Köpa ut aktieägare
Min man har fått erbjudandet att köpa ut alla delägare i företaget han är delägare i och arbetar för. Han verkar tycka det är en superbra idé men själv så är jag osäker.
Erbjudandet är att köpa ut dom till substansvärdet, aktiekapitalet (100,000kr, 1000 aktier) + Eget kapital (1,000,000). Han äger redan 20% av aktierna, så det handlar alltså om 880,000kr!!!?
Att ta ett privatlån sa jag blankt nej till, då tar familjen på sig företagets eventuella framtida problem. Företaget går sämre för varje år som går, lägre och lägre omsättning med ingen till extremt låg vinst, detta för att nuvarande aktieägare tar ut en stor summa pengar varje år. (drygt 600,000kr utan arbete)
Han pratade då med en vän som sa att man kan göra något som kallas för "Indragning Av Aktier"
Det gick ut på att man tar eget kapital från företaget och betalar aktieägarna, samt en del av aktiekapitalet. Sedan måste min man göra en mindre fondemmision för x antal tusen kronor.
Detta upplägg, att företaget betalar ut de övriga delägarna via eget kapital låter OKEJ i mina öron, men kan man göra så när det handlar om hela 80% av aktiekapital och eget kapital? 80% av 1000 aktier betyder att det bara blir 200 aktier kvar i företaget, men som då ägs av endast en person.
Eller är detta en sak han bör avstå helt och håller? I övrigt får han ut en extremt hög lön och efter att 600,000 per år i konsultutgifter till övriga delägare försvinner så borde kapitalet fyllas på fort?
/Oroliga Frun