• Sat 12 Oct 2019 11:29
    2670 visningar
    14 svar
    14
    2670

    Någon som lyckats sluta med citalopram och mått bra ?

    Hej!

    Jag har nyligen ökat min dos av citalopram från 10 till 15 mg.

    Jag gjorde det hastigt på grund av en livskris och stor relationskris. Nu inser jag att det nog var lite förhastat och i panik.

    Dessa 3 veckor sedan insättning har varit ett helvete - jag har haft en sådan skyhög ångest att jag tänkt att jag håller på att bli galen, har tänkt åka till psykakuten och befarat för mitt eget liv. Jag har haft både extrema psykiska och fysiska biverkningar - min psykolog sa under första insättningsveckan att hon inte kände igen mig. Att jag var som en annan människa. Ett fullständigt vrak.

    Då jag också eg är skeptisk till att medicinera för psykisk ohälsa av lättare grad och livsproblem liksom läst hur många anser att Ssri ( antidepp) förstört deras liv - genom att göra dem tvugna att ta tabletter hela livet och mår ännu sämre än när de började när de försöker sluta - känns det HEMSKT

    Att jag utsätter min kropp och mitt psyke för det här .

    Jag ångrar att jag tog det förhastade beslutet att börja ta medicin.

    Under krisen som uppstod för några veckor sedan tvingades jag öppna upp om mina problem för mina nära och kära - bara detta gjorde att ångesten lättade och ?omöjligheten? i min situation inte längre kändes så omöjlig. Varför skall jag då proppa i mig en medicin som får mig att må Såå dåligt med alla sjuka biverkningar?

    Men min omgivning säger att de är bra att jag fullföljer medicinen och låter den ?verka? - men jag känner mig inte ens deprimerad. Bara hög ångest över ett svårt livsbeslut. Som jag tänker hör till.

    Nu står jag i vägskälet att sluta med upptrappningen efter tre veckor eller fullfölja. Jag börjar ett nytt jobb på måndag som kräver att jag fungerar. Så som det ser ut nu kommer det knappt gå - jag har tidvis så hög ångest att tanken på att interagera med folk på en arbetsplats känns omöjlig. Jag VILL börja jobba, så det handlar inte om att jag inte vill. Men det skall ju vara möjligt också.

    Börjar jag trappa ut nu så kommer jag få utsättningssymptom som kanske varar i flera veckor - om jag behåller medicinen så vänjer jag hjärnan vid ny dos av ssri och då är min fråga

    Har nii lyckats sluta? Har ni lyckats sluta och må fortsatt bra?

    Supertacksam för era svar!

  • Svar på tråden Någon som lyckats sluta med citalopram och mått bra ?
  • Sat 12 Oct 2019 20:47
    #2

    Jag trappade ner på eget initiativ. Det var jobbigt, jag fick ta en halv tablett ibland efter en-två dagar utan, men såg till att aldrig öka dosen i kroppen. Bara dra ner sakta. Jag mådde bra efter ett par månader max. Ssri stänger av hjärnans egna produktion av signaler för välmående och är därför inte bra att ta under lång tid. Var beredd på att det blir jobbigt, och tänk att det är kemisk ångest. Ta det som en förlossningsvärk om du varit med om det. Tänk att du rider ut en våg.

  • Mon 14 Oct 2019 18:30
    #3

    Hej! Stot tack för ditt svar. Får jag fråga hur länge du tog citalopram, vilken dos?

    Superglad för ditt svar!

    Mvh

    Cecilia

  • Tue 15 Oct 2019 19:59
    #4
    ciasim skrev 2019-10-14 18:30:13 följande:

    Hej! Stot tack för ditt svar. Får jag fråga hur länge du tog citalopram, vilken dos?

    Superglad för ditt svar!

