Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge

Exet har umgänge varannan helg fre-sön. Han anser att det är mitt ansvar att hämta barnen från förskolan på hans fredag, ta hem de till mig, och så kommer han förbi mig och plockar upp dom. Vad gäller egentligen?

Jag kan tillägga att vi bor 2 minuter från varann och det är 6km till förskolan. Jag har ingen bil utan åker buss till förskolan varje dag.

Jag jobbar heltid och han är ledig på fredagar. Trots det måste jag stressa på hans fredag för att hämta barnen så han kan promenera hem till mig och ta dom. Detta har pågått i två år och jag känner att jag inte orkar mer. Vad kan jag göra? Har sagt att han ska hämta på förskolan men han vägrar.

• Svar på tråden Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge
  • Anonym (Trött)

Han vägrar ta ansvar för barnen före kl 17 på fredagar (som är mina tider). Vii har varit på samtal och tom kommit överens om att han ska ta barnen en extra dag mitt i veckan för att avlasta mig pga stress men han lever inte upp till det vi kommer överens om.

Förra fredagen skrev jag till honom att det är hans fredag och då får han hämta på förskolan och tidigare än 17 för barnen är inte tvungna att vara där så länge när han inte jobbar. Men får till svar att om jag inte hämtar så får de vara kvar och då får förskolan ringa soc eller polis för han kommer inte plocka upp dom :(

• Anonym (Trött)

Men vad säger lagen? Det känns så hopplöst att ens ex kan jävlas med en på det här sättet utan att det får några konsekvenser.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Ö) skrev 2019-10-13 09:16:44 följande:

Han gör det endast för att jävlas med dig. Men det antar jag att du förstått.

Han bör ju knappt ha umgänge alls när han håller på såhär. Vilket jävla svin.

Kolla med din hemförsäkring om de kan hjälpa med kostnader för rättegång. Du borde absolut gå till tingsrätten och få dom på varenda detalj.

Eftersom att hans umgänge inte börjar förrän kl. 17 antar jag att du inte kan göra något åt att han inte hämtar tidigare.

Vad kan hända om han ringer soc och polis? Meddela honom via sms att du ska resa bort en fredag. Han får hämta kl. 17, ditt tåg går 16:30 tyvärr.

Meddela även förskolan.

När vi kom överens om umgängestiderna så var jag föräldraledig med yngsta och han arbetade på fredagar och hämtade hos mig kl 17 efter jobbet. Men sen dess har allas situation förändrats. Jag började jobba heltid efter ledigheten och han bytte arbetsplats och är ledig på fredagar och barnen bytte förskola. Vi har ingenting nedskrivet för han vägrar skriva på nåt för att inte kunna hållas ansvarig.

Jag vill ju inte använda mina barn för att bevisa nåt för honom heller. Jag tänker på hur de kommer må när alla går hem men ingen kommer och hämtar dom. Samtidigt har jag lust att hämta barnen och inte lämna dom till honom men då lär jag väl få problem.
  • Anonym (Trött)
    Kramklubba skrev 2019-10-13 09:56:42 följande:

Om han är ledig fredagar kan han ju hämtar dem hos dig på morgonen på fredag. Enkelt. Ärendet avslutat.

Det skulle han aldrig göra.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Risky) skrev 2019-10-13 09:53:45 följande:

Jag känner verkligen med dig, som jag skrivit ovan så har min syster samma problem. Och är mer eller mindre tvungen att köra på enligt hans önskemål. Hon vill inte heller att barnen kommer i kläm så han sitter ju på alla kort.

Tyvärr så stämmer det du säger. Men jag förstår inte att ingen kan göra nåt åt det. De första 2,5 åren vägrade han ta yngsta barnet för han vägrar byta blöjor. Kunde inte göra nåt åt det då heller, trots att jag hade ett ledset barn som ville gå med sina syskon men aldrig fick. Det fanns inget att göra då heller utan han fick välja mellan sina barn och jag skulle snällt gå med på det.
  • Anonym (Trött)
    Dexter dot com skrev 2019-10-13 11:53:43 följande:

Men kan inte familjerätten kräva att han skriver under det ni kommit överens om?

Familjerätten kan inte tvinga honom att skriva på nåt när han vägrar. Han vill att allt vi kommer överens om ska vara muntligt
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Klart) skrev 2019-10-13 20:03:44 följande:

Håller helt klart med. Ta med lite fruk och sätt dig med barnen nära förskolan fram till klockan 7 om han inte kommer. Kommer han fortfarande inte så åk hem till nån kompis. Han ska inte få det så lätt att han bara behöver gå två minuter medan du fixar allt.

Jag ska ringa familjerätten idag och höra om de kan hjälpa mig med ett fast schema. Problemet är att barnen saknar sin pappa då de träffar honom så sällan så det känns som att jag straffar barnen på något sätt.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Risky) skrev 2019-10-13 20:04:24 följande:

1. Det är inte säkert att de har gemensam vårdnad, detta problem verkar handla om umgänget (min syster i samma sits har ensam vårdnad).

