Inlägg från: Snurranfian |Visa alla inlägg
  • Snurranfian

    40+ och gravid - här samlas vi :)

    PrincessDalia skrev 2020-05-19 11:21:54 följande:

    Brukar jogga i vanliga fall men känns som om jag inte vågar nu för är rädd att nått ska gå fel. Vågar ni jogga och sporta som vanligt? Jag är bara i vecka 5.


    Jag har inte vågat springa eller spela innebandy som jag brukade innan jag blev gravid. Men jag kämpade i 3 år för att bli gravid... vågade inte chansa. Jag promenerar istället!!!
  • Snurranfian
    Rickis80 skrev 2020-05-29 07:39:53 följande:

    Jag är 40 år och gjorde kub som gav dåligt resultat 1:195 vidare med nipt som oxå vad hög sannolikhet för kromosom avvikelser, sen fostervattenprov där jag fick resultatet kromosom avvikelse. Jag skulle aldrig göra kub igen utan ta nipt direkt så man slipper gå så långt i graviditeten..


    Ååh 1:195 är ju ändå ganska bra odds. :/ Har de sett nåt på RUL och så efteråt som tyder på kromosomavvikelsen? (om n8 behöll graviditeten) Eller är det endast fvp som visar det?
  • Snurranfian
    velig13 skrev 2020-06-11 17:59:54 följande:

    Någon här som gjort en flödesmätning? Jag har hört att moderkakan är sämre som äldre och att en del gör det. Känner mig ibland orolig pga åldern (41 och är i v 30).


    Jag är 41 år och i v.27. Har tid för TUL v.32. I min region får man en sån koll i v.32 om man är 41 och uppåt. Får inte ni det? Men de kanske inte mäter flödet då??
  • Snurranfian
    Let it Rain skrev 2020-06-15 22:48:32 följande:

    Jag har ju glömt att uppdatera här.

    Jag födde en liten pojke för en vecka sedan. En helt fantastisk förlossning för övrigt!


    Men grattis! Så roligt att höra!! Njut av lillen nu <3
  • Snurranfian

    Vecka 31 här och har massor av sammandragningar/förvärkar. Hållt på sen v.28. Kollat upp dem på förlossningen och tappen är inte påverkad och bebis mår bra! Tack och lov! Sjukt drygt dock. Får stenhård mage om jag reser mig/sätter mig ner/böjer mig/vänder mig i sängen... ja av ALLT!! Så många veckor kvar med detta! suck!! Sover så sjukt dåligt.... har semester just nu men från nästa vecka är det jobb och det i 5 v framöver. Hur ska det gå?

  • Snurranfian
    Esmes skrev 2020-07-13 18:42:37 följande:

    Kan du inte bli sjukskriven åtminstone delvis? Jag blev det när jag liksom du haft förvärkar från ungefär samma tid. Min tapp var inte heller påverkad.

    Det är ju fruktansvärt tungt eftersom man absolut inte klarar av sitt jobb som vanligt och att man verkligen behöver vila när de kommer så frekvent.


    Jaa jag får se hur det går nu i veckan när jag är ledig..Nästa vecka jobbar jag hemifrån (kontorsarbete) ..men veckan efter det ska jag in på kontoret. Blir sjukt tufft om man inte sover. Ska på TUL om knappt 2 v.... undra om de kan sjukskriva då eller hur man gör? Min BM är på semester.

    Har du fått nåt svar på varför du har så mkt sammandragningar? Jag tycker det är läskigt..att inte veta varför. :(
  • Snurranfian
    gunbran skrev 2020-07-14 17:50:53 följande:

    Gjorde UL idag i v. 8+5 och det konstaterades att det lilla hjärtat inte längre slog. Det hade nog avstannat ca v 7+1, så nu väntar jag bara på det oundvikliga.

    Känns ledsamt och deppigt just nu. Har inte stort hopp om att lyckas bli gravid igen heller. Kanske orkar vi försöka en gång till, vi får se.

    All lycka till er som fortfarande väntar på era mirakel!


