Inlägg från: Jossan79 |Visa alla inlägg
  • Jossan79

Enkelspårig 7-åring

Hej!

Har en son på 7 år som är som en 7 åring är mest: glad, arg, sprallig, nyfiken. Inget avvikande beteende utan rätt så ?normal?. En sak som jag och mannen dock diskuterat är hans intressen. När han hittat nåt han gillar är det bara det som gäller: leker, ritar, pratar om. Intressena har skiftar under åren: Minecraft, Olika legoteman, ninjor mm. Oftast är det vi som ?stoppar? honom och ?tvingar? honom att leka med något annat och då fungerar det oftast bra och sen fastnar han i ngt nytt efter ett tag.

Jag är inte så orolig utan mer min man som inte tycker detta är normalt.

Vad säger ni andra - hur är era 7-åringar

• Svar på tråden Enkelspårig 7-åring
  • Jossan79
    Barbro45 skrev 2019-10-09 18:15:43 följande:

Enligt min erfarenhet är det i den där ålder de kan börja nörda in sig på det mest udda saker. En period var det dinosaurier, sedan rymden och meteoriter. Sedan sagan om ringen, han kunde namnen på alla karaktärer. Vi blev själva experter på både dinosaurier och meteoriter.

Så ja, det är vanligt.

Tack för svaret - jag är som sagt inte orolig men visst blir det lite tjatigt att höra samma grejer varje dag. Mannen tycker inte att det är normalt mest för att storebror inte gjorde så. Han är dock mycket mer av ett ?utebarn? och cykla eller spela fotboll i timmar borde väl egentligen också räknas som ?nörderi?
  • Jossan79

Tack för alla era svar - ska visa dom för min man hehe.

Sonen är väldigt vetgirig av dig, älskar skolan och lärde sig läsa väldigt tidigt. Så visst kan ?nörderi? vara en positiv sak även om det blir väldigt tjatigt emellanåt.

Svar på tråden Enkelspårig 7-åring