• Sun 13 Oct 2019 12:11
    3367 visningar
    11 svar
    11
    3367

    Flytta till Umeå?

    Hej!

    Jag, min man och våra två barn (3 och 1,5 år gamla) bor i Stockholm. Jag trivs inte med pendling och dyra bostadskostnader. Min man längtar till naturen.

    Jag är från Dalarna men vill inte flytta tillbaka pga att städerna känns för små. Jag vill fortfarande kunna gå ut på middag mitt i veckan utan att det är dött på stan.

    Min man har släkt i Umeå så därför funderar vi på om det kan vara ett bra alternativ.

    Ni som bott i Umeå med barn- hur har ni mått i staden? Jag läser mest trådar av och till studenter och det är ju ett helt annat liv än vad vi lever.

    Berätta gärna om Umeå för mig. Var ska man i så fall bo? Jag vill inte bo mitt i stan men vill gärna kunna cykla till centrum. Jag vill också bo så att barnen har många kompisar på gatan.

    Vi har en budget på max 6 miljoner och vill bo i villa. Vi båda har jobb inom statlig myndighet och ser jobbannonser som passar oss relativt ofta så jobbsituationen är vi inte oroliga för.

    Vore sååå tacksam om någon kan berätta om sina erfarenheter!

  • Svar på tråden Flytta till Umeå?
  • Sun 13 Oct 2019 12:35
    #1

    Umeå är as mysigt!!!! Flytta till teg vid broarna så här du nära till centrum.

  • Barbro­45
    Sun 13 Oct 2019 17:55
    #2

    En underbar stad, med livaktigt uteliv då det finns mycket studenter. Teg och Haga är fina områden att bo i. Lycka till.

  • Sun 13 Oct 2019 18:00
    #3
    Anclo skrev 2019-10-13 12:11:58 följande:

    Hej!

    Jag, min man och våra två barn (3 och 1,5 år gamla) bor i Stockholm. Jag trivs inte med pendling och dyra bostadskostnader. Min man längtar till naturen.

    Jag är från Dalarna men vill inte flytta tillbaka pga att städerna känns för små. Jag vill fortfarande kunna gå ut på middag mitt i veckan utan att det är dött på stan.

    Min man har släkt i Umeå så därför funderar vi på om det kan vara ett bra alternativ.

    Ni som bott i Umeå med barn- hur har ni mått i staden? Jag läser mest trådar av och till studenter och det är ju ett helt annat liv än vad vi lever.

    Berätta gärna om Umeå för mig. Var ska man i så fall bo? Jag vill inte bo mitt i stan men vill gärna kunna cykla till centrum. Jag vill också bo så att barnen har många kompisar på gatan.

    Vi har en budget på max 6 miljoner och vill bo i villa. Vi båda har jobb inom statlig myndighet och ser jobbannonser som passar oss relativt ofta så jobbsituationen är vi inte oroliga för.

    Vore sååå tacksam om någon kan berätta om sina erfarenheter!


    Umeå är fantastiskt! Är uppvuxen där. Jag skulle rekommendera Haga, grubbe, grisbacka eller teg. Lycka till!
  • size
    Thu 17 Oct 2019 18:24
    #4
    Anclo skrev 2019-10-13 12:11:58 följande:

    Hej!

    Jag, min man och våra två barn (3 och 1,5 år gamla) bor i Stockholm. Jag trivs inte med pendling och dyra bostadskostnader. Min man längtar till naturen.

    Jag är från Dalarna men vill inte flytta tillbaka pga att städerna känns för små. Jag vill fortfarande kunna gå ut på middag mitt i veckan utan att det är dött på stan.

    Min man har släkt i Umeå så därför funderar vi på om det kan vara ett bra alternativ.

    Ni som bott i Umeå med barn- hur har ni mått i staden? Jag läser mest trådar av och till studenter och det är ju ett helt annat liv än vad vi lever.

    Berätta gärna om Umeå för mig. Var ska man i så fall bo? Jag vill inte bo mitt i stan men vill gärna kunna cykla till centrum. Jag vill också bo så att barnen har många kompisar på gatan.

    Vi har en budget på max 6 miljoner och vill bo i villa. Vi båda har jobb inom statlig myndighet och ser jobbannonser som passar oss relativt ofta så jobbsituationen är vi inte oroliga för.

    Vore sååå tacksam om någon kan berätta om sina erfarenheter!


    En perfekt stad och flytta till, Umeå har mycket ny inflyttat folk, så man har lätt att få en ny bekantskaps krets, efter som att många är i samma sits, som ny inflyttad.
    Största barnkullarna hittar ni vid relativt nybyggda villa områden. Umeå har en mycket bra mat kultur, finns ett bra utbud på en middag ute på stan, som alla levande städer är det nästan bordsbokning som gäller, spec Fre-Lör.
    Pubar och ute liv.
  • Sun 20 Oct 2019 20:29
    #5

    Tack snälla för era svar!