    Så ledsamt! Skickar många tankar o kramar till er!!
  • Snurranfian
    velig13 skrev 2020-07-17 11:17:15 följande:

    Jag upplever att man är betydligt mer orolig när man är äldre och gravid på grund av att det påpekas hur riskabelt det är med graviditet efter 40. Det här är mitt tredje barn och oron var och är betydligt högre, kommer förmodligen hänga i sig när barnet är fött även. Får barnet i mitten av augusti

    Det är något man bör ta på allvar hos mödravården och ta hänsyn till


    Jag håller med..väntar nummer 3...kämpat i 3 år för att bli gravid. MYCKET mer orolig nu. De andra barnen är 13 och 11 år. Jag har varit in på förlossningen 3 ggr för olika saker. Tycker de varit grymt tillmötesgående och förstående för oron. Även min BM är förstående. Upplever inte du det?
  • Snurranfian
    velig13 skrev 2020-07-17 12:46:43 följande:

    Har inte varit inne på förlossningen men min barnmorska är hyfsat neutral och skulle inte kalla henne stöttande. Kan få känslan av att BM inte tycker det är en strålande idé att få barn så sent. Även min svägerska som är barnmorska får jag den känslan av. Men det kan ju såklart vara hormoner som förstorar upp...


    Va jobbigt att känna så!! En del får barn tidigt i livet och är skitoroliga - andra sent och är oroliga som f-n eller cool-lugna. Är ju så olika och barnmorskorna ska, om de är bra på sitt jobb, möta denna oro och ta upp den. Finns ju kuratorer de kan remittera till osv. De finns ju på mvc av en anledning..oro kan vara en sådan. Kram! Snart har du din bebis i famnen <3
  • Snurranfian

    Hej på er! Här är det tungt. Går in i v.33 strax och känner mig som i v.40. Värst är alla sammandragningar/förvärkar. Har en lättirriterad livmoder enligt BM. Haft hysteriskt med sammandragningar sedan v.28 och varit in och kontrollerat dem på förlossningen två ggr. Ingen påverkan på tappen som tur är!! När de kopplar upp CTG syns inte alltför mkt utan det är när jag byter läge som de dyker upp, eller om jag sitter upp för länge... inte liggandes. Skulle vilja säga att jag har flera sammandragningar i timmen även om jag försöker ta allt i slowmotion. Även om jag inte har en sammandragning är magen stenhård mest hela tiden...det gör att det är mer eller mindre omöjligt att ta ens en kort prommis. Det trycker då bara nedåt och mittsektionen av kroppen känns som bly. Så frustrerande för jag behöver verkligen komma ut o röra på mig för att psykiskt må bra. På måndag ska jag på TUL som tur är. Får se vad de säger om hur bebisen mår osv. Jag har sjukskrivit mig själv just nu..klarar inte att sitta på kontorsstol och jobba samt sover knappt på nätterna. Hur ska jag palla 7 veckor till? På nåt sätt gör man det! Det är värt det när vår efterlängtade bebis kommer sen!! Just nu känns det som om min livmoder är halvkass. :( Sen tillkommer ju att bebis har rumpan upp i revbenen (aj), halsbränna och domningar och värk i höfter/ben och blygdben.

  • Snurranfian
    gunbran skrev 2020-07-24 11:23:22 följande:

    Fy vad jobbigt! Låter precis som jag hade det under min 2:a graviditet, men jag hade påverkad tapp från v. 32. Känner så igen de där känslorna med att knappt kunna röra sig och ingen ställning är bekväm. V. 34 var jag 2 cm öppen och det kändes i princip som hon skulle trilla ut, men hon höll sig inne ända till 36+2, så in princip fullgången trots alla tidiga förvärkar.

    Känner med dig! Snart i mål! Heja, heja!


    Taaaaack för pepp!!! Hoppas jag oxå får tidigare! Från v. 36 känns ok. Gjorde tillväxtul idag och bebis är +19%. men sen är det ju svårt att viktuppskatta stora barn sa BM. Är i vecka 32+1 men såg när BM mätte fostrets magmått att det stod v. 35+5 eller nåt sånt. Även lårbenet visade typ vecka 35. Huvudmåttet som drar ner lite. Jag tror ju själv att jag är nån vecka längre gången och haft den känslan hela tiden.

