Fritids
Man har rätt till skolskjuts till och från SKOLAN, dock ej från fritids om jag förstår ts rätt.
Man har rätt till skolskjuts till och från SKOLAN, dock ej från fritids om jag förstår ts rätt.
Hur skulle barnet ta sig från skolan till det andra fritiset i så fall då?
Nej, man har inte rätt till två fritidsplatser (eller skolskjuts mellan dessa). Det har varit rättsliga prövningar när det gäller föräldrar som velat ha två förskoleplatser vv, med skjuts från det ena hemmet den ena veckan, men det har avslagit i alla instanser (vad jag vet) så detsamma borde gälla fritidsplats.
I det fallet jag tänkte på ang skolskjuts, var det för att den ena förälderns hem låg långt (mil) från skolan i närliggande kommun (det här var ute på "landsbygden") och föräldern ansåg då att skolskjuts skulle transportera barnet den veckan som barnet bodde hos den föräldern. Föräldern begärde annars två olika förskoleplatser, men kommunen avslog båda alternativen (skolskjuts över kommungräns samt ansökan om förskoleplats i separata kommuner) Föräldern överklagade kommunens beslut, men kommunen fick rätt i förvaltningsrätten.
Ar det inte föräldrars ansvar att bosätta sig så man klarar av vv till att börja med?
Kanske som föräldrar har man då båda ett ansvar att inte bo kvar i Djursholm om det inte fungerar, före att kräva skattebetald gratis skjuts för sina barn?
Kanske som föräldrar har man då båda ett ansvar att inte bo kvar i Djursholm om det inte fungerar, före att kräva skattebetald gratis skjuts för sina barn?