    Är det någon som har koll på området vid nydalasjön typ tavlesjö/tomteboda. Där gissar jag att det finns mycket barnfamiljer pga nybyggt.

    Men bor man vid tex grubbe är det närmare stan..

    Svårt att fundera på områden när man inte bor där. Men blir väldigt taggad efter era svar. Tack!

  • size
    Mon 21 Oct 2019 19:30
    #6
    Anclo skrev 2019-10-20 20:29:56 följande:

    Tack snälla för era svar!

    Är det någon som har koll på området vid nydalasjön typ tavlesjö/tomteboda. Där gissar jag att det finns mycket barnfamiljer pga nybyggt.

    Men bor man vid tex grubbe är det närmare stan..

    Svårt att fundera på områden när man inte bor där. Men blir väldigt taggad efter era svar. Tack!


    Ja funderar du på tomteboda så blir du kvar i Sthlm, eller Solna :))

    Men tomtebo är nybyggt , barnrikt, tavelsjö ligger lite långt bort, och åt andra hållet (nord/västerut), då får du börja pendla om ni jobbar i Umeå, men fint även där.
    Nydalasjön är mest lägenheter.
    Kanske Umedalen är ett alt för er,nybyggt och ändå relativt nära stan.

    Grubbe ,Grisbacka då stiger prislappen , gamla anrika områden i Umeå. ganska stadsnära.
    Haga, inte lika barn tätt , blandat hus och mest lägenheter.stadsnära.
    Kolla in Teg, lite äldre hus, men barn rikt även där, relativt centralt.

    Jag har testat bo i Östersund, men bott i Umeå i helhet, Östersund var inte ens "nära" på lika gästfritt som Umeå, men dom har ingen inflyttning knappt, en helt annan stämning , mer bitter sådan, även vännerna som kom och hälsa på sa att dom inte gillade Östersundarna,och sa hit kommer vi inga fler gånger, det samma verkar Våra turistande norrmän göra, dom flesta har börjat fara förbi Östersund vidare till Umeå övriga Sverige för semester.( undersökning Östersundskommun gjorde nu 2018-2019. ) varför turismen inte ökar som i andra städer.
  • Sun 27 Oct 2019 19:56
    #7

    Hej!

    Sorry om jag är trög men förstod inte vad du menade med att jag blir kvar i Stockholm om jag funderar på Tomteboda.

    Och såg att jag skrivit Tavelsjö- jag menade Tavleliden som ligger i anslutning till Tomtebo, haha sorry!

    Okej, Grubbe/Grisbacka låter intressant. Finns det mycket småbarnsfamiljer där?

    Även Teg och Umedalen ska jag läsa på mer om, tack!!

  • Sun 27 Oct 2019 20:28
    #8

    Jag har bott i Umeå många år. Jag bor numera i söderort (Stockholm).

    Umeå har ett stort och mycket varierat kulturutbud. Hyfsat många restauranger av olika typer och kvalitet.

    Det är liksom en liten storstad med svenska mått.

    Huspriserna är höga för att vara en stad i Norrland. Men med en budget på 6 milj kommer det inte vara några större problem att hitta hus. Jag kan tycka att den största fördelen med närhet till centrum går förlorad om man bor i tex Tavelliden. Visst är det fint där med många barnfamiljer. Men det blir ca 20-30 min med buss till centrum. Ungefär som med pendeln från Skogås till Centralen. Bättre då att bo mer centrumnära. Haga, Sandbacka, Berghem, Teg eller Mariedal. Max 10 min med cykel till centrum. Cykelbanenätet är väldigt väl utbyggt och snöröjs effektivt vintertid. Umeå är verkligen en cykelvänlig stad.

  • Mon 28 Oct 2019 20:32
    #9

    Tack snälla för input! Ja, 20-30 min med buss vill jag helst slippa. Vi har tittat lite på området vid Grubbe och tycker det verkar intressant. Väldigt spännande!

  • Mon 28 Oct 2019 20:58
    #10
    Anclo skrev 2019-10-28 20:32:57 följande:

    Tack snälla för input! Ja, 20-30 min med buss vill jag helst slippa. Vi har tittat lite på området vid Grubbe och tycker det verkar intressant. Väldigt spännande!


    Grubbe är ett bra område enligt mina kriterier. Kolla även på Ön. Det är en ö mitt i älven med lantkänsla endast nån km från centrum. Den kommer säkerligen få ytterligare en bro direkt mot stan till. Då blir det väldigt centralt med avsevärd värdestegring som trolig följd.

    Mitt råd är annars att ta in på hotell några dagar, låna cyklar och känn er för vad som kan passa.
  • Sat 7 Nov 2020 11:55
    #11

    Hej, jag är i en näst intill exakt situation som dig och fann denna tråden när jag googla runt. Hur har det gått för er? :)

Svar på tråden Flytta till Umeå?