    Mvh

    Cecilia


    Jag har tagit det i 2 omgångar. Bägge gångerna ca 1,5 år.
  • Thu 17 Oct 2019 09:56
    #5

    Stort tack för ditt svar. 
    Lyckas du må bra utan? 
    Är så rädd för att göra hjärnan beroende av ssri. 
    Med vänlig hälsning,
    Cecilia

  • Thu 17 Oct 2019 11:19
    #6

    Jag åt Citalopram ett tag. Slutade tvärt, märkte ingen skillnad alls. Däremot när jag åt ett SNRI-preparat var det stor skillnad. Stod på 300 mg/dag. Slutade mha 10%-metoden. Dvs att ta bort 10% av dosen vid varje sänkning. Tog 14 månader innan jag var nere på 0. Men det var det värt. Så skaffa en krutvåg, väg en tablett och ta bort ca 10%.

  • Sat 19 Oct 2019 08:39
    #7
    ciasim skrev 2019-10-17 09:56:42 följande:

    Stort tack för ditt svar. 

    Lyckas du må bra utan? 

    Är så rädd för att göra hjärnan beroende av ssri. 

    Med vänlig hälsning,

    Cecilia


    Jag må bra utan. Jag insåg att jag egentligen nog inte är deprimerad, utan har svårt att hantera viss situationer och har haft svårt att sätta gränser. Det skapar depression men att medicin inte löser något.

    Jag ville inte bara kemiskt beroende, utan "ren". Det var min motivation. Och jag mår lika bra utan som med. Så aldrig mer antidepp!
  • Sun 20 Oct 2019 08:57
    #8

    Tack! 
    Jag har en sådan fruktansvärt kemisk ångest i kroppen sedan jag började trappa ner för 5 dagar sedan. 

    Eller så är det en mix av intrappning och uttrappning jag upplever ( hade ju bara stått på den högre dosen i 3,5 vecka när jag bestämde mig för att sänka med ca 15 %) 

    Får jag fråga dig, upplevde du kroppslig ångest när du satte ut medicinen? 
    Hela min kropp är uppvaktad, som en konstant panikångestattack är på väg hela tiden. Jag är spänd och hjärtat slår snabbt. Men jag är inte särskilt orolig "i huvudet". 

    Detta tar dock kol på mig - jag kan inte jobba eller fungera normalt med denna kroppsliga superångest. 


    Något du känner igen? I så fall, är det värt att vänta ut? 


    Stort tack för att tagit dig tid att svara i min tråd. Så tacksam om du vill svara även på detta. 


     

  • Sun 20 Oct 2019 23:46
    #9
    ciasim skrev 2019-10-20 08:57:41 följande:

    Tack! 

    Jag har en sådan fruktansvärt kemisk ångest i kroppen sedan jag började trappa ner för 5 dagar sedan. 

    Eller så är det en mix av intrappning och uttrappning jag upplever ( hade ju bara stått på den högre dosen i 3,5 vecka när jag bestämde mig för att sänka med ca 15 %) 

    Får jag fråga dig, upplevde du kroppslig ångest när du satte ut medicinen? 

    Hela min kropp är uppvaktad, som en konstant panikångestattack är på väg hela tiden. Jag är spänd och hjärtat slår snabbt. Men jag är inte särskilt orolig "i huvudet". 

    Detta tar dock kol på mig - jag kan inte jobba eller fungera normalt med denna kroppsliga superångest. 

    Något du känner igen? I så fall, är det värt att vänta ut? 

    Stort tack för att tagit dig tid att svara i min tråd. Så tacksam om du vill svara även på detta. 

     


    Minns inte exakt vilka symtom jag hade, men det var riktigt jobbigt. Mådde jättedåligt av nedtrappningen emellanåt, det är jobbigt.
  • Butter­fly80
    Sun 20 Oct 2019 23:50
    #10

    Att sluta med Citalapram är det värsta jag gjort och det tog flera månader att bli av med utsättningssymptomen, trots att jag bara tog 10 mg det sista halvåret och trappade ner. Känner nu ingen större skillnad mot när jag åt dem.

