• krammm

40+ och gravid - här samlas vi :)

Vad är skillnaden mellan nipt & fostervattensprov ? 

• krammm
    Esmes skrev 2020-01-25 18:36:21 följande:
    NIPT är ett blodprov och ett fostervattenprov är ett fostervattenprov. Då går man in med en tunn nål och tar ut lite fostervatten. Det är därför det finns en liten risk för missfall vid fostervattenprov. NIPT är ju riskfritt eftersom det bara är ett vanligt blodprov från mamman.
    Jag tänkte mer rent medicinsk dom olika delarna som dom tittar på som är avvikande hos fostret. Skiljer det sig mellan dom olika kromosomfelen.
    Det verkar var 99% tillförlitligt testresultat med nipt, och inga risker för misfall, men FVP vekar vara 1/200 som får missfall men då kanske testresultat är 100% och visar det i sånt fall mer utförligt ?, det verkar  göra det då eftersom man tydligen får gå vidare med det om nipt inte blir bra. 
  • krammm
    NIPT är ett blodprov och ett fostervattenprov är ett fostervattenprov. Då går man in med en tunn nål och tar ut lite fostervatten. Det är därför det finns en liten risk för missfall vid fostervattenprov. NIPT är ju riskfritt eftersom det bara är ett vanligt blodprov från mamman.
    Jag tänkte mer rent medicinsk dom olika delarna som dom tittar på som är avvikande hos fostret. Skiljer det sig mellan dom olika kromosomfelen.
    Det verkar var 99% tillförlitligt testresultat med nipt, och inga risker för misfall, men FVP vekar vara 1/200 som får missfall men då kanske testresultat är 100% och visar det i sånt fall mer utförligt ?, det verkar  göra det då eftersom man tydligen får gå vidare med det om nipt inte blir bra. 
  • krammm
  • krammm
  • krammm
  • krammm

Hur länge behövde du vänta på Nipt-resultatet ?

Vicky80 skrev 2020-02-23 08:19:34 följande:

[quote=80240795][quote-nick]Esmes skrev 2020-02-21 22:48:13 följande:[/quote-nick]

Hej!

I går torsdag kom äntligen svaret på NIPT-testet. Allt såg bra ut! En stor lättnad efter vad som kändes som en lång väntan.

Grattis! Att ditt test var bra.

• krammm
    Esmes skrev 2020-02-23 19:28:09 följande:

Jag fick svar på dag 15 efter att jag tagit testet. De sa ca 2 v till mig så det stämde ju bra även om det kändes som en väldigt lång väntan. Har du tagit test nyss?

Jag fick typ 375 på kuben. Så jag gick vidare med nipt i fredags. Skulle ta 7-10 dagar. Sjukt jobbig väntan :/
  • krammm
    Sthlmsthlm skrev 2020-03-11 08:17:05 följande:

Tyvärr stämde min magkänsla. NIPT visade på avvikelse. Det känns kanske som graviditeten har avstannat, har inte känt mig gravid sista dagarna, så ska göra ett privat VUL idag (MVC vill inte ställa upp med UL?). Om det är så behöver vi ju inte ta ställning till NIPT-resultatet alls. Har också bokat möte med genetiker för att få veta mer, men innerst inne lutar jag mot att avsluta... Livet alltså. 

Hej. Vad fick du för avvikelse på Nipt? Det är flera stycken här på FL som haft avvikande på nipt som gått vidare med FVP och utan avvikelse. Ta inga beslut grundade på Nipt. Trisomi 21 är nästan alltid 99% säker men dom andra två 13 och 18 kan ge falska positiva. Även om du inte känner dig gravid kan man under några veckor ha spökveckor då du inte känner av graviditeten så ofta. Så gå vidare med fler tester. Håller alla tummar. Stor kram 
  • krammm
    Sthlmsthlm skrev 2020-03-11 10:49:03 följande:
    Det var ingen trisomi utan på könskromosomen. Som jag förstår extremt låg sannolikhet att moderkaksprov eller fostervattensprov visar något annat. Men får förhoppningsvis mer info från genetiker imorgon...
    Ok. lycka till. tänker på dig.
  • krammm

Jag hade dåligt på kuben. Men ändå okej. 1:385. Valde att gå vidare med nipt. Gick bra. Men min naprapat hade 1:25 på nipt fick göra MSP visade inga fel. Men förstår din oro. Håller tummarna för dig.

