• Anonym (OroligaFrun)

Köpa ut aktieägare

Min man har fått erbjudandet att köpa ut alla delägare i företaget han är delägare i och arbetar för. Han verkar tycka det är en superbra idé men själv så är jag osäker.

Erbjudandet är att köpa ut dom till substansvärdet, aktiekapitalet (100,000kr, 1000 aktier) + Eget kapital (1,000,000). Han äger redan 20% av aktierna, så det handlar alltså om 880,000kr!!!?

Att ta ett privatlån sa jag blankt nej till, då tar familjen på sig företagets eventuella framtida problem. Företaget går sämre för varje år som går, lägre och lägre omsättning med ingen till extremt låg vinst, detta för att nuvarande aktieägare tar ut en stor summa pengar varje år. (drygt 600,000kr utan arbete)

Han pratade då med en vän som sa att man kan göra något som kallas för "Indragning Av Aktier"

Det gick ut på att man tar eget kapital från företaget och betalar aktieägarna, samt en del av aktiekapitalet. Sedan måste min man göra en mindre fondemmision för x antal tusen kronor.

Detta upplägg, att företaget betalar ut de övriga delägarna via eget kapital låter OKEJ i mina öron, men kan man göra så när det handlar om hela 80% av aktiekapital och eget kapital? 80% av 1000 aktier betyder att det bara blir 200 aktier kvar i företaget, men som då ägs av endast en person.

Eller är detta en sak han bör avstå helt och håller? I övrigt får han ut en extremt hög lön och efter att 600,000 per år i konsultutgifter till övriga delägare försvinner så borde kapitalet fyllas på fort?

/Oroliga Frun

• Svar på tråden Köpa ut aktieägare
  • Anonym (F)
    Långbenopluto skrev 2019-10-10 12:58:11 följande:

Det låter misstänksamt att dom vill sälja sina aktier så där..... och att alla gör det.....

Jag tänker samma sak. Har de en bra deal med höga aktieutdelningar utan att behöva jobba särskilt mycket, varför byta ut det? Nu får de ju en klumpsumma istället men den måste ju matcha några års utdelningar för att det ska vara värt det.
  • Anonym (Ägare)

Det beror helt och hållet på hur företaget är uppbyggt och dess struktur. Vad har de andra delägarna för roller i företaget? Är det i huvudsak din man som står för den totala omsättningen? De andra delägarna kan starta ett nytt konkurrerande företag och ta med sig bolagets kunder. Då är din mans företag i en helt annan situation. Det finns mycket som kan gå fel om man t.ex. inte skriver ordentliga kontrakt gällande kunder, leverantörer och konkurrerande verksamhet.

• Anonym (Man46)

Indragning av aktier kan absolut vara ett alternativ, men det kräver (ofta) en mer noggrann genomgång av företaget och dess verksamhet. Samt avtal mellan nuvarande aktieägare och avtal mellan kvarvarande och frånträdande aktieägare.

Det minsta som krävs är att bolaget har tillräckligt med fritt eget kapital, samt att bolaget har likviditet eller kan skaffa likviditet (dvs pengar) för att betala för de indragna aktierna (värdet - som också skall räknas fram och värderas, dvs en köpeskilling).

Vore jag din make så skulle jag ta kontakt med bolagets revisor och rådgöra. Jag skulle definitivt inte köra solokvist i detta mellan oss aktieägare. Även om jag vore den som skulle avträda. Även de som får sina aktier indragna / inlösta kan få skattefrågor på halsen, och det finns lösningar även för detta. 

En duktig revisor eller rådgivare kan säkerligen guida för just din make och hans kollegor och förutsättningarna för deras bolag.

• Anonym (A)
    Långbenopluto skrev 2019-10-10 12:58:11 följande:
    Det låter misstänksamt att dom vill sälja sina aktier så där..... och att alla gör det.....
    Det tycker jag med.
  • Anonym (OroligaFrun)

Hej igen.

Detta handlar alltså om att alla delägare förutom min man börjar närma sig 80 i ålder. De pengar som tas ut via konsulttid av vissa andra delägare är bara sådant som rullat på genom åren, helt utan direkta krav. Men nu finns inte ekonomin för detta och inte heller någon vilja av de äldre delägarna att driva företaget vidare, utan man vill antingen ge bort (efter utdelning)/sälja aktierna till min man. Men man kan inte ge bort aktierna till en anställd, då ska den anställde förmånsbeskattas för det reala värdet av aktierna, så det är inte något alternativ det heller.

Så det handlar inte om något skumt.

• Kjell2
    Anonym (OroligaFrun) skrev 2019-10-11 11:17:56 följande:

Hej igen.

Detta handlar alltså om att alla delägare förutom min man börjar närma sig 80 i ålder. De pengar som tas ut via konsulttid av vissa andra delägare är bara sådant som rullat på genom åren, helt utan direkta krav. Men nu finns inte ekonomin för detta och inte heller någon vilja av de äldre delägarna att driva företaget vidare, utan man vill antingen ge bort (efter utdelning)/sälja aktierna till min man. Men man kan inte ge bort aktierna till en anställd, då ska den anställde förmånsbeskattas för det reala värdet av aktierna, så det är inte något alternativ det heller.

Så det handlar inte om något skumt.

Din man får göra en ekonomisk kalkyl för framtiden, kostnad att köpa bolaget, förväntade intäkter, förväntade kostnader och se om det går att få ihop.

Vid en sån här förändring bör man tänka till mycket vad det innebär om de nuvarande ägarna försvinner, kommer de ta med sig kunder och intäkter, kommer kunder försvinna, kommer kompetens försvinna, måste man nyanställa istället.