  • Tiffan­y
    Mon 21 Oct 2019 02:04
    #11

    Jag slutade med mitt egna schema.. trappade ut under lång lång tid för jag klarade inte läkarens schema, blev tokig..

    Det var den värsta perioden i mitt liv.. vet hue du känner dig.

    När jag började med min ssri hade jag mild depression.. efter ssri har jag gått upp 30kg.. utvecklade EXTREM ångest som ja aldrig haft innan

    Fick tillbaka mitt liv när ja slutade men det är tufft då ångesten finns kvar o ja försöker hitta sätt att hantera den på medicinfri. Kroppen tog oxå stryk under alla år me medicinen har alla möjliga krämpor. Du bör prata med en psykolog om du ska sluta samt ha de lugnt på jobbfront o allt

  • Malin0­10
    Mon 13 Jan 2020 14:32
    #12

    Jag lyckades sluta med fluoxetin. Hade tagit det i över 10 år, hög dos. Jag hade försökt att sluta flera gånger innan, men det gick inte, blev för jobbigt. När jag väl lyckades, var det för att jag bestämde mig för att ta det långsamt. Trappade ner över två år. Gick upp massa i vikt. Mådde skit. När jag sen slutade helt, började jag ta johannesört. Det hjälpte mig enormt och gjorde det lättare. Gav mig mer energi och hjälpte mig att kontrollera matintaget. Långsamt började jag bli normal igen! Nu, ca 2 år sen jag slutade helt med fluoxetin, tar jag en låg dos av johannesört, men jag vet att jag kan klara mig utan dem. Jag väger normalt, mindre än när jag tog fluoxetin. Men något som jag också tror har hjälpt är att ta probiotics. Alltså äta mat med mycket bra bakterier ? kefir, yoghurt, hemmagjord surkål etc ? något som jag började med efter att jag slutade fluoxetin. Jag tror det är därför jag inte är så våldsamt hungrig längre och mår lite bättre. Det är ju bakterier i magen som tillverkar serotonin och signalämnen som säger till hjärnan att man är mätt.
    Lycka till

  • Malin0­10
    Mon 13 Jan 2020 14:37
    #13

    Men alltså ta också en sak i taget. Om du går genom en livskris och relationskris, så är det ingen tid att trappa ner på medicinen. Fullfölj upptrappningen, och sen när du känner dig bättre efter 1 år kanske, så börja trappa ner. Det viktigaste är att du klarar av ditt liv just nu. Att trappa ner är en stor utmaning som man ska göra när man mår bra, inte när man mår dåligt.

  • Mon 13 Jan 2020 15:32
    #14
    Malin010 skrev 2020-01-13 14:32:41 följande:

    Jag lyckades sluta med fluoxetin. Hade tagit det i över 10 år, hög dos. Jag hade försökt att sluta flera gånger innan, men det gick inte, blev för jobbigt. När jag väl lyckades, var det för att jag bestämde mig för att ta det långsamt. Trappade ner över två år. Gick upp massa i vikt. Mådde skit. När jag sen slutade helt, började jag ta johannesört. Det hjälpte mig enormt och gjorde det lättare. Gav mig mer energi och hjälpte mig att kontrollera matintaget. Långsamt började jag bli normal igen! Nu, ca 2 år sen jag slutade helt med fluoxetin, tar jag en låg dos av johannesört, men jag vet att jag kan klara mig utan dem. Jag väger normalt, mindre än när jag tog fluoxetin. Men något som jag också tror har hjälpt är att ta probiotics. Alltså äta mat med mycket bra bakterier ? kefir, yoghurt, hemmagjord surkål etc ? något som jag började med efter att jag slutade fluoxetin. Jag tror det är därför jag inte är så våldsamt hungrig längre och mår lite bättre. Det är ju bakterier i magen som tillverkar serotonin och signalämnen som säger till hjärnan att man är mätt.
    Lycka till


    Kan bara instämma med allt Malin nämner
Svar på tråden Någon som lyckats sluta med citalopram och mått bra ?