Inlägg från: Anonym (Calle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Calle)

    Min man kräver att jag arbetar!

    Ni kan ju införa en del nya rutiner utan att ändra hela er livsstil. Om han vill ha mer tid med barnen kan han kanske gå ner lite i tid om ni ändå har det gott ställt?

    Min fru är hemmafru och så gjorde vi när barnen blivit lite äldre och vi båda kände att jag behövde spendera mer tid hemma. Ett visst inkomstbortfall kan man ofta budgetera för.

  • Anonym (Calle)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-11 18:16:28 följande:

    Lustigt vad många som jämför att vara hemmafru med att arbeta. Ni vet väl att det är 2019 och utvecklingen har gått framåt. Kanske det var ett heltidsarbete i början av 1900 talet men nu är det inte det. Hushållsarbetet tar inte hela dagen så större delen kan dom lata sig om dom vill. Man undrar hur alla andra klarar att jobba heltid och ta hand om hemmet om det är så mycket jobb som visa anser. Morsan skulle skratta åt er för hon klarade av både hushållet själv och jobba ett tag extraknäckte hon till och med och städade. Att då tycka att det är ett hårt jobb att klara av att städa och tvätta m.m när man har oceaner av tid är bara löjligt väx upp.


    Måste det heltidsarbetas då? Varför måste man göra allt bara för att man kan?
  • Anonym (Calle)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-11 19:33:55 följande:

    Nej man behöver inte arbeta alls om man har ekonomi för det. Men att gnälla när ens man tycker att hon ska hjälpa till det är bara löjligt. Och det är skitlöjligt med alla som försöker få det till att det är ett arbete att vara hemmafru för isådana fall dubbelarbetar alla andra människor.


    Jag vände mig emot ditt "kanske det var ett heltidsarbete i början av 1900-talet, men inte längre". Det är ett påstående för sig och har inget med ts situation att göra. Självklart är det ett arbete att vara hemmafru(men inte att vara hollywoodfru). Att säga annat är att trampa på mamma- och mormorsgenerationen. Det är också mycket föraktfullt och kvinnohatande att så till den milda grad förringa det klassiskt kvinnliga.

    En arbetande människa dubbelarbetar och ska dessutom ofta hinna med mycket på väldigt lite tid. Väldigt ofta stressas det och allt som önskas hinns inte med. För att inte tala om hur barnen från låg ålder också sätts i arbete - för dagens förskolemiljöer är att jämföra med ett arbete. Den stora skillnaden mellan en dubbelarbetande yrkesarbetande och en hemmafru är att den yrkesarbetande inte har ansvar för sina barn under en stor del av dagen. Och barnen ser ofta sina pedagoger mer än sina föräldrar.

    Jag skulle däremot inte säga att jag dubbelarbetar. Jag har mitt arbete och vissa grejer i hemmet som är mina. Övrig tid är jag ledig och är helt tillgänglig för min fru och våra barn. En vanlig vardag är jag kommer hem finns 4-7 timmar för tid enbart med barn och fru. Maten står på bordet, vanligen är allt gjort och barnen är inte utmattade och griniga efter en lång dag på förskola.
  • Anonym (Calle)
    korngryn skrev 2019-10-12 08:25:15 följande:

    Fast grejen är ju att det ÄR INTE klassiskt kvinnligt att bara gå hemma! Om du ska jämföra ts med hennes mormor så ser du hur skev jämförelsen blir. Behöver ts handmjölka kor? Kärna smöret själv? Handtvätta blöjorna? Spinna garnet och sticka alla tröjor själv? Bruka åkermarken? Hämta vatten i tunga hinkar ur brunnen? Hugga och bära veden? Tvätta på bryggan i ån? Göra dagsverken på herrgården? Utfordra kor, gris och höns?

    Anledningen till att _lantbrukarkvinnor_ var hemma förr var ju för att det verkligen behövdes. 24 timmar räckte inte på långa vägar för allt arbete som behövde göras. Därför fanns ofta 1-2 pigor också. OCH -inte att förglömma- mannen var också hemma.

    Detta gäller alltså på landet. I stan var det _långa_ dagar i olika fabriker. Att påstå att mormorsgenerationen hade det ungefär som ts är väl däremot väldigt kvinnoföraktande.

    Slutligen: att du inte gör något hushållsarbete på kvällen säger en del om dig, men de innebär ju inte att det inte finns arbete som måste göras! Hushållsarbete är nämligen Sisyfosarbete (det hade du känt till om du hade prövat). Att plocka undan och diska efter middagen (bara ett exempel) kan ju inte göras under dagen. Hårtvätt och tandborstning på barnen är t ex ingen bra ide att göra förrän det är dags att lägga sig. Glödlampor som slocknar måste bytas även på kvällen. Tvätt måste läggas i tvättkorgen när man byter till pyjamas osv. För att inte tala om nattjouren för barn som ska ammad, tröstas, kissa osv - tänker du att din fru har klarat av även den under dagen (får nämligen en känsla av att du inte gör något där heller)?


