Inlägg från: Anonym (tala om) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tala om)

Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge

Tala om för förskolan att det är pappans umgängesdag så om barnen inte hämtas får de ringa honom, 

Om han inte svarar eller hänvisar till dig så får de ringa dig och du hämtar upp dem. De som jobbar på förskolan är ofta mycket hjälpsamma och trevliga i såna här situationer. Iaf har vi varit det när jag jobbade, har en förälder påtalat ett problem liknande detta så har vi ställt upp och hjälpt till. Det är sällan en förälder beter sig illa mot en utomstående, särskilt inte en personal som tar hand om ens barn. 

Kanske är det vad han behöver? Om han sen ger dig fan för detta så har du ju hans sms etc att visa upp om han försöker med att du är olämplig som mamma för att du vill att han hämtar sin umgängesdag. 

• Anonym (tala om)
    Anonym (Trött) skrev 2019-10-13 09:24:04 följande:

Men vad säger lagen? Det känns så hopplöst att ens ex kan jävlas med en på det här sättet utan att det får några konsekvenser.

Det finns ingen lag. Du får inte förhindra umgänge och inte han heller, det är typ allt. 

Det du kan göra är att ta till samarbetssamtal, föreslå förändringar i ett skriftlig t avtal där det bästa är om ni kan precisera precis allt så ingen kan gnälla sen. Tex hämtning och lämningstider, vart det ska hämtas/lämnas, hur loven ska vara osv. 

Kommer han inte dit visar han att han inte kan, eller vill samarbeta och tillräckligt med sånt gör att du kan söka egen vårdnad. Umgängesrätten har barnet dock alltid så länge inte pappan är farlig/olämplig för barnet. 

Om du ringer och säger att from nu får du hämta på förskolan, för nu har jag bokat in aktiviteter på fredagarna som gör att jag inte finns hemma förrän sent. Vägrar han hämta sitt barn upprepade gånger kan du stämma honom (TROR jag, kolla med jurist/advokat först, de brukar ha en kortare gratis session) 
Svar på tråden Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge