• auster

    Ska invandrare anpassa sig?

    Idag publicerar Expressen en debattartikel av Jan Emanuel Johansson. Han skriver:

    " Integrationen skall anpassas efter vårt land, vår kultur och vårt språk. Vill man inte leva efter våra lagar och regler så är man inte välkommen. "

    Jag tycker det är en väldigt klok åsikt. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Ska invandrare anpassa sig?
  • HSOF
    auster skrev 2019-10-11 08:12:29 följande:

    Idag publicerar Expressen en debattartikel av Jan Emanuel Johansson. Han skriver:

    " Integrationen skall anpassas efter vårt land, vår kultur och vårt språk. Vill man inte leva efter våra lagar och regler så är man inte välkommen. "

    Jag tycker det är en väldigt klok åsikt. Vad tycker ni?


    Det är ganska självklart att det ska vara så! Assimilation är väl egentligen det bästa. Men självklart ska man få ha kvar sina rötter och kultur men på ett privat plan.

    Dock så är det intressant att se hur media och politiker vänder kappan efter vinden. Expressen skulle aldrig publicera något sånt här för bara ett par år sedan. Då hade rasistanklagelserna kommit som ett brev på posten. Sjukt hur snabbt de byter åsikter!
  • flygrl
    auster skrev 2019-10-11 08:12:29 följande:

    Idag publicerar Expressen en debattartikel av Jan Emanuel Johansson. Han skriver:

    " Integrationen skall anpassas efter vårt land, vår kultur och vårt språk. Vill man inte leva efter våra lagar och regler så är man inte välkommen. "

    Jag tycker det är en väldigt klok åsikt. Vad tycker ni?


    Kan bara instämma. Är själv barn till invandrade föräldrar och för mig har det Jan Emanuel Johansson säger alltid vart självklart. Det är med dom värderingarna jag växte upp i min familj.
  • Maya84
    Padirac skrev 2019-10-27 08:58:23 följande:
    Så vad menar du SD menar med 'nedärvda essens' då?
    Tror att SD är de enda som använt sig av dessa ord? Eller tror du det är något de kommit på själva för att låta "rasistiska"?

    Nedärvd essens betyder biologiskt arv, en inre kärna som är resultat av genetiska förutsättningar, miljö, kultur. Man har medfödda begåvningar, teoretiska eller praktiska. Man ska alltså inte försöka riva ner dessa strukturer för en människa , utan upprätthålla lagar, moral och så vidare. Detta ord används bl a av läkare.

    Men dom är väl också rasister då antar jag?
  • Padirac
    Maya84 skrev 2019-11-03 02:03:08 följande:
    Tror att SD är de enda som använt sig av dessa ord? Eller tror du det är något de kommit på själva för att låta "rasistiska"?

    Nedärvd essens betyder biologiskt arv, en inre kärna som är resultat av genetiska förutsättningar, miljö, kultur. Man har medfödda begåvningar, teoretiska eller praktiska. Man ska alltså inte försöka riva ner dessa strukturer för en människa , utan upprätthålla lagar, moral och så vidare. Detta ord används bl a av läkare.

    Men dom är väl också rasister då antar jag?
    Nä, det är SD som fått dessa termer från Per Engdahl- en av efterkrigstidens ledande eurofascister. PEs tankar om att ersätta ras med kultur i fråga om rasism plockade sedan upp av Bevara Sverige Svenskt, den organisation som tillsamans med vit-makt, nazister, fascister och till och med gamla SS-soldater bildade ett politiskt parti som de kallade SverigeDemokraterna - SD gav själv ut sitt historiska material fram till 2004 och det finnas att läsa på nätet för den som är intresserad - det är mycket av den historia som SD nu förnekar som finns nedpräntad där.

    Och du, SDs politik om den öppna svenskheten går ju ut på att enbart tillåta människor som förändrat sin 'nedärvda essens' att vara av svensk nation - Zlatan rör sig ju på fel sätt för att räknas som Svensk enligt partiledare JÅ och chefsideolog MK.  Staten är också till för den svenska nationen enligt principprogrammet  -  Björn Söders snack om att judar och samer är av annan nation betyder alltså något mer än det du vill påstår att det betyder.
  • Illusion

    Oavsett om man är invandrare eller svensk medborgare måste man följa lag och ordning. Detta vad gäller även det svenska språket som man övar på i skolan under flertalet år. Får barnet inte godkänt kommer man inte vidare till nästa årskurs. Det handlar ju om barnets rätt till utbildning, vilket är inskrivet i barnkonventionen (som blir svensk lag 2020). Det har ingenting att göra med vilket kön, sexuell läggning, etnicitet osv. man har.  Lagen ska vara lika för alla. Det är vårt demokratiska verktyg.

    Sedan vad man äter, tror på, lyssnar på, traditioner, de intressen och relationer man har, har ingenting med ovanstående att göra så till vida de inte går emot lag och konventioner. Till exempel så går mänskliga rättigheter alltid före kulturella rättigheter. Det kan vi inte kompromissa med. Jag bejakar gärna mångfald och tror absolut inte på någon slags assimileringsteori i den betydelsen att svenskhet sätts upp som norm i termer om att alla ska vara likadana. Olikhet berikar och är en förutsättning för att samhällen ska utvecklas.

  • Illusion
    HSOF skrev 2019-10-28 19:38:36 följande:
    Det är ganska självklart att det ska vara så! Assimilation är väl egentligen det bästa. Men självklart ska man få ha kvar sina rötter och kultur men på ett privat plan.