Själva köpeskillingen, vad han betalar för akterna är till sist en fråga om vad man kan komma överens om och vad alternativen är. Kanske det är bäst att helt avveckla bolaget och sen att din man startat nytt från noll och köper tillgångarna.

Att göra ett indrag av aktier kan vara en väg men gör istället att man tömmer bolaget på kapital. Kapital din man  kanske behöver för att driva bolaget vidare. Om det är bättre lösning än att köpa aktierna måste ett proffs avgöra.

• Anonym (Man46)

Mitt råd kvarstår. Din make, och de avträdande och till åren komna herrarna bör nog kontakta bolagets revisor, oavsett.

I sak så ser jag inget konstigt med detta, det är tämligen vanligt att en aktieägare vill sälja sin post (även i små, privata AB), eller bli inlöst. Det är även vanligt att det förekommer generationsskiften bland privata aktieägare.

Det går inte riktigt att säga vad som går eller inte går utifrån det som framgår här. Det handlar om förutsättningarna för detta bolag, förutsättningarna för din make att driva det vidare, förutsättningarna för att lösa ut de ägare som vill bli utlösta.

Så det är många saker som bör genomlysas, funderas kring. Att lösa ut befintliga aktieägare är en sak. Att driva bolaget vidare är en annan.

Så det kan vara klokt att rådgöra med någon som kan det som handlar mer om det rent tekniska, skattemässigt, bolagsmässigt, formmässigt, eventuellt nya bolag som bör skapas (skattefrågor)

• Anonym (Ann)
    Anonym (OroligaFrun) skrev 2019-10-10 11:49:20 följande:

Min man har fått erbjudandet att köpa ut alla delägare i företaget han är delägare i och arbetar för. Han verkar tycka det är en superbra idé men själv så är jag osäker.

Erbjudandet är att köpa ut dom till substansvärdet, aktiekapitalet (100,000kr, 1000 aktier) + Eget kapital (1,000,000). Han äger redan 20% av aktierna, så det handlar alltså om 880,000kr!!!?

Att ta ett privatlån sa jag blankt nej till, då tar familjen på sig företagets eventuella framtida problem. Företaget går sämre för varje år som går, lägre och lägre omsättning med ingen till extremt låg vinst, detta för att nuvarande aktieägare tar ut en stor summa pengar varje år. (drygt 600,000kr utan arbete)

Han pratade då med en vän som sa att man kan göra något som kallas för "Indragning Av Aktier"

Det gick ut på att man tar eget kapital från företaget och betalar aktieägarna, samt en del av aktiekapitalet. Sedan måste min man göra en mindre fondemmision för x antal tusen kronor.

Detta upplägg, att företaget betalar ut de övriga delägarna via eget kapital låter OKEJ i mina öron, men kan man göra så när det handlar om hela 80% av aktiekapital och eget kapital? 80% av 1000 aktier betyder att det bara blir 200 aktier kvar i företaget, men som då ägs av endast en person.

Eller är detta en sak han bör avstå helt och håller? I övrigt får han ut en extremt hög lön och efter att 600,000 per år i konsultutgifter till övriga delägare försvinner så borde kapitalet fyllas på fort?

/Oroliga Frun

Verkar vara lite skumt, varför plocka man ut så mycket pengar ur företaget om man inte jobbar där längre? och sedan när företaget gått dåligt flera år, då ska man avyttra det till en anställd?

Att omsättningen blir lägre och lägre är en stor varningsklocka. Då kommer det inte in tillräckligt med pengar i företaget.

Tycker din man ska ta proffshjälp med detta, risken är att han köper ett dåligt företag men minskande omsättning. Har han någon insyn alls i bolagets räkenskaper? Vilken typ av företag är det? Vad arbetar din man med?
  • deski

Så här funkar det - man kan nedsätta aktiekapitalet.

MEN  - då talar vi nominellt belopp minus nyemissoner* o fondemissioner.

*nyemissioner till nominell kurs är OK - o då kostar det ingen skatt för de som får.

Vi talar här fåmansbolag o är det då tillåtet att rikta återköpet?

Det här borde vara vattentätt.

Företaget sätter ner aktiekapitalet med 75% o löser även din man.

Sen cashar han de andra privat för de aktier han behöver dvs 25% av 80% = 20%

Då behåller han  75% av sina 20% = han har 15% kvar. Han kommer då sen att ha
    35% av ursprungliga aktiekapitalet som ensam ägare - men företaget o han själv
    har dränerats på pengar - hur skulle detta funka.

• deski

ho ho - det lär inte funka med nedsättningen eftersom priset är

1,000 kr nominellt = 10,000 kr i pengar

• Jordfelsbrytaren
    Anonym (A) skrev 2019-10-10 15:53:04 följande:

Det tycker jag med.

Håller med er bägge. Jag tror att din oro är befogad!
  • deski

Gissningvis enkel lösning - bolaget delar ut vad som är möjligt o sen köper din man utestående
    aktier för nominellt belopp,

Alt 2 företaget köper upp aktier av vissa delägare o nedsätter aktiekapitalet baserat på detta.

MÅSTE DOCK KOLLAS OM DETTA GÅR I FÅMANSBOLAG

Historiskt har bolag inte fått äga egna aktier annat än tillfälligt - men börsbolag får numera
    förhålladevis långsiktigt köpa OM DE HAR EN GODTAGBAR PLAN

Svar på tråden Köpa ut aktieägare