• Tue 8 Oct 2019 18:24
    563 visningar
    7 svar
    7
    563

    Frågor om flaskmatning

    Hur och hur ofta rengör ni flaskorna? Jag använder nuk diskmedel och kokar varje dag men känns som att det sliter på dom...

    Hur håller ni era barn (min är 3 veckor/5 kg/55 cm). Fick rådet av bvc att ha henne sittade upprätt pga sura uppstötningar men det känns så onaturligt för ryggen? Och min rygg blir så sned så gör hemskt ont efter några dagar.

    Och tips mot hetsätning? Har dr brown med minsta hålet och mam med minsta hålet. Hon får mat när hon är hungrig, gått upp 500 gr i veckan... pausar/rapar/lugnar med napp i pauséna

  • Svar på tråden Frågor om flaskmatning
  • Tue 8 Oct 2019 19:18
    #1

    Du måste såklart hitta en sittställning som inte gör ont. Du ska ju mata i många månader utan att gå sönder.

    Mitt tips är att sitta eller ligga precis som du skulle ha gjort om du ammade, så gjorde jag. Pallra upp med kuddar omkring dig så att du inte behöver sitta spänd. Du behöver antagligen många kuddar

    Barn sitter väl sällan upp när de ammar så det låter konstigt att det skulle behövas om inte ditt barn har väldigt stora problem med att svälja. De flesta riktigt små barn kräks ju upp en stor del av det man försöker mata i dem, det är normalt att det kommer upp och det verkar inte störa dem.

    Vi kokade flaskorna före varje användning när barnen bara var några veckor. Säkert onödigt men då är man ju säker på att det inte blir några bakterier. Det kändes svårt att få smådelarna i Dr Browns flaskor att bli rena när man bara diskar.

  • Anonym (M)
    Tue 8 Oct 2019 19:22
    #2

    Jag diskar ur flaskorna med diskborstar till flaska. Kokar gör jag när jag precis köpt den eller nya nappar. Varför ska man koka hela tiden för? Jag har tre barn o alltid gjort så och det har aldrig varit något problem.

  • Tue 8 Oct 2019 19:41
    #3

    Som sagt, antagligen helt onödigt att sterilisera så ofta som vi gjorde.

    Men som svar på frågan, man kokar alltså för att sterilisera dvs döda bakterier.

  • Tue 8 Oct 2019 19:41
    #4

    Som sagt, antagligen helt onödigt att sterilisera så ofta som vi gjorde.

    Men som svar på frågan, man kokar alltså för att sterilisera dvs döda bakterier.

  • Tue 8 Oct 2019 20:14
    #5

    Jag fick tipset redan på BB att ha dottern mitt emot mig när jag matade. Jag satte mig med fötterna på soffbordet och lutade dottern mot mina lår och matade därefter. Efter någon månad kunde vi börja mata henne i famnen, men fortfarande mer sittande än liggande, så länge vi höll henne upprätt en bra stund efteråt. Att mata liggandes var aldrig något alternativ med hennes slappa magmun.

    Vi diskade flaskorna efter varje användning och kokade dem och napparna en gång i veckan. Det tyckte vi räckte fint (och kokningen var säkert i överkant). Vi använde oss av glasflaskor, så det slet ju inte lika mycket som på plast.

  • Tue 8 Oct 2019 20:57
    #6
    LaFontaine skrev 2019-10-08 20:14:08 följande:

    Jag fick tipset redan på BB att ha dottern mitt emot mig när jag matade. Jag satte mig med fötterna på soffbordet och lutade dottern mot mina lår och matade därefter. Efter någon månad kunde vi börja mata henne i famnen, men fortfarande mer sittande än liggande, så länge vi höll henne upprätt en bra stund efteråt. Att mata liggandes var aldrig något alternativ med hennes slappa magmun.

    Vi diskade flaskorna efter varje användning och kokade dem och napparna en gång i veckan. Det tyckte vi räckte fint (och kokningen var säkert i överkant). Vi använde oss av glasflaskor, så det slet ju inte lika mycket som på plast.


    Vi har blivit tillsagda att alltid ha henne mot bröstet som vid amning. För att dom ska känna närhet. Ska se om jag vågar testa det. Är rädd att hon äter ännu snabbare. Och hon sprattlar och korvar sig som en fisk när hon äter, eller tar pauser rättare sagt. Men vem vet, det kanske funkar hur bra som helst. Tack för tipset! Ska bli intressant att prova
  • Tue 8 Oct 2019 21:06
    #7
    Eliiineliiin skrev 2019-10-08 20:57:10 följande:
    Vi har blivit tillsagda att alltid ha henne mot bröstet som vid amning. För att dom ska känna närhet. Ska se om jag vågar testa det. Är rädd att hon äter ännu snabbare. Och hon sprattlar och korvar sig som en fisk när hon äter, eller tar pauser rättare sagt. Men vem vet, det kanske funkar hur bra som helst. Tack för tipset! Ska bli intressant att prova
    Det var omöjligt för oss att ha dottern liggandes. Hon spydde upp i princip allt så fort hon sattes upp. Närhet fick hon vid andra tillfällen. Det kändes viktigare att hon inte skulle lida av sura uppstötningar i onödan.
Svar på tråden Frågor om flaskmatning