    Dock så är det intressant att se hur media och politiker vänder kappan efter vinden. Expressen skulle aldrig publicera något sånt här för bara ett par år sedan. Då hade rasistanklagelserna kommit som ett brev på posten. Sjukt hur snabbt de byter åsikter!
    Assimilation är rent av skadligt som politiskt verktyg, och jag skulle nog våga säga att det går emot de flesta konventioner vi har ratificerat idag. Kort sagt bottnar assimilationsteorin i ett polariserat tänk, vilken tar avstamp sedan relativt långt tiilbaka i tiden. Man visste inte bättre helt enkelt. Integration är nog det begrepp du letar efter. 
  • HSOF
    Illusion skrev 2019-11-03 10:31:05 följande:

    Assimilation är rent av skadligt som politiskt verktyg, och jag skulle nog våga säga att det går emot de flesta konventioner vi har ratificerat idag. Kort sagt bottnar assimilationsteorin i ett polariserat tänk, vilken tar avstamp sedan relativt långt tiilbaka i tiden. Man visste inte bättre helt enkelt. Integration är nog det begrepp du letar efter. 


    Det vet jag inte, assimilation handlar om att man ska smälta in i samhället och annama språk, kultur och seder. Det är just det som är kittet för en stark och framgångsrik nation. Vilket har varit fallet i Sverige historiskt då vi varit ett väldigt homogen nation tidigare.

    Fast självklart kan man inte ta ifrån människor sina rötter och det kan klart berika med andra kulturer också, men känner man innern samhörighet med landet man bor i så blir det ett väldigt splittrat samhälle, likt vi även ser idag.
  • MedelåldersAnders

    Gyllene regeln : om jag blev mottagen av ett annat land skulle jag inte kräva att omgivningen anpassade sig efter mig. Självklart skulle jag anpassa mig, och det verkar de allra flesta utifrån också göra, besvärligt för muslimer dock. Men jag kan inte se ett vi behöver något av arabisk kultur här.

  • Illusion
    HSOF skrev 2019-11-05 22:00:38 följande:
    Det vet jag inte, assimilation handlar om att man ska smälta in i samhället och annama språk, kultur och seder. Det är just det som är kittet för en stark och framgångsrik nation. Vilket har varit fallet i Sverige historiskt då vi varit ett väldigt homogen nation tidigare.

    Fast självklart kan man inte ta ifrån människor sina rötter och det kan klart berika med andra kulturer också, men känner man innern samhörighet med landet man bor i så blir det ett väldigt splittrat samhälle, likt vi även ser idag.
    Det handlar om att alla ska fogas samman till en homogen massa. Integration värnar mer om mångfalden, vilket går hand i hand med mänskliga rättigheter. Det utvecklar även samhällen och får människor att känna sig som aktörer. Samtliga har fortfarande sitt ansvar vad gäller att följa svensk lag även om det så innebär att det inskränker ens kulturella arv. För ett exemplifiera så går kvinnofrid före rätten att bestämma och uppfostra kvinnor, dvs. mänskliga rättigheter. 
  • auster

    Assimilation är grunden för en fungerande integration. Vi har prövat mångkulturen nu under årtionden med väl känt katastrofalt resultat. Det har inte ens varit likhet inför lagen, utan kulturell bakgrund har varit förmildrande i rättsväsendet. 

    Det behövs krav på att lära sig svenska, lagefterlevnad och anpassning till svenska normer och värderingar för att integrationen ska fungera.

  • Xlr8

    Hur dom lever och gör skiter jag i så länge dom följer svensk lag. Att dom faktiskt lär sig svenska bör oxå vara ett krav.

    Pluggade med en kille som var från syd Amerika. 13 månader efter han kom pratade han flytande, kunde dom svenska tekniska orden som används i utbildning, det var inte många svenskar som inte jobbat inom branschen som kunde dom. Ca 4 gånger om dagen var han tvungen att säga ett ord på engelska eller slå upp ordet.

    Han hade grammatik fel men dom kunde räknas på en hand per dag

  • Padirac
    auster skrev 2019-11-09 14:33:27 följande:

    Assimilation är grunden för en fungerande integration. Vi har prövat mångkulturen nu under årtionden med väl känt katastrofalt resultat. Det har inte ens varit likhet inför lagen, utan kulturell bakgrund har varit förmildrande i rättsväsendet. 

    Det behövs krav på att lära sig svenska, lagefterlevnad och anpassning till svenska normer och värderingar för att integrationen ska fungera.


    Ja, när ska SDs företrädare och svansen lära sig att de måste följa lagar och seder i Sverige egentligen!
  • MedelåldersAnders

    följ sveriges lag, lär dig svenska, ta personligt ansvar, sköt dig och ditt jobb och se till att dina barn sköter sig. Inte mycket begärt.Vanlig vuxen hyfs och ansvar för din familj. Är du ensamkommande skall du naturligtvis sköta dig, om du hamnar i kriminalitet skall du givetvis ut.

    Sen får du gärna be till mecka, och ingen kommer tvinga dig att fira julafton eller hoppa små grodorna på midsommar.

  • Anton Chigurh
    Padirac skrev 2019-11-09 15:06:03 följande:

    Ja, när ska SDs företrädare och svansen lära sig att de måste följa lagar och seder i Sverige egentligen!


    Är SDs företrädare och svans en samling förbrytare då?

    Och vad är din, padi, exakta definition av "SDs företrädare och svans".
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
Svar på tråden Ska invandrare anpassa sig?