Inlägg från: Anonym (Fråga honom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fråga honom)

Min kille spelar wow...

Anonym (Börjar tröttna) skrev 2019-10-07 16:37:03 följande:

Ja precis, jag har inget emot att han har en hobby som han är passionerad med. Om han vill spela, träna, samla frimärken, se på såpoperor eller steppa kvittar. Problemet är att han prioriterar sin hobby framför allt och jag vet inte riktigt vad jag kan göra för att inte tappa lusten att vara tillsammans. Sen att den här hobbyn tar extremt mkt tid gör ju inte saken bättre....

Kolla med honom om det är Classic han spelar (mest troligen så är det det) och om han svarar ja, fråga om han är max levlad ännu eller om han fortfarande levlar.

Är det sån att han inte nått max level ännu så är det mest troligtvis därför han verkar bortprioritera eran relation så mycket nu på senast. Blir svårt att förklara för en icke insatt, men just levlandet i WoW Classic kan vara en riktigt time sink (tidskrävande), speciellt om man inte har vana sedan tidigare ifrån att levla på private servers (dom absolut flesta har inte det). Med andra ord, icke förvånande att det tar en lång tid just nu, och lägg då till den sociala pressen. Man vill allt som oftast inte halka efter sina spel polare, speciellt inte i Classic då just leveling processen blir roligare och mer effektivt om man spelar tillsammans med andra än om man spelar ensam. Därför kan man bli benägen till att exempelvis prioritera bort annat, för att man just inte vill halka efter allt för mycket. Skulle han däremot redan ha en max levlad karaktär? Jo, alltså, vist finns där en hel del man kan underhålla sig med och jobba på för att öka sin karaktärs styrka, för att förbereda inför framtida utmaningar som komma skall. MEN, i det skedet Classic är i just nu så? Finns där GOTT om tidsutrymme till aktiviteter utanför spelet, om man vill, och om man då redan har avklarat självaste levandet det vill säga. Sen kommer det gå som lite i cykler i framtiden, med perioder där det kommer krävas att man är mera aktiv och sedan perioder däremellan som är lugna. Jag spelar själv WoW, och har så gjort i 15 år, och kan säga att är det sån att han just nu håller på att levla skulle jag personligen ha överseende med hur mycket tid han lägger på det (levlandet varar inte för evigt). Men skulle han redan vara max levlad? Ja då hade jag ifrågasatt varför han inte prioriterar tid tillsammans med dig mer än vad han gör. Det är verkligen INTE omöjligt att åtminstone avvara flera dagar i veckan till att kunna träffas på. Det kan jag lova. Sen om det skulle vara sån att han raidar (man dödar svåra monster tillsammans med 20 till 40 pers till), ja då kommer han vara tvungen att avsätta vissa kvällar till det (normalt 2 kvällar i veckan, specifika dagar, ofta på vardagar, exempelvis varje tisdag och torsdag). Överlag kan WoW ta väldigt mycket tid, men det måste inte gå ut över annat som är viktigt. Är inte svårare än att man kan ha ett varannan vecka approach i sitt spelande, man spelar mindre ena veckan, mer den andra. Eller har förutbestämda speldagar. Sen givet har nästan varenda spelare numera (är en myt att det bara är kids som spelar WoW) en partner, barn och familj, eller annat som tar tid och därför kan det bli klurigt emellanåt att få till dagar som passar alla att spela tillsammans på, är liksom mycket i ett MMORPG man just inte kan göra ensam. Men det är ju ett ge och ta, och framförallt kommunikation och planering. Vilket i praktiken möjliggör att man ändå är rätt fri till att kunna antingen anpassa sitt IRL runt spelandet, eller tvärtom om.

Summa summarum, är han max levlad är det bara löjligt om han bortprioriterar dig hela tiden.
  • Anonym (Fråga honom)
    Anonym (sammahär) skrev 2019-10-08 00:49:23 följande:

Gjorde precis slut med min kille pga. wow. Du är inte ensam. 

Vi har varit tillsammans i tre år. 

Har i flera månader haft en vag känsla av att han spelat när han han pratat i telefonen med mig på kvällen (vi bor ej ihop heller) då jag någon gång ibland hört knapptryck men främst för att han verkat väldigt disträ. 

Detta har fått mig att må väldigt dåligt, många gånger. Har blivit orolig för att han mår dåligt, att det hänt något, att han var trött på mig, att något är fel i vårt förhållande eller något. Tom. att han kanske var sjuk. Jag har tagit upp min oro om och om igen. Han har bara skyllt på att han är trött, bett om ursäkt för det och sagt att han ska sköta sin sömn bättre. Jag har känt mig paranoid och jobbig. Tvivlat på mitt eget omdöme. Känt mig knäpp. Och som sagt mått väldigt dåligt över det här. I flera månader. Även haft dåligt samvete för att jag blir upprörd över att han är så disträ och icke närvarande. Lyssnat dåligt på saker jag sagt och verkat allmänt ointresserad av att prata med mig. (Men nekat när jag sagt att det kändes som det och då "skärpt sig" en stund och överröst med kärleksbetygelser...)

Idag så var det så himla tydligt. Jag kunde inte blunda för det. Vi hade precis lagt på men jag hade en klump i magen och hulk-grät  för han var så jävla disträ och obrydd. Han sa knappt hejdå innan vi la på, ljög och sa att han skulle plugga. Jag ringde upp honom igen och konfronterade honom- och han erkände. Han satt och spelade sitt jävla dataspel och sket i att jag satt i andra änden på luren och uppenbarligen mådde skitdåligt. Och har gjort det flera gånger i veckan i flera månaders tid. 

