Xlr8 skrev 2019-10-30 18:10:55 följande:
Finns gott om studier som på visar att det är säkrare att flöja trafikflödet än lagen. Trafikverket har en förkärlek för att sänka hastigheten, för i deras värld är sänkt hastighet lika med mindre dödsfall och olyckor. Denna teori har slaktats otaliga gånger i massa olika forskningar.
Enda anledningen man sänker hastigheten är av ekonomiska skäl. Ska man dubbla eller fyr dubbla antalet poliser kommer det kosta multum. Det som forskningen stödjer på lämpliga lösningar är, mer poliser, bättre fordon, säkrare trafikmiljö, mer utbildade förare, hårdare med indragning av kk och hårdare straff för förbrytare.
Skulle man införa detta skulle det kosta multum och folk skulle bli galna. Sen får du tänka på att lagen är vad som är generellt säkrast, inte vad som är säkrast i varje situation. Jag gör det som är säkrast och inte vad lagen säger. Jag personligen är mer välutbilda och erfaren att framföra fordon i höga hastigheter än majoriteten av poliskåren detta i kombination med fordon som kan hantera höga hastigheter långt över polisens och detta finns dokumenterat. Jag klarar av att gå från 200 till 0 kmh snabbare än många bilar klarar av 100 till 0 för att inte tala om att klara av att göra undan manöver i hastigheter få bilar och förare klarar. Kör jag som en galning för det? Knappast, någon enstaka procent av mina mil gör jag något som är rätt olagligt. Varför ska Astrid 70+ med risig bil som har en bromssträcka långt över 3gånger min och en reaktion som inte ens imponerar på en snigel få köra 100 kmh och jag inte en kmh snabbare än henne?
Är du intresserad av säkerhet kolla vad Dubai gör, dom ligger långt ifrån vår statistik än men det kommer ändras inom rätt kort tid.
Utmärkt. Och om alla följer hastighetsbegränsningen så lägger sig trafikflödet på en lägre hastighet. Det finns ingen anledning att köra om någon som ligger i vägens maxhastighet och skylla på något trafikflöde.
Fartkamera fungerar också rätt bra.
Jag påstår inte att just du är det, men finns det
någon marodör som inser att den själv är just en marodör? Tänk alla som påstår att de har exceptionella eller bättre än medel färdigheter, samtidigt som studier visar att det är mycket vanligt att man överskattar sin körförmåga. Sedan alla som ser den exceptionelle föraren/marodörer och vill ta efter. Om alla tar sig friheter hela tiden blir det till slut kaos.
Jag har inga problem med en km över hastighetsgränsen. Det ligger även inom felmarginalen. Faktiskt inte heller att någon tillfälligtvis går upp i hastighet för att köra om någon som kör i säg 80 på 90 väg. Jag förstår vitsen med att komma förbli snabbt, men då ska man vara medveten om att det inte är en rättighet.
Jo, om jag skulle möta dig i trafiken skulle jag betrakta dig som en galning med den typen av accelerationer. De hör hemma på racerbanan eller polisens biljakter. Det finns ingen anledning för privatpersoner att köra så fort. Man kommer fram marginellt snabbare, det är farligare (har du hört talas om någon som har överlevt en krock i 200 km i en privatbil?) och det förbrukar en massa bränsle. Det enda som händer i slutändan är att du kommer fram till din destination. Inget mer spännande än så. Jag har noll förståelse för "tjusningen" med bilkörning och fart och vill att tråkiga bilar (tycker nog att alla bilar är tråkiga) ska köra tråkigt och komma fram. Tryggt och tråkigt. Ren transport. Och för att det ska hända behöver en överväldigande majoritet följa bestämmelserna nästan hela tiden.
Jag tycker att det är ett problem att en överväldigande majoritet oftast inte följer bestämmelserna. Och många gånger ursäktar man sig inte ens längre utan kräver att få ta plats på vägarna med sitt eget regelverk.
Man kunde överlåta fartkontroller på samma sätt som man överlåter till parkeringsvakter att ge parkeringsböter. Då jävlar!