2. Man måste nog dessvärre skllja på en persons beteende mot sitt ex. och mot sina barn. (Syrrans pucko tar exempelvis väl hand om barnen när han har dem och de avgudar sin pappa, problemet är att ingen myndighet vill erkänna att han enbart jävlas med henne och stötta i att få till ett vettigt avtal).

3. Barnens behov går alltid före, de behöver få träffa bägge sina föräldrar, även om detta försvåras av kontakten mellan föräldrarna.

Jag håller med dig men han har alltid använt barnen som ett medel att utöva makt mot mig, även när vi bodde ihop och det var egentligen anledningen till skilsmässan. Vi har gemensam vårdnad men man kan tydligen inte tvinga en förälder att ta ansvar för sina barn. Som boendeförälder så får jag höra att jag har en skyldighet att underlätta umgänget. Även när han tex kastade ut vår tonåring en fredagskväll på sin helg och förbjöd henne att komma hem till honom mer, och yngsta ville han inte ha för han ville inte byta blöjor, så skulle jag lämna resten av barnen till honom.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ö) skrev 2019-10-14 06:59:31 följande:

Vet han om att de saknar honom? Varför vill han inte ska dem hemma på fredagar om de ses så sällan?

Jag vet för de frågar efter honom. De yngsta frågar tex när det är pappahelg. Sen att han inte saknar de lika mycket kan inte jag göra nåt åt :(
  • Anonym (Trött)
    Anonym (suck) skrev 2019-10-14 00:29:18 följande:

Har ni gemensam vårdnad?

Han behöver inte ha barnen alls i så fall. Är han också vårdnadshavare har han lika stort ansvar som dig att främja barnens välmående och utveckling. Dvs hans har lika stort ansvar att ha kontakt med förskolan för att ta del av barnens dag där. Är han inte intresserad av att ta 100% ansvar som förälder så behöver han inte ha umgänge heller.

Jag skulle vilja höra hans motivering till varför han inte hämtar barnen på förskolan. Hämta dom du nästa gång han har umgänge och lämna dom inte till han. När han protestera säger du bara att förskolan ringde att ingen hämtat dem så du antog att han inte var intresserad av att ha umgänge så du hämtade dom själv och kommer fortsätta göra det varje fredag då han ska ha umgänge om han inte hämtar dem själv.

Hans motivering är att jag försöker bestämma över honom genom att jag talar om att han får hämta barnen på förskolan. Han har uttryckt missnöje över att jag arbetar heltid, att jag har vänner över på helger, och han vill inte att jag ska kunna jobba över eller gå på AW medan han har barnen. Åker jag iväg på en släkt/familjetillställning när barnen är hos honom så blir han förbannad att jag inte tog barnen med mig.
  • Anonym (Trött)
    Kusinen skrev 2019-10-14 07:17:39 följande:

Fast de blir ju inte straffade av att schemat blir tydligare? Din ambition är väl inte att minska på umgänget?

Nej det blir de inte men känns som att de blir straffade om han inte hämtar dom och jag hämtar istället och inte lämnar de till honom.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Mor till två) skrev 2019-10-14 07:35:11 följande:

Ursäkta dum fråga men hur sjutton vet han vad du gör de helger han har barnen. DU HAR INGEN PLIKT ATT RAPPORTERA. Säg till ditt ex att vill han träffa barnen så hämta på förskolan. Sluta bete dig som ett våp. Ni behöver båda växa upp.

Jag beter mig inte som ett våp. Vi har flera barn varav tonåringar som har telefonkontakt med sin pappa och det är dom han frågar ut. Samma sak gäller när det är något firande eller tillställning. Barnen hör mig prata i telefon eller pratar själva med sina kusiner och får veta när det är något jag ska på och säger det till sin pappa.

Jag har ingen kontakt med honom annat än via sms när det är något som rör barnen.

Jag har ringt familjerätten idag och nej, de kan endast erbjuda honom ett frivilligt samarbetssamtal. Om han inte hämtar på förskolan så måste jag och jag får inte vägra lämna dom till honom.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (L) skrev 2019-10-14 09:20:47 följande:

På dina svar jag läst i tråden så verkar du inte ha satt ned foten. Detta har pågått i två år skriver du. Han är ledig på fredagar. Du jobbar. Du berättar av någon anledning för honom vad du gör på din fritid som han inte har med att göra. Ni har barn ihop. Där är det punkt. Ni behöver ha en dialog kring barnen, ingenting annat. Ring och se till att få till samtalen och ordentligt schema. När schemat finns på papper med vem som hämtar och lämnar och när så är det det som följs. Hämtar han inte på dagis då (förutsätter att det kommer tillfalla honom då han är ledig och barnen inte ens borde vara på dagis då) så bryter han ju mot schemat. Och vet du. Låt dagis ringa honom då upprepade gånger och säga åt honom att hämta sina barn. Vad tror du han kommer svara? "Nej jag vill inte för jag vill jävlas med mitt ex"? Han kommer antagligen hämta barnen. Och gör han inte det, ja vad bra - då får du ett konkret bevis på hur han beter sig, vilket du behöver om du ska kunna dra detta längre i framtiden. Men precis som han behöver växa upp (men antagligen inte kommer göra) så behöver även du tuffa till dig (utifrån det som går att läsa i denna tråd) och faktiskt säga ifrån på riktigt och sluta dalta med honom.