Josswe skrev 2020-03-14 14:00:46 följande:

Usch..är så nervös. Häromdagen fick vi kub-svar som visar risk för down?s syndrom (1:15)

Så på måndag ska vi göra moderkaksprov..

Fler här som fått dåligt resultat på kub o gjort moderkaksprov?

• krammm
    Snurranfian skrev 2020-03-15 07:59:30 följande:
    Jag fick 1:365 på KUB. Jag ser det som jättebra om man är över 40. Tänk hur olika man reagerar på siffrorna. 1 på 365 är

99, 997% att barnet är friskt!!
    Jag vet att det är bra. Men jag vart så nojig ändå. så jag gjorde ett privat Nipt. Väntar 5:e barnet. 
  • krammm
    SweetCA skrev 2020-03-15 17:14:32 följande:
    Vi tog nipt privat med, innan kub tillomed.
    men var det bra ? Nipten alltså ?
  • krammm
    SweetCA skrev 2020-03-15 19:23:55 följande:
    Den var perfekt och det var skönt att kunna släppa den oron. Roligt att få reda på att det är en liten grabb som kommer med!
    Grattis till killen ;) jag fick oxå en pojke till, den femte i ordningen :)
  • krammm
    Vicky80 skrev 2020-03-31 05:45:06 följande:

Hej.

Här i Kalmar län får pappan vara med på både ultraljud och förlossning hittills..

Jag hoppas det håller i sig några månader till men man vet ju aldrig, det kan ändra sig fort och nya restriktioner.

Det stog en lista i tidningen förra veckan vad som gällde på olika sjukhus/förlossning i Sverige.

Hej. jag var på RUL i dag på Ultragyn i dag Odenplan i Stockholm. Pappan fick inte följa med på undersökningen...Men jag fick ringa facetime så han kunde vara delaktig ändå.
  • krammm

Hej. Är det någon av er som har mycket sammandragningar när ni promenerar ? Jag har fått väldigt mycket och det började ganska hastigt i v 20. Jag väntar nr 5. När jag var gravid med nr 3 så låg jag inlagd på KS förlossningen i v 30 pga att förlossning startat och livmoderstappen påverkats... Dom lyckades stoppa den men jag hade en del sammandragningar innan då. Men blir ju lite orolig eftersom jag bara är i v 21 nu. Men man kanske får mer sammandragningar av flera graviditeter?  

• krammm
    SweetCA skrev 2020-05-05 08:48:31 följande:

Nu blev det åka av i natt. 12h totalt, värkstart 15 ish. Vi hann inte med ryggbedövning och lustgas funkade inte alls, höll på att spy! Vi var tvungna att åka iväg till Södertälje för BB Stockholm var fullt!

3372g 50.5cm.

Vi får stanna så länge vi vill och vi fick ett super bra team! Så har haft en toppen upplevelse. Svårt att sova nu men de andra två snusar gott.

Grattis! njut av stunden!
  • krammm
    Esmes skrev 2020-05-10 18:08:09 följande:

Någon mer som har mycket smärtsamma sammandragningar och förvärkar? Är i v 27 och har haft problem i några veckor nu. Har varit inne på förlossningen för koll och det finns ingen påverkan på livmodertappen som det är nu i alla fall. Är delvis sjukskriven i en månad.

Ja jag har säkert 20-30 sd per dag. Men ingen påverkan på tappen. är i vecka 25 och väntar 5:e barnet. 
  • krammm

Hej! En sen uppdatering. 20/8 anlände min 5 son. Jag vaknade med värkar men hade ett planerat besök på spec mödravården. När jag var där såg dom att min bebis låg fel och jag hade värkar på ctg kurvan. Det beslutades att jag skulle få ett vändingsförsök med igångsättning direkt. Fick även en tablett Augusta hände ingenting mer än pinnväkar. Vattnet gick dagen efter på förmiddagen, och dropp kopplades kl 15:00 öppnade mig blixtsnabbt. Sen tog det stopp. Krystade i 30 minuter ( hemskt) min värsta förlossningen ever. Men han gjorde entré i ansiktsbjudning därav att det tog tid och att svanskotan bröts....Ut kom en min femte perfekta son 3500 g 54 cm och 9 dagar innan BF. Jag njuter, myser och älskar sönder min härliga pojkfamilj. Lycka till nu allihopa! 

Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)