• Anonym (Syster)

    Hur kan man hjälpa en drogmissbrukare?

    Mitt syskon tar tunga droger och har haft en race nu i över en vecka då hen varit ständigt påverkad. Min mamma är i upplösningstillstånd och vet inte vad hon mer kan göra än att ge hen en rejäl utskällning.

    Vad kan jag/vi göra? Det är hemskt att se den man älskar förstöras av drogerna

    Ge mig råd och tips tack. Vi är desperata

    Hen vill absolut inte ha hjälp utan vill bli lämnad ifred

  • Svar på tråden Hur kan man hjälpa en drogmissbrukare?
  • Anonym (Syster)
    Långbenopluto skrev 2019-10-16 13:47:04 följande:

    Anmäl till socialtjänsten.


    Hur? Vad gör dom åt det?
  • Anonym (Syster)

    Vore jag hemsk om jag tipsa polisen så att det åker till platsen och även beslagtar massa narkotika?

  • Anonym (!)

    Även om ditt syskon är myndig kan du göra en orosanmälan till socialtjänsten. Tyvärr kan det ta tid och ditt syskon kan tacka nej till insats.
    Om du anmäler till polisen kan det gå snabbare och det kan bli ett omhändertagande om ditt syskon är påverkad när de kommer. Men ditt syskon har ändå rätt att säga nej till insats sedan.
    Jag tycker inte att du är hemsk om du ringer polisen! Jag har gjort det själv och då gällde det mitt barn.

  • Anonym (Lene)

    Om det är riktigt illa så kan socialtjänsten besluta om tvångsvård. I vissa fall behövs det för att rädda någon som annars skulle droga ihjäl sig.

  • Anonym (Lene)

    Tyvärr, ts, så brukar det inte hjälpa med utskällningar när man fastnat i drogmissbruk. Även om jag förstår er mammas reaktion. Det är oerhört svårt att se på när någon går ner sig.

  • Anonym (Miss)

    Är personen inte myndig så hade jag som mamma kört till psykakuten. Om personen är vuxen så blir det polisen eller sjukhuset som får tvångsomhänderta personen. Först måste ni få denne till sjukhus frivilligt. Polisen griper inte in om det inte innebär fara för allmänheten. De kör personen till sjukhus om de anser att det finns risk för självskador eller självmord.

    Jag har missbrukat mängder i mina dagar. Man kan inte riktigt hjälpa det. Drogen tar över både sinne och kropp. Man vet att man skadar de man älskar och det är en fruktansvärd ångest, som inte blir bättre för att man hör hur värdelös man är. Man måste få insikt, och det första steget är att se på saken nykter. Nu vet jag inte vilken drog det handlar om, men olika droger ger olika sug och abstinens. Opiater och benso är fruktansvärt att sluta med. Cannabis är skitenkelt. Kokain enkelt osv..

    Men suget efter drogen finns även i den miljön man vistas i.

  • Anonym (A)
    Anonym (Lene) skrev 2019-10-16 14:27:59 följande:
    Om det är riktigt illa så kan socialtjänsten besluta om tvångsvård. I vissa fall behövs det för att rädda någon som annars skulle droga ihjäl sig.
    +1
  • klyban

    Första man alltid bör göra, det är ta ett förutsättningslöst samtal.
    Det betyder man pratar endast, och endast försöker förstå vad som sker och helt utan krav eller pekpinnar.
    Då samtalet är till för förstå, och förstår man, så ökar chanserna dramatiskt att man löser nått.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Hur kan man hjälpa en drogmissbrukare?