• Anonym (proportioner)

Vad har ni för midjemått?

Jag fick ett ryck tidigare och tog fram ett måttband och tänkte att jag skulle mäta min midja. Har nog inte gjort detta på ca 10 år. Hade nåt minne av att jag hade ca 64 cm i omkrets när jag var i 35 års åldern, men kanske drog jag åt hårt då haha för idag hade jag 74 cm och 93 i höftmått. Vet inte om det anses normalt, smalt eller hur man räknar? Det spelar inte så stor roll heller eftersom jag kännermig hyfsat nöjd med det men blev nyfiken vad ni andra kvinnor har för fina mått;)

Jag är 48 år nu om ni undrar.

• Svar på tråden Vad har ni för midjemått?
  • Anonym (A)

Extremt fyrkantig typ är jag. Höfterna 90 cm och stussen 92 cm. Låter jättekonstigt men jag mätte två gånger. Snacka om bred men platt.

• Anonym (Ann)
    Anonym (G) skrev 2019-10-07 15:54:17 följande:

Dallrar den när du går?

Den dallrar fritt och okontrollerat. Och joggar jag känns det som den dallrar i en halvminut efter att jag stannat (ok, viss överdrift).
  • Anonym (Tjejkompisen)
    Anonym (proportioner) skrev 2019-10-07 11:23:08 följande:

I så fall är jag precis på gränsen och lite över. Det säger ju verkligen ingenting det där. Längden måste ju påverka enormt? Jag anses väldigt smal och har storlek 28 i byxor. Väger 59 kg och är ca 1.70 lång. Har storlek small eller 34-36 i kläder.

Kanske missvisande uträkningsmodell?

Men om du är smal och får över 0.8 så har du förmodligen för smala höfter dvs du är för smal. Både för smal och för tjock kan ju få över 0.8. Med lite mer hull på höfterna minskar ditt värde.
  • Guapa

Enligt riktvärdena ligger jag på gränsen till bukfetma -87 cm i midjemått. Men jag är samtidigt en lång (181 cm) och vältränad tjej med väldefinierade magmuskler. Bmi ligger på 22, dvs normalt.

Vid en hälsoundersökning kunde läkaren konstatera att jag inte låg i riskzonen för hälsofarlig bukfetma. Samtidigt sa midjemåttet något annat vilket jag tycker är märkligt. Vad mäter man egentligen?

• Anonym (H)

Jag är 180cm och har en midja på 77cm.. Ser smal ut. Vad som är normalt för mig är behöver inte vara normalt för någon som är 155cm liksom.. Därför hatar jag såna här trådar.

• Anonym (Alice)
    Anonym (Alice) skrev 2019-10-07 12:30:39 följande:

Mitt midjemått ligger på 65 och höft på 98.

Är 173 cm förresten.
  • Anonym (E)

Jag har typ 73 cm i midjan, 100 i ''stussmått'', jag är inte överviktig men har en rätt markerad midja och kraftiga ben tror jag

• idealet

29 år, midja 73 cm, höfter 95 cm.

Rätt intressant tråd ändå. Hur mycket påverkar miljön vs genetiken.

Min morsa skryter ständigt med att hennes midjemått minsann låg på 55 cm innan hon fick mig och hon har aldrig tränat en dag i sitt liv.

Jag däremot har slitit som fan för att komma ner till 73 cm Förvånad

• Anonym (Tvungen att kolla)
    Guapa skrev 2019-10-07 23:34:12 följande:

Enligt riktvärdena ligger jag på gränsen till bukfetma -87 cm i midjemått. Men jag är samtidigt en lång (181 cm) och vältränad tjej med väldefinierade magmuskler. Bmi ligger på 22, dvs normalt.

Vid en hälsoundersökning kunde läkaren konstatera att jag inte låg i riskzonen för hälsofarlig bukfetma. Samtidigt sa midjemåttet något annat vilket jag tycker är märkligt. Vad mäter man egentligen?

Ja man kan ju undra hur de här måtten egentligen blev standard från början.

Om man skulle jämföra oss två skulle jag alltså vara mest hälsosam enligt måtten. Om vi däremot jämför våra liv så är du helt klart den som verkar ta hand om din kropp bäst.
  • Anonym (proportioner)
    idealet skrev 2019-10-08 06:07:10 följande:

29 år, midja 73 cm, höfter 95 cm.

Rätt intressant tråd ändå. Hur mycket påverkar miljön vs genetiken.

Min morsa skryter ständigt med att hennes midjemått minsann låg på 55 cm innan hon fick mig och hon har aldrig tränat en dag i sitt liv.

Jag däremot har slitit som fan för att komma ner till 73 cm Förvånad

Tror Marilyn Monroes midja var 59  (stuss och byst var väl 90 ca de magiska måtten) cm när hon var i sin prime.Brigitte Bardot och Audrey Hepburn låg nog på ännu mindre. Men sen var ju modet så också och de bar korsetter, höfthållare och annat som höll in kroppen Men generellt har vi blivit både längre och bredare och kläderna från 60-talet passar inte de flesta i vår tid. Vi tränar ju mer och har mer muskler.

