• Wed 16 Oct 2019 12:23
    310 visningar
    4 svar
    4
    310

    Förmånsbil under fl

    Har idag ett jobb med förmånsbil som jag kommer få behålla under min Fl. Är det någon som vet vad som händer när jag inte längre får föräldrarlön? Alltså har en förmånsbil jag behöver skatta men inte får någon lön från företaget. Kan det istället hamna på min deklaration så det blir restskatt?

  • Svar på tråden Förmånsbil under fl
  • Tiina8­7
    Wed 16 Oct 2019 13:21
    #1

    Lättast är nog art höra med skatteverket.

  • Anonym (Ellen­)
    Wed 16 Oct 2019 13:30
    #2

    Detta ska regleras i kollektivavtalet eller i ditt anställningsavtal. Hör efter med HR vad som gäller hos er.
    Du åtnjuter fortfarande förmånen vilken är beskattningsbar. Men du får ingen lön så det finns liksom inget att dra det emot. 
    Jag har varit med om att företaget skapar ett skatteunderlag men även andra företag som ålägger medarbetaren att själv ta upp förmånsvärdet till beskattning.
    Förmånen är även grund för arbetsgivaravgifter men det bör din arbetsgivare ha koll på.

  • Anonym (Tut tut)
    Wed 16 Oct 2019 13:58
    #3

    Se här:

    www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/faq/hur-registrerar-jag-bilforman.htm

    Arbetsgivaren lägger på förmånsvärdet vid rapportering till skatteverket. Det renderar i en restskatt för dig vid deklarationen.

  • Anonym (Ellen­)
    Wed 16 Oct 2019 15:13
    #4
    Anonym (Tut tut) skrev 2019-10-16 13:58:19 följande:

    Se här:

    www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/faq/hur-registrerar-jag-bilforman.htm

    Arbetsgivaren lägger på förmånsvärdet vid rapportering till skatteverket. Det renderar i en restskatt för dig vid deklarationen.


    Det där gäller ju i och för sig kanske inte alla arbetsgivare, det är så visma jobbar. Mycket möjligt att ts arbetsgivare har samma rutin men det kanske man inte kan förutsätta.
Svar på tråden Förmånsbil under fl