    Med klassiskt kvinnligt menar jag vd en hemmafru gör. Dvs barnavård och hushållsskötsel. Att se ner på detta och se det som ingenting värt

    är rent kvinnoförakt. Oftast frn kvinnor som kallar sig feminister...

    Arbetet i ett hem ser idag annorlunda ut ja,men rollen är den samma som på mormors tid. Dessa mormödrar som vi älskar och som har varit med och byggt upp Sverige. De förtjänar all respekt och det gör också dagens hemmafruar som gör ett svårare val när de väljer att vara hemma.

    Att jag generellt inte gör något hushållsarbete på kvällen, vad säger det om mig? Att jag har en duktig fru som redan fått undan allt. Att vi hellre umgås. Att jag har mina uppgifter och hon har sina. Att jag har mitt jobb och hon sitt.

    Varför tror du att jag inte prövat att utföra hushållsarbete? Jag har bitt själv och hade ingen hemhjälp. Och vem tror du sköter markservicen när frun är sjuk? Diska undan innan maten går i ett nafs, vi har ju diskmaskin. Att sedan car och en sköljer av sin tallrik och ställer i diskhon/diskmaskinen tar tio sekunder. Torka av bordet tar cirka lika kort tid. Sedan en fri kväll för samvaro! Läggning av barn är ingen syssla, våra barn är inget hushållsarbete. Att lägga dem är att umgås både med dem och varandra. Och dina glödlampor måste gå ofta om du känner att det är ett relevant exempel... Du kan få hur många känslor du vill, att du ser umgänge och skötsel av barn som en syssla får stå för dig....
  • Anonym (Calle)
    korngryn skrev 2019-10-12 13:16:32 följande:

    Ok. Jag får bara inte ihop det att först är barnskötsel ett arbete som hemmafrun gör, sen är det plötsligt inget arbete alls utan bara ungänge?

    Intressant att du tar upp att mormorsgenerationen (kvinnorna) varit med och byggt upp Sverige. Tycker du verkligen det? Menar inte att vara ifrågasättande, utan jag tänker mer på att jag hört väldigt många män, särskilt äldre men många yngre också, uttrycka att kvinnor inte har bidragit med någonting över huvud taget. En vanlig kommentar brukar vara: ?men se dig omkring. Hur mycket av det du ser har kvinnor åstadkommit? Just det, ingenting!?

    Hörde detta redan tidigt 70-tal av min farfar. Han och farmor var väldigt gamla då, och pappa kommenterade att det var fantastiskt att han hade byggt upp hela sin lilla gård från noll, verkligen börjat med tomma händer.

    Farfar tog åt sig av berömmet, vände sig till farmor och fräste ?just precis, allt detta har jag byggt upp själv, och vad har DU gjort? Ingenting!?

    Det var första gången jag förstod att män värderar kvinnors arbete väldigt lågt, i princip inte alls, och sedan dess har jag fått det bekräftat gång på gång på gång.

    Det är ju bara att kolla hur många män som skulle gå med på att sluta lönearbeta och stanna hemma och ta hand om barnen och göra allt hemarbete. Inte många va? Nej, för det har_låg_ status.


    Klart att barnavården är ett ansvarsfyllt arbete, men det är att vara förälder och inte att jämställa med exempelvis diskning.

    Självklart har våra mormödrar varit med och byggt upp Sverige! Att du ens ifrågasättaer det(jo, det gör du) säger allt om din kvinnosyn. Våra mormödrar har gjort det allra viktigaste för sitt lands fortlevnad - de ar fött och fostrat framtiden! I en ofta stressfriare och gynnsammare miljö än en trång och överbefolkad förskolelokal.

    Klart att det finns rötägg bland män, men min erfarenhet är att de som trampar på det klassiskt kvinnliga och reducerar det til inget värt r kvinnor. Feministkvinnor som säger sug stå på kvinnornas sida.

    Och du kan inte tala om att det klassiskt kvinnliga inte är något värt för att män bör ha andra ideal för sig. Här kommer det kvinnofientliga i feminismen in igen - att kvinnor ska blu som mön för att vara något värda.
  • Anonym (Calle)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-10-12 19:30:42 följande:

    Mmm .. ja, dessa mormödrar ... Min mormor var yrkesarbetande, försörjde familjen, tog hand om mannen och de fem barnen och skötte alla hushållssysslor, innan det fanns tvättmaskin, diskmaskin osv. Hon kokade sylt, sydde kläder osv. Ja, och så hade dom visst några hönor också. Mormors hemska svärmor hjälpte till lite barnen när de var små. Morfar jobbade lite tillfälligt ibland, fiskade, plockade bär och svamp, lärde barnen latin och skrev opublicerade böcker. Farmor hade ett deltidsjobb, sydde dessutom kläder och lagade mat åt folk, och tog hand om de fyra barnen och allt i hushållet samt några djur. En hemmafru som bara tar hand om barn och hushåll, med hjälp av tvättmaskin etc, är ett modernt påfund, sedan 50-60 talet, och de är inte överarbetade.