Men nu när jag läst tråden förstår jag hur missvisande såna mått och BMI och annat är. Jag har t ex en kompis som ör ca 1.80 lång och väldigt utdragen och smal. Hennes midja är nästan obefintlig från sidan hon ser nästan ut som ett streck men framifrån ser hon bred ut eftersom hon knappt har någon markerad midja men vi har nästan samma midjemått. Jag ser mycket kurvigare och smalare ut på midjan när vi står men hon ser mycket smalare ut från sidan.

Mycket handlar ju om benstommen och hur stor plats den tar för själva omfånget. Breda revben exempelvis kan ju ändå ge ett smalt intryck på midjan även om måttet är över 80 cm på en annars slank och lång kropp. Så den där teorin ska vi nog alla ta med en nya salt. Likaså vikten,för nu sen jag började träna mer har jag gått upp men känner mig otroligt mycket smalare och mer fit.

Fettmängden är det man ska mäta! Strunta i vikt och mått!
  • Anonym (A)

BMI kan vara riktigt missvisande. För några år sen var jag sk smal-fet. BMI var i sin ordning men min kroppsfetthalt var 40,4 %. Långt i från bra.
  • Wench85
    Anonym (proportioner) skrev 2019-10-06 22:41:03 följande:

Jag fick ett ryck tidigare och tog fram ett måttband och tänkte att jag skulle mäta min midja. Har nog inte gjort detta på ca 10 år. Hade nåt minne av att jag hade ca 64 cm i omkrets när jag var i 35 års åldern, men kanske drog jag åt hårt då haha för idag hade jag 74 cm och 93 i höftmått. Vet inte om det anses normalt, smalt eller hur man räknar? Det spelar inte så stor roll heller eftersom jag kännermig hyfsat nöjd med det men blev nyfiken vad ni andra kvinnor har för fina mått;)

Jag är 48 år nu om ni undrar.

Var ska egentligen midjan mätas? Jag har hört både där det är som smalast (vilket i mitt fall är precis under revbenen) eller över naveln eller 2 cm under naveln. Var mäter ni egentligen och var ska en mäta om en jämför midja/höftkvot? 
    För mig skiljer det 16 cm mellan som smalast och 2 cm under naveln...
  • Anonym (G)
    Anonym (Ann) skrev 2019-10-07 17:14:27 följande:

Den dallrar fritt och okontrollerat. Och joggar jag känns det som den dallrar i en halvminut efter att jag stannat (ok, viss överdrift).

Det är väl inget att deppa över?
  • idealet
    Anonym (proportioner) skrev 2019-10-08 12:44:10 följande:
    Tror Marilyn Monroes midja var 59  (stuss och byst var väl 90 ca de magiska måtten) cm när hon var i sin prime.Brigitte Bardot och Audrey Hepburn låg nog på ännu mindre. Men sen var ju modet så också och de bar korsetter, höfthållare och annat som höll in kroppen Men generellt har vi blivit både längre och bredare och kläderna från 60-talet passar inte de flesta i vår tid. Vi tränar ju mer och har mer muskler.

Men nu när jag läst tråden förstår jag hur missvisande såna mått och BMI och annat är. Jag har t ex en kompis som ör ca 1.80 lång och väldigt utdragen och smal. Hennes midja är nästan obefintlig från sidan hon ser nästan ut som ett streck men framifrån ser hon bred ut eftersom hon knappt har någon markerad midja men vi har nästan samma midjemått. Jag ser mycket kurvigare och smalare ut på midjan när vi står men hon ser mycket smalare ut från sidan.

Mycket handlar ju om benstommen och hur stor plats den tar för själva omfånget. Breda revben exempelvis kan ju ändå ge ett smalt intryck på midjan även om måttet är över 80 cm på en annars slank och lång kropp. Så den där teorin ska vi nog alla ta med en nya salt. Likaså vikten,för nu sen jag började träna mer har jag gått upp men känner mig otroligt mycket smalare och mer fit.

Jo, men jag mätte med ett måttband och jag upplevde de där 55 cm som väldigt lite för det är ungefär lika stor som min hand. 65 cm kan jag däremot gå med på. Men jo de var ju mindre förr.

Min morsa har en tendens att överdriva men hon hävdar stenhårt att hon hade ungefär Monroes mått. Och på 70-talet hade man inte korsett...inte min mor iaf xD

Det som triggade mig lite var mer att jag berättade att jag gått ner till 73, cm i midjan och då måste mamma komma och hävda sig att hon minsann hade 55 cm. 

Och hon undrar varför man har problem med självförtroendet liksom....
    Sånt sätter tyvärr griller i huvudet på en.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (G) skrev 2019-10-08 13:00:16 följande:

Det är väl inget att deppa över?

Du vet inte hur det är att vara jag.
Svar på tråden Vad har ni för midjemått?