Inlägg från: juliaslife |Visa alla inlägg
  • juliaslife

20-24 år som försöker bli gravida?

Hoppar gärna in i tråden och hoppas att det finns någon som vill följas åt, oavsett vilken resa man gör/gjort.

Själv är jag och sambon båda snart 22 år gamla. Vi har varit tillsammans i närmare 5 år och vi har precis bestämt oss för att aktivt börja försöka få till vårat första barn.

Vi blev oplanerat gravida i november men det slutade i missfall veckan efter vi fick reda på det. (V.5)

Jag hade ägglossning cirka 9 dagar efter att jag slutat blöda. Så baserat på den informationen skulle jag ha mens som vanligt igen 7/12 till 11/12. Vilket har stämt helt.

För att veta exakt när ägglossning sker så har jag börjat med äl-test. Enligt min menscykel app så bör ägglossning ske 18/12. Så jag började med teststickor från 13/12 för att se stegringen.

Så om det går vägen så har jag bim 2/1 2020.

Någon mer som har bim i december/januari som kanske vill följas åt?

• juliaslife
    Hoppas96 skrev 2019-12-16 16:58:33 följande:
    Åh vad lika våra historier är haha! Fast jag är en månad efter dig :)

Vi är 24 år och började försöka i oktober med första barnet, dock lyckades vi inte få till det på ägglossningen då men det gjorde vi i november, jag fick dock missfall samma dag som jag plussade (bim+3).

Nu siktar vi på nästa och ägglossning verkar bli på julafton Men ska hålla koll med tester :) vore mysigt att få ett plus i januari när jag fyller år. Har bim 7 januari!

Hur mår ni efter missfallet?
    Åh vad kul att kunna följas åt! 

Beklagar missfallet.. Men det är på något sätt ändå "skönt" att det hände så tidigt (om det nu ska hända dvs) så att man förhoppningsvis kan börja om relativt snart. Även fast det såklart är en jobbig händelse.

Det här med ägglossningstester är helt nytt för mig men det känns så himla skönt i min kontrollbehov att veta att man verkligen prickat in rätt. Hittills har jag inte haft äl. Men tycker mig se en liten stegring.. Vi får se, bara att hoppas.
    Använde du tester när det tog sig för er första gången? 

Direkt när vi upptäckte missfallet så blev vi båda väldigt besvikna och ledsna då vi precis vant oss vid tanken att vi skulle ha barn. Men eftersom att det skedde så tidigt och vid en oplanerad graviditet så hämtade vi nya krafter ganska snabbt och insåg efter det att vi såklart skulle börja försöka aktivt.
    Hur mår ni efteråt?

Håller alla tummar och tår för att vi båda kan få ett plus i början på det nya året! :)
  • juliaslife
    Hoppas96 skrev 2019-12-17 18:02:38 följande:
    Jaa jättekul ju :D

Tack! Jag håller med, vi hämtade också nya krafter snabbt. Men kommer nog bli väldigt besviken om det inte tar sig nu andra gången.

Jag bör ha ägglossning redan i dagarna och då tänker vi köra. Typiskt nog har mitt paket med ägglossningstester försvunnit med posten så måste vänta 2-3 dagar på nya.. Hoppas inte jag missar.

Ja, jag började prova smått med tester redan i somras för att lära mig, men första försöket gjorde vi i oktober och fick då ett väldigt starkt utslag, men det som ställde till det var att min sambo inte kunde komma för han var så nervös stackaren haha. Vi fick till det typ 6 dagar innan ägglossning så det tog sig inte.

I november såg jag lite stegring sen tog testerna slut, men eftersom jag hade lärt känna min kropp var jag rätt säker på datumet för äl och det tog sig ju men slutade då i missfall.

Mitt tips är att testa mycket, flera gånger om dagen när det närmar sig så man inte missar! Hoppas verkligen ni får ett plus i januari, håller tummarna :)
    Känner exakt likadant. Om det inte tar sig eller om vi får ännu ett missfall så känns det som att jag kommer bli väldigt besviken. Betydligt mer påtagligt än första gången kan jag tänka mig.

Jag är mitt inne i min ägglossningsperiod och testar för fullt. Jobbar skift så det är svårt att kunna testa exakt samma tid varje dag och att allt stämmer.. Eftersom att det inte ska vara morgonurin osv. Men vi har fått till det varann dag hittills och äl beräknas vara imorgon så förhoppningsvis har vi lyckats pricka in det ändå.

Haha känner igen det där med nervositeten. Min sambo kan vara likadan. Han blev också nervös inför den här ägglossningen, att han inte skulle kunna prestera haha.

Vill bara att den här ägglossningen ska vara förbi snart så jag får veta om det tagit sig eller inte.. Är så otålig haha :/
  • juliaslife
    Hoppas96 skrev 2019-12-17 22:50:36 följande:
    Ah jag förstår, jobbigt med skift! Kan tycka det är lite jobbigt att jag är på kontor hela dagen också för jag kan liksom inte testa på toaletten där haha, så får bli morgon, em och kväll. Senast när jag fick superstarkt var på kvällen runt 20 :) jag tror inte du måste testa samma tid varje dag, bara försök testa 2ggr per dag kanske? Hoppas ni kan pricka imorgon!

Förstår dig med otåligheten, sen börjar långa väntan mellan ÄL och mensdagen.. Hemskt är det! När tänkte du börja testa och vilka tester?
    Åh okej, jag har testat två gånger om dagen sedan två dagar tillbaka men sista gången för dagen har nog blivit lite försent (22-23 tiden).
    Men jag ska nog testa tre gånger om dagen från och med imorgon för att se om jag ser någon stegring. Kan ju vara så att ägglossningen kommer någon dag senare denna månad än förra. Hur som helst så blir det att köra på de närmsta dagarna haha. Allt för att inte missa :)

Ja usch, kommer kännas som en evighet..
    Jag har köpt två olika "testa tidigt" varianter. En från clearblue och en annan från predictor. Sedan har jag en hel bunt med såna billigare rfsu stickor. Tänkte eventuellt börja testa 27-28e december. Det är cirka 5-6 dagar innan bim. 
    Dudå?
  • juliaslife
    Hoppas96 skrev 2019-12-18 16:22:37 följande:
    Ja det är värt ju att testa fler gånger nu när det är nära! :) okej, jag har bara köpt tidiga stickor från testlagret och vanliga stickor har jag några med. Jag tror jag börjar testa på bim-3 kanske, annars blir jag manisk haha och är dessutom jätteosäker på när mensen ska komma nu efter missfallet.. Hade gärna börjat tidigare för fyller år den 1a och det hade ju varit så mysigt att få plus då men vi får se ;)
    Ja det kanske är bäst att börja testa lite närmare bim när jag tänker efter. Men vill så gärna plussa kring nyår haha :(

Åh hoppas hoppas!!
Svar på tråden 20-24 år som försöker bli gravida?