Känner mig så himla bedragen. 

Ligger massa bagage av många fler, djupare känslor och besvikelser/svek och händelser i vårt förhållande sen innan, så det är ett mycket större svek än vad man kanske kan tycka när man läser detta som utomstående. Men kort och gott så var wow classic uppenbarligen viktigare än mitt mående och vårt förhållande. Och min tid.  

Känner mig så dum att jag gick på hans lögner. Dum för att jag inte litade på min magkänsla. Men jag är inte van vid att folk ljuger. Speciellt inte rätt upp i ansiktet på sättet han gjorde. Är i chock. Har aldrig ens varit med om det på det här sättet. Han döljde det dessutom rätt bra. Kändes som han var väldigt mån om att inte bli upptäckt. 

Gjorde slut över telefon i samma samtal, sa "hoppas det var värt det" och la på.

Jag har gett honom så mycket av mig själv under de här åren. Kämpat för vårt förhållande när han behandlat mig dåligt flera gånger. Försökt komma med lösningar och förbättringar. Låter kanske som stora ord med detta kändes helt ärligt som psykisk och emotionell misshandel. 

Är fortfarande i chock. Älskar ju honom men det gör så jävla ont. Hur fan kan man ljuga så? 

Av det du skriver här och en hel del läsa mellan raderna så tycker jag du skall vara glad att WoW Classic släpptes i slutet av Augusti i år, och inte om 5 år istället (eller aldrig). För vem vet hur många år till du annars hade riskerat slösa av ditt liv på den där karln innan vem han var verkligen gick upp för dig.

Spelar Classic själv, min sambo gör det också, väldigt många jag känner spelar. Alla är vi åtminstone 28+ år gamla nu, och lyckligtvis är det enbart ett ytterst litet antal bland dom vännerna som inte klarar av att balansera sitt privatliv utanför spelet med spelandet på ett bra vis. Sen finns där nån stackare som får skit bara han sitter en timme, och det är ju inte riktigt klokt det heller egentligen. Men så som du beskriver det så låter det ju helt klart som att ditt ex tillhör skaran som inte klarar av att spela den sortens spel, utan att det går helt överstyr och spelet konsumerar i princip allting.
  • Anonym (Fråga honom)
    Anonym (sammahär) skrev 2019-10-09 13:40:07 följande:

Hoppas det är ok för TS att jag frågar detta, om inte så säg gärna till!

Kan ni som spelar/spelat/har koll på wow berätta mer om hur det funkar rent praktiskt? Tex. raider osv. Finns det liksom vissa tider som är viktigare att spela? Skulle man kunna vara otrogen/bli kär om man tex har kontakt med någon tjej via spelet? Mvh noob. 

Överlag tenderar kvällstid att vara bästa tiden att spela på, eftersom att det är då dom absolut flesta har möjlighet att sätta sig ner och spela. Folk har kommit hem ifrån skola och jobb. Så kvällstid = fler folk i ens guild (tänkt typ klubb) är online, vilket möjliggör ökad chans till organiserade tillställningar kan man väl kalla det. Att man kör dungeons, raids eller har folk att levla tillsammans med. Allt som oftast lär man känna åtminstone en handfull personer väldigt väl i en guild där resten blir typ som klasskompisar, men nu med WoW Classic är det också mycket sån att man redan på förväg kanske har gamla vänner (ifrån en tidigare wow period man spelat) man vetat om skall spela. Så för en del kan WoW Classic vara som en reunion med gamla vänner och guild mates.

Just vad gäller raids så är dessa organiserade på ett mer strukturerat och planerat sätt än många andra aktiviteter man kan ta sig för i spelet, rent administrativt kan det vara en ganska stor uppgift för dom personerna som har ansvaret för att organisera raiden och se till så att tillräckligt många spelare kommer dyka upp. Är helt ärligt talat i klass med en arbetsplats. För det rör sig om 40 pers, som då antingen skall ingå i en och samma raid grupp eller delas upp i två små mindre om 20 pers. Att 40 random dudes dyker upp räcker inte, utan det är en del strategi med hur många pers av en specifik klass som behövs, och mycket mycket mer. Därför brukar just raids organiseras sådan att guilden förutbestämmer vilka dagar i veckan dessa raids kommer ske på. Exempelvis alltid på måndagar och torsdagar tillexempel. Överlag brukar man rekrytera lite utav ett överskott av spelare just för att täcka upp för andra spelare som kanske inte alltid kan garantera att dom dyker upp varje måndag och torsdag. Folk kan ju bli sjuk, behöva jobba över, eller annat. MEN det brukar gnisslas om det är så att en spelare som då angett att den vill raida ofta avanmäler sig ifrån en raid. Risken ökar markant att den spelaren då blir vad man kallar för demoted, och inte längre får följa med på raids.

Ja där finns absolut risk för att man kan bli attraherad av någon man mött i spelet. Precis som där kan finnas risk för det om man utövar en sport, har en social hobby, på universitetet eller på sin arbetsplats. Så otrohet är inte alls omöjligt, däremot är det ju sån att överlag fler män än kvinnor spelar spelet - men tiderna förändras ju och finns fler kvinnliga spelare av olika tv-datorspel idag än vad det gjorde förr. Finns förhållandevis många som ändå hittat en flickvän/pojkvän genom WoW, en del av dessa har även gift sig och skaffat familj tillsammans.
Svar på tråden Min kille spelar wow...