• velig13

40+ och gravid - här samlas vi :)

Jag är 40 och väntar mitt tredje barn, blev gravid naturligt.

Jag tycker själva åldershetsen gjort det värre den här gången med oron. Efter kub blev det bättre Då det var hyfsat låg risk på 1:3600 men nu oroar jag mig för rul i början av april istället. Rätt jobbigt att vara så påverkad av åldersstressen.

• velig13
    Let it Rain skrev 2020-02-25 11:27:08 följande:

Väntar också min trea och blir 41 i år. Tycker inte att 40 är nån ålder direkt, så oroa dig inte. Fick mina andra barn vid 37 resp 39. :) Allt har gått jättebra samtliga ggr.

Nej egentligen är det ju så men jag tycker att det ligger mycket hets i kvinnans ålder efter 40 och att samhället har det perspektivet
  • velig13
    Grilimy skrev 2020-03-29 17:44:27 följande:

Ömma bröst har jag inte fått tillbaka, igår mådde jag i alla fall illa men idag mår jag inte illa heller så domedagstankarna är kvar. Men försöker att inte tänka på det så mycket. Ska ringa BM i morgon och höra vad hon tror. Har läst om många det försvunnit på och kommit tillbaka så jag försöker hålla hoppet till det.

Vi berättade för svärföräldrarna igår i alla fall så det kändes fint att se deras lycka. :)

Tack för att du bryr dig <3

Inte ett jättegott tecken om symtom försvinner och det är oerhört individuellt hur graviditet upplevs. Dvs behöver inte alla ha symtom medan andra har jättemycket. Men generellt brukar man säga att förlorade symtom innan vecka tio Inte är ett bra tecken. Det kan även vara stress som ställer till det.

Rekommenderar dig att göra ett vul för att stilla din oro. Det brukare kännas bättre då.
  • velig13
    SweetCA skrev 2020-03-30 15:03:59 följande:

Tycker det är fel att stressa upp personer som redan mår dåligt. Hon blöder inte och du skriver själv att det är individuellt. Att det är en möjlighet att det är missfall är hon redan medveten om. 

Det finns ju personer som inte har några symptom alls och missar att man är gravid. 

Du blöder inte så visst finns det hopp. Kolla med BM / gyn om du kan komma på VUL tidigt, även om det inte kommer visa något i den veckan du är så kanske det är en ide att boka in till vecka 7? Jag var på VUL 5+4 och man såg bara en tom hinnsäck då. Jag var helt säker på att det var missfall på gång.Har antecknat varje dag nu när jag varit gravid och hade dagar i de veckorna där jag inte kände mycket alls. 

Sen i v 7+0 såg man en böna med hjärta.. Har haft upprepade missfall och MA så jag har fått lite extra vul/UL under denna graviditet för har haft sån ångest / oro för att det ska vara något fel och det har hjälpt. (oroar mig fortfarande att något kan gå fel men nu är det bara ca 4 veckor kvar)

Det var inte menat som stress utan en sanning som man kan googla upp. Däremot vill jag betona att det finns kvinnor som aldrig känner symtom och de som det gör upp och ner för.

Graviditet kan man inte påverka utan det är en ständig berg och dalbana i symtom, oro och ibland ångest.

Jag rekommenderar oxå ett VUL, jag har sex graviditeter i bagaget inklusive nuvarande. Tre slutade i missfall så det finns goda odds för de som får missfall. Även upp i åren
  • velig13
    Amwildas skrev 2020-05-13 14:19:50 följande:

V32 nu och jag bara längtar tills vår lilla bebis tittar ut . Tung och kan knappt röra mig . Har karpaltunnelsyndrom i händerna de låser sig och hela jag känns som en vattenballong haha .

Känner mig en aningens instängd då min barnmorska avrått mig från att ens besöka en butik .

But hey det kommer något alldeles underbart i slutet utav denna resa . 60 dagar kvar , tick tack

Vad jobbigt för dig!

Hur kommer det sig att hon avrådde det? Riskgrupp?

Antar att du inte jobbar nu?
  • velig13
    PrincessDalia skrev 2020-05-19 11:21:54 följande:

Brukar jogga i vanliga fall men känns som om jag inte vågar nu för är rädd att nått ska gå fel. Vågar ni jogga och sporta som vanligt? Jag är bara i vecka 5.

Nja i början av graviditeten var jag som Leif gw, jätteandfådd med hjärtklappning som gjorde att jag knappt orkade promenera.

Nu i vecka 27 kör jag lite hemma träning med fokus på att stärka rygg/rumpa/ben. Samt lite smidighet. Sparsamma promenader eftersom jag har foglossning.

Du behöver lyssna på kroppen och psyket.
  • velig13

Någon här som gjort en flödesmätning? Jag har hört att moderkakan är sämre som äldre och att en del gör det. Känner mig ibland orolig pga åldern (41 och är i v 30).

• velig13
    Snurranfian skrev 2020-06-11 19:25:37 följande:

Jag är 41 år och i v.27. Har tid för TUL v.32. I min region får man en sån koll i v.32 om man är 41 och uppåt. Får inte ni det? Men de kanske inte mäter flödet då??

