Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Fritids

Anonym (T) skrev 2019-10-12 12:34:29 följande:
    Och omöjliggjorde kanske därmed ett vv-boende fy fanken :( Skolskjuts borde man vara berättigad till, även från fritids. Men jo, jag har hört talas om något sådant med. Vet dock inte om det är upptill kommunen därmed? Iom att det verkar olika...Bästa vore ju för ts att kolla med kommunen, redan innan hon vet om hon får lägenheten.
    Ar det inte föräldrars ansvar att bosätta sig så man klarar av vv till att börja med?
  • Tow2Mater
    Anonym (T) skrev 2019-10-12 14:45:48 följande:
    Så om exet med hög chefslön bor kvar på Djursholm så ska fd frugan som är uska på något sätt lyckas bo kvar i närheten....Bara för att ta ETT exempel....
    Kanske som föräldrar har man då båda ett ansvar att inte bo kvar i Djursholm om det inte fungerar, före att kräva skattebetald gratis skjuts för sina barn?

• Tow2Mater
    Anonym (Nädu) skrev 2019-10-15 17:44:53 följande:
    Ja lustigt. Väljer man att bo långt ifrån skolan men inom kommunen (för kommuner kan ju vara stora) får man skjuts. Väljer man att bo långt ifrån skolan men i en annan kommun (eller faktiskt kan det till och med vara närmre skolan beroende på hur kommungränsen ligger) ja då får man skylla sig själv.

Jag bor tex i en annan kommun än vilken mina barn går i skolan i. Jag bor ganska nära gränsen och skolan ligger också ganska nära gränsen. Skulle dock haft rätt till betalt busskort för barnen med det avståndet om det varit inom samma kommun. Men nu är det nej. Då får jag skylla mig själv att jag flyttat så "långt" ifrån skolan. Men man kan flytta längre åt andra hållet fast inom samma kommun skolan ligger i och få det betalt. Då är det ok att flytta långt. Då får man inte skylla sig själv.

Som att det liksom är lätt att få bostad över huvud taget.
    Kommuners verksamhet finansieras genom kommunalskatten, och ska de genom lag tillhandahålla en viss verksamhet (som skolskjuts) är det naturligt de betalar inom sin egen kommun, men inte utanför den. Vad tycker du är så konstigt med det?
  • Tow2Mater
    Anonym (Nädu) skrev 2019-10-15 20:49:42 följande:
    Ja men barnen är ju folkbokförda och går i skolan i den kommunen som inte vill betala.
    Både bor de och går i skola i  den kommunen som inte vill betala skjuts, så har de väl inte tillräckligt långt till skolan for att erbjudas skjuts från hemmet de bor/är folkbokforda i.
Svar på tråden Fritids