    Ja, din mormor gjorde kanske det. Väldigt många andra mormödrar gjorde det inte. I efterkrigstiden var det en del i välfärldsbygget att kvinnan kunde stanna hemma. Även under århundradena innan dess var det en minoritet kvinnor som arbetade fr sitt eget höga nöjes skull.

    Vem har agt något om att en hemmafru är eller bör vara överarbetad? Är det på något vis ett ideal? Är man inte nog människa eller nog produktiv om man inte är slutkörd och stressad? Vilket i och för sig skulle förklara ett och annat...

    Att du ser barn och hushåll som "bara" förklarar också mycket.
  • Anonym (Calle)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-13 20:35:25 följande:

    Det var en stor skillnad på vad kvinnor behövde göra i hemmet då. Mormor hade fem ungar och svärföräldrar att ta hand om men det var inte det som gjorde hennes liv slitigt. Hon hade kor och andra djur att ta hand om åkrar och annat som skulle skötas plus att hon arbetade extra. Så det är kvinnoförakt när du jämför TS "hårda" arbete med att fylla tvättmaskinen och ge ungarna lite mat som slitigt. För som sagt var det "slitiga" hushållsarbete som hon har att göra klarar andra att göra och jobba. Så det är kvinnoförakt att jämföra den glassiga tillvaron med allt arbete min morsa och andra morsor gjort för att både försörja familjen och sköta hushållet. Sen varför kör ni inte deltid om du tycker det är så viktigt arbete och att vara med barnen. Du och frun kan ha deltidsarbete och turas om.


    Och? Rollen är den samma. Jag känner ingen hemmafru som bara matar barn och slänger in tvätten i maskinen. Och så var det ju igen det här med, måste man slita ut sig? Är man inte tillräcklig om man inte stressar? Detta självskadebeteende är det feminismen skapat.

    Varför vi inte kör deltidsarbete? Därför att vi trivs så här och dessutom klarar oss bättre på alla områden med det här upplägget.
  • Anonym (Calle)
    Mimosa86 skrev 2019-10-13 23:07:14 följande:

    Det hade varit sjukt intressant att veta är hur mycket dessa män hade kunnat bygga upp Sverige, sina företag och sina jordbruk om de INTE hade haft en kvinna som stöttade upp och möjliggjorde för dem att kunna fokusera på sina jobb. Allt handlar om hur mycket TID du har att frilägga och fokusera på ett projekt.

    Har väldigt svårt att se en ensamstående man toppavancera samtidigt som han hämtar och lämnar på dagis/skola, vabba, läsa läxor, förbereda massäck, tvätta, städa, ta hand om sina gamla föräldrar, laga mat, ha koll på de privata tiderna, ha koll på födelsedagar etc.


    Det är ju precis detta jag talar om. Kvinnor vsr med och byggde upo Sverige för att de tig son roll så att männen kunde spela sin fullt ut. Plus att de gjorde det viktigaste av allt - födde, fostrade och formade framtiden.

    Inte heller en ensam kvinna kan göra det du beskriver. Varför meningen är att man ska vara två och komplettera varandra.
  • Anonym (Calle)
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-10-13 20:38:13 följande:

    Kanske alla ska stanna hemma och peta naveln så får vi se hur mycket som blir gjort här i världen. Kanske ska stanna hemma i fortsättning jag också och fylla en tvättmaskin och sen sätta mig och glo på såpor.


    Vem petar naveln och glor på såpor? Är det hollywoodfruar du talar om nu eller? Även om inte ens dessa brukar nöja sig med att peta naveln och glo på såpor...
  • Anonym (Calle)
    Anonym (Rosa) skrev 2019-10-14 06:18:29 följande:

    Jag tror att ?ångermanlänning? inte ens har egna barn då han hela tiden enbart refererar till sin mamma. Så han har säkert jättebra koll på hur det fungerar med att ta hand om barn.....


    I en annan tråd talar han om sina extrema problem att ens få en tjej och allmänna tillkortakommanden på det sociala planet . Jag tror att vi kan utgå ifrån att ångermanlänning inte har så mycket erfarenheter från verkligheten...
Svar på tråden Min man kräver att jag arbetar!