Nej det är inget extra inplanerat för mig när det gäller något utan har bara vanliga kontroller. Dessutom mindre eftersom det är tredje barnet. Bor i Stockholm
  • velig13
    Vicky80 skrev 2020-06-18 14:07:06 följande:

Hej.

Idag var jag hos bm och allt såg bra ut. Är i v.32+1 och magen mätte 31cm och bebis har börjat fixera sig nedåt och ligger just nu diagonalt. Fick veta att jag måste börja med trombyl pga att jag nu precis passerat 40 och förstagångs föderska och i förebyggande mot havandeskapsförgiftning och bättre för moderkakan.hade ingen aning om det.

Skönt med sommar men hög värme och stark sol tål jag inte.

Det blir skugga och glass och jordgubbar.mums.

Trevlig Midsommar önskar jag er allihopa.

Varför ska du äta blodförtunnande? Var bor du? Jag har inte fått de rekommendationerna men föder mitt tredje barn.
  • velig13
    Vicky80 skrev 2020-06-18 15:30:19 följande:

Bor i Kalmar län och bm ringde upp mig extra efter besöket idag och sa att jag måste ha det pga 40 år osv.. vill helst inte äta massa blodförtunnande och blev väldigt förvånad när hon sa det idag. Jag tar ju redan järntabletter varje dag och dom är väl lite blodförtunnande bar dom? trots väldigt bra provvärden i alla prover jag tagit. Känns lite förmycket det här och ingen hint om pga nån komplikation heller varför jag måste ta det.

Det känns som en konstig rekommendation att bara över 40 skulle räcka. Jag har såväl graviddiabetes och är över 40 men har inte fått de buden. Konstigt att det är så olika
  • velig13

Jag upplever att man är betydligt mer orolig när man är äldre och gravid på grund av att det påpekas hur riskabelt det är med graviditet efter 40. Det här är mitt tredje barn och oron var och är betydligt högre, kommer förmodligen hänga i sig när barnet är fött även. Får barnet i mitten av augusti

Det är något man bör ta på allvar hos mödravården och ta hänsyn till

• velig13
    Snurranfian skrev 2020-07-17 12:15:06 följande:

Jag håller med..väntar nummer 3...kämpat i 3 år för att bli gravid. MYCKET mer orolig nu. De andra barnen är 13 och 11 år. Jag har varit in på förlossningen 3 ggr för olika saker. Tycker de varit grymt tillmötesgående och förstående för oron. Även min BM är förstående. Upplever inte du det?

Har inte varit inne på förlossningen men min barnmorska är hyfsat neutral och skulle inte kalla henne stöttande. Kan få känslan av att BM inte tycker det är en strålande idé att få barn så sent. Även min svägerska som är barnmorska får jag den känslan av. Men det kan ju såklart vara hormoner som förstorar upp...
  • velig13
    Esmes skrev 2020-07-20 09:02:03 följande:

Hej! Hur går det för er andra som börjar närma er bf? Går själv in i v 38 och har de senaste dagarna känt mig lite tröttare och lite mer värkande sammandragningar. Tycker även att det är en tydligare tyngd nedåt. Bebisen har varit fixerad ett par veckor nu.

Hej ett tag kvar för mig visserligen, snart v 36. Men tycker det är tungt på kvällarna men dagarna går hyfsat. Tyngd neråt absolut och svullen känsla i könet.
  • velig13
    Camulla skrev 2020-07-28 07:44:14 följande:

Hej! Jag är ny här. 41 år. Plussade imorse, på BIM -2. Fortfarande inte riktigt fattat det. Har en treåring sedan tidigare. Himla kul att ni är så många 40-plussare :)

Välkommen!
  • velig13

Så söta och fina bebisar! Stort grattis till er alla!

Även jag har fått min lilla groda!

Stort lycka till alla!

• velig13
    PrincessDalia skrev 2020-09-04 07:45:31 följande:

Har ni fått göra några extra kontroller på mvc för att ni är över 40? Var jag bor verkar de inte ha några extra kontroller. Är i vecka 20 nu och har bara varit på ett enda besök på mvc + på rutinultraljudet!

Nej inga extra kontroll mer här i Stockholm.

Vet inte om det är skillnad på omföderska eller förstagångs dock.

Däremot förlossningen (jag fick kejsarsnitt) fock jag blodförtunnande spruta dagligen i en vecka då vi äldre har högre risk för blodpropp. Vet inte om det blir spruta vid vaginalt
  • velig13
    Guldfisken1 skrev 2021-08-10 21:02:51 följande:

Grattis alla som både är gravida nu samt alla ni som redan nedkommit med er guldklimp. 

Jag har en undran, hur gamla är ni 40+ are som är gravida resp fått barn i denna tråden? Naturlig befruktning eller blivit gravida med hjälp av IVF, embryodonation osv? 

Hej

Fick barn för ett år sedan som 41 åring. Jag blev alltså gravid när jag var 40 (och ett halvt). Det var naturligt men tog ett litet tag, runt ett år. Har två barn sedan tidigare så har konstaterat inga problem med fertilitet sedan tidigare dvs.

Min bebis är nu ett år, allt gick bra med graviditet och förlossning och hon är frisk och ?normal?.
Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)