det. Det är bara att lägga locket på och sprida desinformation. De lydiga medborgarna köper ju detta såklart.




    Hans Thorell sammanfattar hans erfarenheter angående Estonia




    Uppdrag granskning om de hemliga transporterna




    Hålet kan ses tydligt 13 min in i detta klippet från de tyska dykarna
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2019-10-08 10:27:31 följande:
    Jag tog upp Jan Heweliusz i sammanhanget av fartyg som ligger kvar på havsbotten. Inte i sammanhang med hur den sjönk. Det var andra orsaker där har jag för mig. Och då kan den också ha flytit i flera dagar.
    Ja det låg i en vecka eller något och flöt upp och ner om jag minns helt rätt. Det inträffade just året innan Estonia.
Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?