Anonym (Ts) skrev 2019-10-17 22:02:26 följande:
Tack för alla svar. Jag tror inte jag är allergisk eftersom jag inte märker någon variation på miljöer eller mat t ex. Det som triggar är saker som retar slemhinnan, t ex luftkonditionering, cigarettrök, kolsyra. Har provat avstå otrivin men det hjälpte inte. Nu finns det inget annat som hjälper och jag får panik när jag inte kan andas genom näsan. Jag vet att jag överanvänt nässpray och det är antagligen orsaken. Det är dock mer i ena näsborren så kanske något annat som stör också. Har provat nasonex som är en receptfri kortisonspray. Det hjälpte inte. Vad är det för allergimedicin man kan testa?
Har exakt samma problem som du och har gått hos läkare flera gånger utan resultat. Har använt nässpray mer eller mindre hela livet i perioder men även slutat i långa perioder, använt Nasonex och Rhinokort utan minsta effekt. Nu sista året har det tilltagit ännu värre med nästäppan på speciellt kvällar och nätter.
Vaknar upp alldeles täppt och snustorr i munnen. Fruktansvärt läskigt. Inget hjälper. Har testats för allergier, som kvalster och damm osv som inte visade något Har också kollat med kamera flera gånger, ser jättebra ut. Nu ska jag utredas vidare och fått höra om att man kan göra en mindre operation och vidga näsgångarna om inget hjälper. Börjar bli desperat och riktigt orolig och drömmer mardrömmar om att kvävas. Det växlar dessutom mellan näsborrarna även om vänster är mest återkommande.
Hittade en intressant sida om näsandning och brummande ljud som kan stärka andningsvägarna, så håller på att testa det nu. Det känns bra iallafall och man blir trött av det.
www.medvetenandning.se/artiklar/hur-du-frigor-en-tappt-nasa/
Har du provat såna där plåster som man kan köpa på Apoteket?