Men hur ska jag göra? Jag har ringt familjerätten och dom säger att jag inte får dra in umgänget för barnen har rätt till umgänge med sin pappa. Och de kan inte heller säga åt han vad han ska och inte ska göra. Vägrar han skriva på umgängesschema så kan man bara gå vidare till tingsrätten men man ska samarbeta. Jag förklarade att jag får gå tidigare från mitt jobb på hans fredag för att hinna åka och hämta dom till honom och att han faktiskt är ledig men nej, dom kan inte göra nåt. Jag har ansvar för mina barn och får hämta dom om han vägrar sa hon till mig.

Jag kan tillägga att det tydligen är långa köer till familjerätten så samtal kunde man tidigast få efter jul OM han tackar ja till det.
  • Anonym (Trött)
    Illusion skrev 2019-10-14 17:03:25 följande:

Det här är ju uppenbar maktutövning från hans sida. Han har ingen som helst tanke på barnen.

Det blir ett etisk dilemma då du måste väga in barnets perspektiv i det hela. Så här blir det när ena föräldern saknar känsla och empati för andra människor. Den sunda, empatiska och lojala föräldern blir alltid utnyttjad.  

Min erfarenhet av dessa människotyper är att makt är det enda de lyssnar till. Vänd dig till familjerätten (maktenhet) och skriv ett avtal där hur umgänget ska gå till i enlighet med barnets bästa. Vägrar han detta är han inte samarbetsvillig. Jag förmodar att han inte ens kommer att vilja gå till familjerätten. Barnets bästa ska alltid prövas för att kunna utesluta andra åtgärder och därefter ska kompenserade åtgärder sättas in.

Dokumentera ned hela processen! Maila familjerätten och beskriv hans problem. Maila barnets pappa där du vädjar om ändrade hämtningar då du inte annars får ihop det. Förskjut alltså problematiken på honom och synliggör det genom dokumentation t.ex. screenshoot på sms och mail till honom, familjerätt och förskola. Detta är av yttersta vikt!

Sist! Det här kommer att ta jättemycket energi, men du och dina barn är värda denna energisatsning. 

Finns tidigare våld, missbruk eller liknande med i bilden gällande barnets pappa?

Jag har kontaktat familjerätten och de skulle skicka ut ett brev till honom och fråga om han skulle vara intresserad av att gå på samarbetssamtal. Får se vad han svarar men jag vet att han kommer vägra.

Nej det finns inget våld eller missbruk sen tidigare.
  • Anonym (Trött)
    Kjell2 skrev 2019-10-14 19:05:13 följande:

Skicka ett yrkande till tingsrätten på noggrant fastställt umgängesschema

Tack för rådet! Jag ska kolla upp det.
  • Anonym (Trött)
    Limeblad skrev 2019-10-14 19:16:35 följande:

Det är inte du som straffar barnen om du inte hämtar dem på hans fredag. Det är han.

Finns det något du kan göra i närheten av förskolan med barnen? Hade det varit sommar hade jag föreslagit en picknick. Då hade ni kunnat vara där tills han hör av sig och undrar vart barnen är. Då hade du kunnat säga att ni var vid förskolan så att han var tvungen att komma dit. Nu är det ju enkelt för honom att strunta i att hämta och sen åka hem till dig.

Tack för rådet. Det ska jag prova nu på fredag. Det finns en stor lekpark mittemot förskolan så jag ska prova gå dit och se vad han gör.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (--) skrev 2019-10-14 19:16:58 följande:

Folk har gett dig flera råd, kontakta advokat, tingsrätt mm, men du sitter bara o säger att inte kan göra något, du låter ju han komma undan med det ts, sätt ner foten och AGERA för 17

Jag startade tråden för att se vad lagen säger i såna här fall. Jag har tidigare försökt sätta ner foten men då har han vägrat ta barnen alls. För mig spelar det ingen roll men när man har ledsna barn som saknar sin pappa, ja då är det inte lätt och för barnens skull har jag hämtat och lämnat och även tagit dom när han behövt barnvakt.

Men jag har också tagit till mig alla råd jag fått och kontaktade familjerätten idag (fick dock inte ut mycket av det samtalet). Jag kommer kontakta tingsrätten och säga att jag vill ha ett fastställt schema, och på fredag ska jag prova ta med mig en matsäck och gå till en lekpark nära förskolan och se om han kommer dit och hämtar barnen. MEN känner jag honom och VET att han kommer aldrig göra det. Men då är dom hos mig i helgen och det kan jag faktiskt fortsätta göra varje helg tills han går med på ett umgängesschema, så toppentips????
Svar på tråden Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge