• stålfarsan

    Barnets beteende separation 2-3 år

    Hejsan!


    Jag är en singel pappa sen 1,5 år tillbaka och vi har våran son varannan vecka och haft sen vi separerade och han fyller 3 nästa månad.


    Jag har en liten fundering på hur sonen agerar när jag kommer in i bilden på mamma veckan. Tex. om jag ser dom ute så går jag fram och hälsar så blir sonen lite ledsen och blir inte glad att se mig men när han är hos mig på min vecka så är allt hur bra som helst, livet är på topp och ingen gråt efter mamman någonsin på min vecka och allt funkar jätte bra men så fort det är hennes vecka så blir han väldigt off mot mig. Så jag undrar varför är det så? Är det för anknytningen till mamman är större just nu eller har han påverkats av separationen på något sätt?


    Förlåt om jag skriver lite otydligt.


     


    Mvh fundersam Pappa!


     

  • Svar på tråden Barnets beteende separation 2-3 år
  • 2barnsmorsan

    Vissa små barn kan reagera väldigt starkt på att fel person är på fel plats. Tex om de träffar en pedagog från förskolan på Ica. Kanske det kan vara så enkelt att han är hos sin mamma och det blir fel när han ser dig? Att han inte vet riktigt vem han ska vara hos?

    Sen när det väl är din vecka och han är hos dig så är allt rätt, både han och du är på rätt plats.

  • stålfarsan

    Hej!


     


    Tack för ditt svar!


     


    Jag men absolut kan det vara så att han på något sätt känner att "det är mamma vecka nu" så jag vill vara med mamman och när det är min vecka han förstår det. För när tex. vi kör måndag - måndag överlämning genom förskolan men om han är sjuk så kommer han till mig och då när hon lämnar honom till mig så då hoppar han till min famn.

  • Erkens mamma

    Jag tror också det är rutinen som bryts när ni tex träffas på stan.

    Det är lättare för honom när rutinen följs. Pappa på pappas vecka och mammas på mammas vecka.

  • Hobgoblin

    Håller med ... tror barnen känner sympati/samhörighet
    till den förälder de "är hos"
    De vet ju att de är halvtid hos föräldern så
    kanske någon form av rättvisetänk???
    Blir värre när de blir äldre och kanske börjar
    välja sida??
    Viktigast är väl att båda föräldrarna förstår
    så inte barnet hamnar i kläm på något vis.

  • 2barnsmorsan
    stålfarsan skrev 2019-10-17 16:28:39 följande:

    Hej!

     

    Tack för ditt svar!

     

    Jag men absolut kan det vara så att han på något sätt känner att "det är mamma vecka nu" så jag vill vara med mamman och när det är min vecka han förstår det. För när tex. vi kör måndag - måndag överlämning genom förskolan men om han är sjuk så kommer han till mig och då när hon lämnar honom till mig så då hoppar han till min famn.


    Ja, jag tror inte att det är något att oroa sig över. Han verkar ju trivas hos dig.

    Det blir säkert bättre när han är lite större och både förstår mer och kan formulera vad han tänker och känner. :)
  • lövet2

    Du är på fel ställe i fel sammanhang. Jag har sett det vid mängder av tillfällen.

    Älskad morfar som dyker upp i lekparken. Läskigt och fel!
    Mormor som alltid har uppsatt hår och vardagskläder och håller sig i köket. Nu är håret utsläppt, hon har klänning och är i fel hus! Hysterisk unge.
    En dagisfröken som inte är på dagis är alltid fel. Barnet som kramar henne lyckligt när hon kommer till dagis, gråter i stället förtvivlat när hon står utanför ICA med bilen.

  • Hobgoblin
    lövet2 skrev 2019-10-17 18:01:22 följande:

    Du är på fel ställe i fel sammanhang. Jag har sett det vid mängder av tillfällen.

    Älskad morfar som dyker upp i lekparken. Läskigt och fel!
    Mormor som alltid har uppsatt hår och vardagskläder och håller sig i köket. Nu är håret utsläppt, hon har klänning och är i fel hus! Hysterisk unge.
    En dagisfröken som inte är på dagis är alltid fel. Barnet som kramar henne lyckligt när hon kommer till dagis, gråter i stället förtvivlat när hon står utanför ICA med bilen.


    Öööh, vad menar du??
Svar på tråden Barnets beteende separation 2-3 år