    Och livrädd att gå över tiden. Fått två barn tidigare... en rätt litenpå 3,1 kg och en normalstor på 3,6 kg.
  • Snurranfian
    Najo skrev 2020-07-27 16:33:12 följande:

    6 dagar till BF här och lägger mig beredd varje kväll. Trodde hon skule ha kommit, min 2a kom 12 dagar innan. Hoppas hon kommer innan söndag!


    Håller tummarna att hon kommer när som nu!!!!
  • Snurranfian
    Najo skrev 2020-08-02 04:49:43 följande:

    Vartnet gick nu i natt prick kl 03 (på BF-datumet). Nu väntar jag på att värkarna ska starta.


    Va spännande!!!! Heja heja!!!!
  • Snurranfian
    Grilimy skrev 2020-07-31 07:12:27 följande:

    Hej

    Jag måste fråga här bland vänner. Jag gjorde en testa tidigt test nu på morgonen som visar positivt men väldigt svagt. Det är ett tydligt streck men svagt. Jag kan dock inte bli glad för visst borde det vara starkare nu på en testa tidigt då jag är på dag 35 i menscykeln!? Ägglossningen var dag 20-22 (positivt ältest dag 20) använt progesteronkräm pga den korta tiden mellan äl och mens som jag har så troligtvis därför det eventuella missfallet inte kommit igång. Eller om jag får MA som sist. :( Jag mådde jätteilla förra helgen och i måndags, sen tisdag är illamåendet borta. Känner inget i brösten och inga andra symptom heller.


    Har du testat igen?
  • Snurranfian
    Grilimy skrev 2020-08-07 22:38:48 följande:

    Det slutade i missfall i förrgår. :(


    Va tråkigt att höra!! :( tänker på dig!!
  • Snurranfian

    Jag har BF 19 sep men hoppas nästan bli igångsatt lite tidigare. Gjorde TUL idag och bebis är nu +23,4 % och väger ca 3300 gram mot förväntade ca 2700 gram. Hade även lite för mycket fostervatten...så inte konstigt det är tungt. Va så mysigt att se bebben igen <3

  • Snurranfian
    Amwildas skrev 2020-08-21 11:59:04 följande:

    Jag hade oxå två Tul och på det sista när jag va i v 37 sa de att hon vägde 3500 +19% Hon kom 5 dagar senare och väder 3335. Vart igångsatt v 38. De trodde mitt vatten gått men det hade inte det .


    Ja, det är ju lite felmarginal på de där tillväxtultraljuden men jag tror nog de har hyfsat rätt i mitt fall. Magen känns lika full nu som när mina andra kom i v. 40 och 41. Hoppas på att den vill komma tidigare alt att jag blir igångsatt. Mår inte bra i kroppen alls.

    Grattis till alla fina bebisar som kommit!! :)
  • Snurranfian
    Amwildas skrev 2020-08-21 16:53:39 följande:

    Glömde jag hade med övermycke fostervatten så vet hur du känner dig . Håller tummen på igångsättning .


    Tack snälla du!! Fick du veta varför du hade så mycket fostervatten? Mitt va på normal nivå på RUL och även på TUL i vecka 32. Det är nu i v. 36 det ökat... De ser inget fel på bebisen som tur är!!! Har läkartid för att diskutera igångsättning om ca 1,5 v. Hoppas på förstående läkare och att tappen är lite mogen då...
  • Snurranfian

    Jag har inte heller fått fler kontroller förutom TUL i vecka 32, vilket normalt inte ingår. Jag gick dock på privat VUL i början och sedan har jag varit inne på förlossningen pga minskade fosterrörelser två gånger och då har de kollat upp allt ordentligt igen. Men verkar som man följer basprogrammet om man inte har speciella orsaker som tex diabetes osv.

Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)