• Anonym (Spara­)
    Sun 13 Oct 2019 11:50
    616 visningar
    12 svar
    12
    616

    Sparande & avkastning

    Har en del sparande i enbart högriskfonder, värdet har ju ökat en del de senaste åren.
    Hur ska man göra med avkastningen? någonstans måste man ju sätta en gräns eller ett mål?
    I år har en av fonderna legat starkt på nästan +40% vilket är en helt ok ökning jämfört med sparande på bankkonto.

    Säg att att man sätter en gräns, tex.
    När värdet har nåt över  en miljon så flyttar man över det överskjutande till en lågriskfond, expempel, det ökar till 1,1 man flyttar då över 100k till en låggriskfond när det nått 1,1 igen så flyttar man över 100k till, man säkrar då avkastningen i annan fond, dock med låg avkastning.

    Ett alternativ är att låta pengarna ligga kvar lite längre säg när det är värt 1,2 -1,3 att då flytta över allt över miljonen, eller att ta 100k, det blir då över en miljon som ligger kvar och får växa.

    Dock kommer fonderna inte alltid att ge denna bra avkastning varje år, för eller senare så rasar det och då  är det bra att ha placerat avkastningen på annat ställe  och bibehåller sitt värde.

    Jag är dock nöjd om jag kan flytta över 10% avkastning per år, det skulle innebära 1 miljon på 10år.

  • Svar på tråden Sparande & avkastning
  • Anonym (.)
    Mon 14 Oct 2019 04:18
    #1

    Man brukar räkna med att snittavkastningen ligger på ca 8% per år om du enbart väljer aktieindex fonder, att slå snittet över tid är mycket svårt. Jag tror bara du själv kan avgöra vad som är bäst att göra med dina pengar, har du 1 miljon I högriskfonder så får du vara berädd på att värdet kan halveras. Personligen så skulle jag hellre satsa 1 miljon i ett tryggare alternativ till lägre avkastning och investera avkastningen i en fond med högre risk

  • Anonym (Spara­) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 12:20
    #2

    Jag ligger på +85 % ungefär sedan 2015.

  • Mon 14 Oct 2019 12:41
    #3

    Hur du ska hantera dit kapital beror på annat som vad och när ska du använda pengarna, riskbenägenhet. kunskap och energi för att aktivt förvalta.

  • Anonym (Spara­) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 14:01
    #4
    Kjell2 skrev 2019-10-14 12:41:33 följande:

    Hur du ska hantera dit kapital beror på annat som vad och när ska du använda pengarna, riskbenägenhet. kunskap och energi för att aktivt förvalta.


    Pengarna kommer inte användas på minst 10 år.

    Därför har jag kört högrisk.

    Kunskapen är mest på känsla.
  • Mon 14 Oct 2019 14:06
    #5
    Anonym (Spara) skrev 2019-10-14 14:01:24 följande:
    Pengarna kommer inte användas på minst 10 år.

    Därför har jag kört högrisk.

    Kunskapen är mest på känsla.
    Det generella rådet blir då att hålla kvar på högriskfonder. På lång sikt är avkastningen nästan alltid bättre och att träffa nedgångar i tid är svårt


  • Anonym (Spara­) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 19:40
    #6
    Kjell2 skrev 2019-10-14 14:06:32 följande:
    Det generella rådet blir då att hålla kvar på högriskfonder. På lång sikt är avkastningen nästan alltid bättre och att träffa nedgångar i tid är svårt
    Iomed att det är högrisk så svänger det ju ibland, det är lätt att bli orolig och placera om till lägre risk när det faller 5-6% på ett par dagar.
    Även om man gör det och det faller ytterligare så är det lätt att missa uppgången när det vänder för då kan det gå rätt snabbt och helt plötsligt är kursen högre än vad den var när man placerade om.
    Har dock lyckats vid 2 tillfällen placera om precis när det gick nedåt för att sedan placera tillbaka igen till längre kurs, när det sedan gick upp igen så gav det en bra ökning.

    Har dock börjat fundera på att placera om mer regelbundet när det går upp för att skapa en säker avkastning, lyckas jag flytta 2-300k på ett år så är jag nöjd.
  • Thu 17 Oct 2019 09:58
    #7

    Om du har lån kan det vara en bra idé att diversifiera tillgångarna och betala av på lånen.

  • Anonym (Spara­) Trådstartaren
    Thu 17 Oct 2019 10:33
    #8
    IamSisyfos skrev 2019-10-17 09:58:36 följande:

    Om du har lån kan det vara en bra idé att diversifiera tillgångarna och betala av på lånen.


    Set skulle jag kunna göra, men säg att jag betalar en 2-300k det gör inte så stor skillnad på årskostnaden.

    Fonderna har genererat mer per år än vad jag betalar i lån.
  • Thu 17 Oct 2019 14:58
    #9
    Anonym (Spara) skrev 2019-10-17 10:33:34 följande:
    Set skulle jag kunna göra, men säg att jag betalar en 2-300k det gör inte så stor skillnad på årskostnaden.

    Fonderna har genererat mer per år än vad jag betalar i lån.
    Det handlar främst om hur stor riskprofil du kan tänka dig att ha. Om vi skulle råka ut för en ny finanskris rasar värdet på tillgångar men lånen är kvar.
  • Anonym (Spara­) Trådstartaren
    Thu 17 Oct 2019 15:16
    #10
    IamSisyfos skrev 2019-10-17 14:58:40 följande:

    Det handlar främst om hur stor riskprofil du kan tänka dig att ha. Om vi skulle råka ut för en ny finanskris rasar värdet på tillgångar men lånen är kvar.


    Därför funderar på att placera en viss del varje år i räntebärande.
  • Sat 19 Oct 2019 11:36
    #11
    Anonym (Spara) skrev 2019-10-17 15:16:34 följande:
    Därför funderar på att placera en viss del varje år i räntebärande.
    I så fall är det bara sunt att spara räntebärande om du kan få en högre avkastning där utan risk än kostnaden för lånen.
  • Anonym (Spara­) Trådstartaren
    Sat 19 Oct 2019 11:50
    #12
    IamSisyfos skrev 2019-10-19 11:36:12 följande:
    I så fall är det bara sunt att spara räntebärande om du kan få en högre avkastning där utan risk än kostnaden för lånen.
    Tyvärr ger det inte någon hög avkastning, men man säkrar pengarna ifall det faller.
    Det är pengar som sedan kan användas till att amortera ned lån.
Svar på tråden Sparande & avkastning