Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

    Varför skiter alla i hastighetsbegränsningarna?

    Pilgrim skrev 2019-10-08 09:01:38 följande:

    Varför kör 90-95 procent av alla bilister 10-15 km/h för fort? Vad är problemet? Varför bryr sig ingen om att följa reglerna? Är det något som är unikt för Sverige?

    Jag har i diskussioner med andra erfarit att de flesta medger att de kör för fort. Däremot brukar många skryta med att de minsann håller hastigheten när det är 30. För när det är 30 finns det goda skäl för det. Det kan ju vara vid en skola osv. Det är ju bara strunt. Det är aldrig nån som kör 30. Minst 40 kör folk när det är 30.

    Varför?


    Precis min upplevelse. Nästan ALLA kör över hastighetsgränsen på landet/genom mindre samhällen. Man blir omkörd när man ligger i maxhastigheten. Måste förbli till varje pris. Ligga först. Och vansinnesomkörningar som gör att man måste bromsa in för att den mötande omkörande bilen inte ska frontalkrocka med en, eller mycket små marginaler. 

    Där det är 30 går det i 50-60. Omkörningar där också, genom samhällen. Enda gången alla kör lagligt är där det finns kameror. Bromsa in strax före och så trampa ner direkt efter.

    Varför? Man ser på hastighetsbegränsningarna som rekommendationer - tills man åker dit för fortkörning och körkortet ryker {#emotions_dlg.djavulsk}
  • nihka
    Anonym (Säkerhet, inte hastighet) skrev 2019-10-29 21:28:53 följande:

    Men ni som är rabiata gällande hastighetsgränserna, står ni verkligen för er uppfattning att hastigheten viktigare än säkerheten?


    Rabiat, är det vad man är när man kör enligt hastighetsgränserna?

    De går väl ihop eftersom hastighetsgränserna är satta främst ur ett säkerhetsperspektiv.
  • nihka
    Aikido skrev 2019-10-30 10:13:09 följande:
    Hur ska jag tolka detta? Man ska köra så pass snabbt (om man nu är lättsövd) att adrenalinpåslaget hela tiden ligger på en lagom nivå? Om du vill slippa bli uttråkad kan du låta Eniro visa dig vägen. Se bara till att välja bort motorvägar och välj för allt i världen inte snabbaste vägen utan kortaste. Jag har fått provköra många skogsvägar som i bästa fall enbart besökts av rådjur, rävar och fältbiologer de senaste 10 åren eller i värsta fall Missing People ute på skallgång. Kan vara någon av de andra också (Hitta eller Google Maps) men jag tror Eniro är i särklass bäst på att hitta "vägar" som möjligen användes för att förflytta kreatur från en åker till en annan för några generationer sedan.
    På sådana vägar kör folk verkligen som galningar eftersom de dels inte är skyltade och då verkar man tro att man får bestämma hastighetsgräns själv, och dels förväntar man sig inte att möta någon eller något.
  • nihka
    Anonym (Säkerhet, inte hastighet) skrev 2019-10-30 10:50:49 följande:
    Nej.
    Men att in absurdum hänga upp sig enbart på hastigheten och glömma det viktigaste, alltså säkerheten, är att uppträda rabiat. 

    Nä, att vara rabiat, eller att in absurdum fokusera bara på en del av en helhet, går inte ihop.

    Om man är ärligt intresserad av säkerhet så handlar det om nästan oändligt många faktorer, varav hastigheten kan var en av väldigt många faktorer.

    Den som inbillar sig "att köra sakta är detsamma som att köra säkert" har inte förstått ens det mest grundläggande.

    Ett förklarande exempel, för dig om du behöver ett förklarande exempel?, och för alla dem i tråden som verkar behöva ett förklarande exempel:
    Om Stina kör väldigt sakta och försiktigt, på fel sida och mot körriktningen på motorvägen, på natten med släckta ljus, grovt drogpåverkad,
    kör Stina då säkert?
    Nej, jag behöver inga sådana "förklarande" exempel.

    Om din bedömningsförmåga är lika dålig i trafiken när det gäller att läsa av andra som du nyss visade prov på här är du nog inte en så kompetent förare som du inbillar dig.

    Naturligtvis överskrider man hastigheten för att undvika en olycka, men att tycka att man själv kan sätta hastighetsgränser är inte bara olagligt utan farligt. Man kan tvinga in andra förare i en hastighet de inte skulle välja själva, exempelvis tvinga dem att tvärbromsa för att undvika en olycka.
  • nihka
    Anonym (Säkerhet, inte hastighet) skrev 2019-10-30 14:38:37 följande:
    Det intryck du gav genom det du skrev gjorde att jag misstänkte att du kanske behövde ett förklarande exempel, därför frågade jag dig, s a s på förekommen anledning.
    Om ditt svar är nej så är det givetvis helt ok.
    Men även andra i tråden har givit intryck av att ett förklarande exempel kan vara till nytta, så om du inte tror dig behöva så kan det ändå alltid vara positivt för någon annan med ett förklarande exempel.
    Hoppas också du kan se det som något positivt att andra som behöver får chansen till ökad förståelse och kunskap.

    Jag inbillar mig inte att jag är en säker förare.
    Du kanske har missat mina tidigare inlägg i tråden?
    Fakta visar att jag hittills under mer än 35 körkortsår har varit en 100% säker förare.
    Men kanske anser du dig själv vara bäst och överlägsen även inom detta område? För att klarlägga vissa saker: Hur länge har du själv haft körkort? Hur många mil kör du per år? Är du 100% olycksfri?

    Resten förstår jag tyvärr inte vad du menar och det du skriver gäller absolut inte för mig.

    Jag sätter alltid säkerheten i främsta rummet, såväl min egen som andras säkerhet.
    Du försökte idiotförklara mig vad du nu får ut av det. Hur kan någon ens vara "rabiat" gällande hastighetsgränser? Det är en teknisk omöjlighet. Den som inte överskrider hastighetsgränsen är den som kör i en laglig hastighet. Den som överskrider fastighetsgränsen begår en kriminell handling. Det spelar ingen roll vad du "tycker", hastighetsgränser får inte överskridas. Punkt. De är inga rekommendationer uppåt utan lagen. Och de är satta utifrån ett säkerhetstänk - hur snabbt kan man köra på den här vägen när förhållandena är goda och så sänker man farten när förhållandena inte är goda, plus att man behöver vara en bra förare på alla andra vis. Naturligtvis.

    Varje meter vägbana är bedömd av någon och om du inte håller med om bedömningen kan du försöka påverka genom att motivera varför man ska exempelvis höja eller sänka hastighetsgränsen. Du har inte mandat att ta egna beslut och du har inte heller rätt bara för att många andra begår samma fel

    https://msverige.se/om-oss/opinion-och-paaverkan/paaverka-din-lokala-trafikmiljoe/

    Det spelar ingen roll hur många år och mil du har kört och att du inte har råkat ut för några olyckor, du utsätter dig själv och andra för onödiga risker när du kör fortare än det är tillåtet. Om vi tar två skickliga och vana bilförare och en kör i 80 på en 80 väg och en kör i 120, vem tror du har bäst chans att överleva en krock med en älg och att undvika att dra in mötande trafik i krocken? Det finns en orsak till att det är 80 km på en landsväg med skog på båda sidor fastän sikten framåt är bra. Det finns ALLTID orsak till hastighetsbegränsningarna. Man sätter inte upp skyltarna för skojs skull.
  • nihka
    Xlr8 skrev 2019-10-30 18:10:55 följande:
    Finns gott om studier som på visar att det är säkrare att flöja trafikflödet än lagen. Trafikverket har en förkärlek för att sänka hastigheten, för i deras värld är sänkt hastighet lika med mindre dödsfall och olyckor. Denna teori har slaktats otaliga gånger i massa olika forskningar.

    Enda anledningen man sänker hastigheten är av ekonomiska skäl. Ska man dubbla eller fyr dubbla antalet poliser kommer det kosta multum. Det som forskningen stödjer på lämpliga lösningar är, mer poliser, bättre fordon, säkrare trafikmiljö, mer utbildade förare, hårdare med indragning av kk och hårdare straff för förbrytare.

    Skulle man införa detta skulle det kosta multum och folk skulle bli galna. Sen får du tänka på att lagen är vad som är generellt säkrast, inte vad som är säkrast i varje situation. Jag gör det som är säkrast och inte vad lagen säger. Jag personligen är mer välutbilda och erfaren att framföra fordon i höga hastigheter än majoriteten av poliskåren detta i kombination med fordon som kan hantera höga hastigheter långt över polisens och detta finns dokumenterat. Jag klarar av att gå från 200 till 0 kmh snabbare än många bilar klarar av 100 till 0 för att inte tala om att klara av att göra undan manöver i hastigheter få bilar och förare klarar. Kör jag som en galning för det? Knappast, någon enstaka procent av mina mil gör jag något som är rätt olagligt. Varför ska Astrid 70+ med risig bil som har en bromssträcka långt över 3gånger min och en reaktion som inte ens imponerar på en snigel få köra 100 kmh och jag inte en kmh snabbare än henne?

    Är du intresserad av säkerhet kolla vad Dubai gör, dom ligger långt ifrån vår statistik än men det kommer ändras inom rätt kort tid.
    Utmärkt. Och om alla följer hastighetsbegränsningen så lägger sig trafikflödet på en lägre hastighet. Det finns ingen anledning att köra om någon som ligger i vägens maxhastighet och skylla på något trafikflöde.

    Fartkamera fungerar också rätt bra.

    Jag påstår inte att just du är det, men finns det någon marodör som inser att den själv är just en marodör? Tänk alla som påstår att de har exceptionella eller bättre än medel färdigheter, samtidigt som studier visar att det är mycket vanligt att man överskattar sin körförmåga. Sedan alla som ser den exceptionelle föraren/marodörer och vill ta efter. Om alla tar sig friheter hela tiden blir det till slut kaos. 

    Jag har inga problem med en km över hastighetsgränsen. Det ligger även inom felmarginalen. Faktiskt inte heller att någon tillfälligtvis går upp i hastighet för att köra om någon som kör i säg 80 på 90 väg. Jag förstår vitsen med att komma förbli snabbt, men då ska man vara medveten om att det inte är en rättighet.

    Jo, om jag skulle möta dig i trafiken skulle jag betrakta dig som en galning med den typen av accelerationer. De hör hemma på racerbanan eller polisens biljakter. Det finns ingen anledning för privatpersoner att köra så fort. Man kommer fram marginellt snabbare, det är farligare (har du hört talas om någon som har överlevt en krock i 200 km i en privatbil?) och det förbrukar en massa bränsle. Det enda som händer i slutändan är att du kommer fram till din destination. Inget mer spännande än så. Jag har noll förståelse för "tjusningen" med bilkörning och fart och vill att tråkiga bilar (tycker nog att alla bilar är tråkiga) ska köra tråkigt och komma fram. Tryggt och tråkigt. Ren transport. Och för att det ska hända behöver en överväldigande majoritet följa bestämmelserna nästan hela tiden.

    Jag tycker att det är ett problem att en överväldigande majoritet oftast inte följer bestämmelserna. Och många gånger ursäktar man sig inte ens längre utan kräver att få ta plats på vägarna med sitt eget regelverk.

    Man kunde överlåta fartkontroller på samma sätt som man överlåter till parkeringsvakter att ge parkeringsböter. Då jävlar! Demon
  • nihka
    Anonym (Säkerhet, inte hastighet) skrev 2019-10-30 18:37:26 följande:
    Nej, fel av dig,
    läs gärna en gång till, jag har verkligen inte försökt idiotförklara dig, var får du det ifrån?
    Jag har bara vänligen försökt hjälpa dig att förstå och jag har bara vänligen försökt förklara för dig att jag alltid prioriterar säkerheten.

    Däremot tycker jag att du skriver väldigt otrevligt till mig, men det är ju förstås en helt annan sak.

    Jag har inte diskuterat vad som är lagligt eller inte utan jag diskuterar enbart utifrån säkerheten.
    Själv sätter jag alltid säkerheten i första rummet, såväl andras som min egen säkerhet.
    Men du menar alltså att det är fel prioritering av mig?
    Enligt dig skulle det vara bättre att jag fokuserar enbart på hastigheten i stället för säkerheten?
    Med ditt resonemang är det då oväsentligt om jag orsakar en dödsolycka bara jag håller laglig hastighet?

    Jag prioriterar alltid säkerheten, jag kör ibland fortare än vad lagen föreskriver,  och jag har alltså aldrig varit inblandad i en enda trafikolycka.
    Men du skulle föredra att jag hellre hade varit genomsnittlig och inblandad i ca 1,5 trafikolyckor om jag bara hade hållit mig till laglig hastighet?

    Du får förlåta mig, men jag kommer fortsätta prioritera säkerheten framför att enbart hålla laglig hastighet.

    Varje meter vägbana är inte i detalj bedömd av någon och framförallt är den inte bedömd i samma ögonblick som jag färdas där.
    Någon har någon gång gjort en summarisk bedömning och den är inte aktuell i ögonblicket. Jag gör min egen bedömning som är aktuell och sannolikt minst lika god som din "någon".
    Du har ingen möjlighet avgöra om min aktuella bedömning skulle vara sämre din "någon". Men jag har i vart fall statistiken på min sida som visar att min förmåga att bedöma hittills har varit 100%.

    Det spelar mycket stor roll för mig själv och för andra att jag kör säkert och olycksfritt.
    Hur kan du påstå att det inte skulle spela någon roll?
    Du menar att om alla körde 100% olycksfritt så skulle det inte göra någon skillnad?
    Hur tänker du där???

    Du får komma med vilka tokigheter du vill men jag kommer ändå fortsätta att prioritera säkerheten.
    Jag otrevlig? Var då?

    Du ser på dig själv som upphöjd över lagen och expert. Ointressant diskussion från början som blev ännu mer ointressant. Som vanligt.

    Jag avslutar vänligen med att förklara att det är mycket bättre att man sätter sig i bilen innan man börjar köra.

    Vänligen
  • nihka
    Xlr8 skrev 2019-10-30 18:10:55 följande:
    Är du intresserad av säkerhet kolla vad Dubai gör, dom ligger långt ifrån vår statistik än men det kommer ändras inom rätt kort tid.
    Kunde inte hitta något om Dubai mer än att det är olagligt att göra obscena gester i trafiken och att det verkar rätt rörigt. Berätta gärna mer. Jag ska dit nästa år och är därför lite extra intresserad.
  • nihka
    Xlr8 skrev 2019-10-30 23:05:38 följande:
    Du har huvudet på spiken ser ja. Om trafik flödet är hastighets begränsningen då är det säkrare att hålla den. Men alla som kört i Stockholm vet att morgon trafik på motorvägen är snitt 20+ är det då några få som håller skyltad hastighet då blir det farligare för alla.

    Intressant tanke att flera skulle ta efter om man kör snabbt... ett bra argument.

    Jag har bara pratat om deacceleration dvs inbromsning.

    Visst jag kan accelererar drygt 2 gånger snabbare än en standard bil. Om någons liv hänger på det så finner jag det vara en vettig anledning, det beror dock på trafik situationen. Sen om jag kan bekräfta att jag är själv på vägen riskerar jag bara mig själv och då är det mitt val.

    Hade du sett mig på vägen hade du inte lagt märke till mig då hade jag kört skyltad hastighet. Om ingen privat person har anledning att köra den hastigheten har inte polisen det heller, dessutom spår dom ju ingen tid Enl. Dig.

    Ja du borde förstått att jag håller på med någon motorsport vid det här laget så jag kör en del där det är fri fart. Hör hemma i polis biljakter set hade blivit tämligen tråkigt och kolla på för att inte nämna hur kort det blivit.

    Jag har lagligt kört i kapp och ifrån en polisbil med blå ljus utryckning, även kört mot en polis med polisbil på bana, han är ganska duktig på bana i annan bil. Jag vet vad dom och deras bilar går för och på banan hade han lika gärna tagit cykeln.

    Och jag förstår mig inte på golf, fotboll eller ridsport så... din poäng är?

    Vet 2 st som klarat av körning I drygt 200..

    Sen vet jag flera som inte gjort det.

    Mer poliser och användning av alla fartkameror är jag en förespråkare av.
    Hoppsan jag vände på siffrorna. Inbromsning alltså.

    Räknar kallt med att personer som jagas av polisen gasar på.

    Min poäng är att de som argumenterar för att bilkörning på allmän väg ska vara en upplevelse där hög fart ingår för känslans skull inte finner något gehör hos mig.
  • nihka
    Xlr8 skrev 2019-10-30 23:12:32 följande:
    Här har du en del av det iaf.
    Utmärkt! Tack.

    När detta kommer till Sverige lär flera personer i tråden få lägga om sin körning.
Svar på tråden Varför skiter alla i hastighetsbegränsningarna?