Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

Fritids

Man har rätt till skolskjuts till och från SKOLAN, dock ej från fritids om jag förstår ts rätt.

• Anonym (T)
    Alexi skrev 2019-10-12 10:54:53 följande:

Hur skulle barnet ta sig från skolan till det andra fritiset i så fall då?

Tror att ts menar att barnet får skolskjuts hem och det andra fritids ligger väldigt nära.

Ts, jag vet inte om man får det men jag vet barn som har haft två olika förskolor, så varför inte? Har du hört med kommunen?
  • Anonym (T)
    Anonym (Filifjonkan) skrev 2019-10-12 11:41:37 följande:

Nej, man har inte rätt till två fritidsplatser (eller skolskjuts mellan dessa). Det har varit rättsliga prövningar när det gäller föräldrar som velat ha två förskoleplatser vv, med skjuts från det ena hemmet den ena veckan, men det har avslagit i alla instanser (vad jag vet) så detsamma borde gälla fritidsplats.

Om man ansöker om två olika platser behövs väl ingen skjuts från ena hemmet?

Vet inte hur vanligt det är men vet som sagt ett barn som hade två olika förskolor. Den ena föräldern bodde i Stockholm och den andra i Västerås. Detta var för ca 10 år sedan.
  • Anonym (T)
    Anonym (Filifjonkan) skrev 2019-10-12 12:12:45 följande:

I det fallet jag tänkte på ang skolskjuts, var det för att den ena förälderns hem låg långt (mil) från skolan i närliggande kommun (det här var ute på "landsbygden") och föräldern ansåg då att skolskjuts skulle transportera barnet den veckan som barnet bodde hos den föräldern. Föräldern begärde annars två olika förskoleplatser, men kommunen avslog båda alternativen (skolskjuts över kommungräns samt ansökan om förskoleplats i separata kommuner) Föräldern överklagade kommunens beslut, men kommunen fick rätt i förvaltningsrätten.

Och omöjliggjorde kanske därmed ett vv-boende fy fanken :( Skolskjuts borde man vara berättigad till, även från fritids. Men jo, jag har hört talas om något sådant med. Vet dock inte om det är upptill kommunen därmed? Iom att det verkar olika...Bästa vore ju för ts att kolla med kommunen, redan innan hon vet om hon får lägenheten.
  • Anonym (T)
    Tow2Mater skrev 2019-10-12 13:59:12 följande:

Ar det inte föräldrars ansvar att bosätta sig så man klarar av vv till att börja med?

Så om exet med hög chefslön bor kvar på Djursholm så ska fd frugan som är uska på något sätt lyckas bo kvar i närheten....Bara för att ta ETT exempel....
  • Anonym (T)
    Tow2Mater skrev 2019-10-12 14:50:15 följande:

Kanske som föräldrar har man då båda ett ansvar att inte bo kvar i Djursholm om det inte fungerar, före att kräva skattebetald gratis skjuts för sina barn?

Ja, om det vore så....?Ja kära ex, jag säljer huset och flyttar till Kista så att vi kan ha vv...? Varför får man bosätta sig utanför kommunen och få gratis, skattebetald skjuts öht i så fall? Isf ska väl inte skolskjuts finnas för någon öht? Och det gör det ju...
  • Anonym (T)
    Tow2Mater skrev 2019-10-12 14:50:15 följande:

Kanske som föräldrar har man då båda ett ansvar att inte bo kvar i Djursholm om det inte fungerar, före att kräva skattebetald gratis skjuts för sina barn?

Ja, om det vore så....?Ja kära ex, jag säljer huset och flyttar till Kista så att vi kan ha vv...? Varför får man bosätta sig utanför kommunen och få gratis, skattebetald skjuts öht i så fall? Isf ska väl inte skolskjuts finnas för någon öht? Och det gör det ju...
Svar på tråden Fritids