• VeriH

    Kortare mens än vanligt

    Jag har försökt blivit gravid i 15 månader, och jag har alltid blödigt rikligt i fem dagar och ca 2 dagar med ?små blödningar? när jag har haft mens, men nu senaste tre menstruationerna har jag blödigt i 2 dagar och haft superlite blödningar i nån dag efteråt. Självklart funderar jag om något kan vara fel men tänkte höra vad ni har för erfarenheter! Jag förstår att mensen kan vara olika hela tiden men det känns så tydligt att något är fel/annorlunda än vanligt. Tacksam för svar

    Och jag har bokat tid hos gyn :)

  • Svar på tråden Kortare mens än vanligt
  • Trostar

    Har du tagit graviditetstest?

    Jag hade också blödningar i 5 dagar tidigare. De sista 7 menstruationerna innan jag blev gravid (vecka 11 nu) var 2 dagar. Ibland bara 1 dag.

    Mensen ändras ibland!

  • VeriH
    Trostar skrev 2019-10-17 20:55:06 följande:

    Har du tagit graviditetstest?

    Jag hade också blödningar i 5 dagar tidigare. De sista 7 menstruationerna innan jag blev gravid (vecka 11 nu) var 2 dagar. Ibland bara 1 dag.

    Mensen ändras ibland!


    Har inte tagit något test då jag inte har upplevt något symtom men kanske ska testa ändå? Underligt att det kan bli så när det varit på ett annat vis i evigheter... Hur länge försökte ni innan du blev gravid?
  • 2barnsmorsan
    VeriH skrev 2019-10-17 21:35:33 följande:

    Har inte tagit något test då jag inte har upplevt något symtom men kanske ska testa ändå? Underligt att det kan bli så när det varit på ett annat vis i evigheter... Hur länge försökte ni innan du blev gravid?


    Ja ta ett gravtest. Det går ju absolut att ha mensliknande blödningar när man är gravid.

    Är du inte gravid så kan det kanske vara någon hormonell obalans som påverkar.
  • VeriH
    2barnsmorsan skrev 2019-10-17 23:00:10 följande:

    Ja ta ett gravtest. Det går ju absolut att ha mensliknande blödningar när man är gravid.

    Är du inte gravid så kan det kanske vara någon hormonell obalans som påverkar .


    Tar ett test imorgon! Funderar på om det kan ha med sköldkörteln att göra, har skickat efter ett sådant test också så hoppas det kommer imorgon :)
  • PelloBello
    VeriH skrev 2019-10-17 23:06:35 följande:

    Tar ett test imorgon! Funderar på om det kan ha med sköldkörteln att göra, har skickat efter ett sådant test också så hoppas det kommer imorgon :)


    Vad är det för test? För sköldkörteln alltså.
  • VeriH
    PelloBello skrev 2019-10-23 17:12:56 följande:

    Vad är det för test? För sköldkörteln alltså.


    Det går att skicka efter ett test så får man med en nål för att sticka i fingret och blandar blodet med en vätska som följer med, sen får man resultat. För mig visade att jag inte hade några problem men jag vet inte hur mycket jag litar på det ????
  • VeriH
    PelloBello skrev 2019-10-23 17:12:56 följande:

    Vad är det för test? För sköldkörteln alltså.


    Det går att skicka efter ett test så får man med en nål för att sticka i fingret och blandar blodet med en vätska som följer med, sen får man resultat. För mig visade att jag inte hade några problem men jag vet inte hur mycket jag litar på det ????
  • Amidina

    Om du inte är gravid kan det vara ett symptom på östrogenbrist. Hur mår du annars, frisk och glad? PMS? 

  • VeriH
    Amidina skrev 2019-11-13 13:43:28 följande:

    Om du inte är gravid kan det vara ett symptom på östrogenbrist. Hur mår du annars, frisk och glad? PMS? 


    Trött, nedstämd, allmänt trött i kroppen, så det är väl inte skitbra men försöker vända på det hela nu och har kontaktat kurator/psykolog då jag känner att det börjar ta över mig tyvärr
  • Amidina
    VeriH skrev 2019-11-15 17:09:58 följande:
    Trött, nedstämd, allmänt trött i kroppen, så det är väl inte skitbra men försöker vända på det hela nu och har kontaktat kurator/psykolog då jag känner att det börjar ta över mig tyvärr
    Låter som att det även kan vara svaj på sköldkörteln och/eller lite allmän hormonobalans, det är väldigt vanliga symptom då i kombo med din förändrade mens.
    Rekommenderar helt klart att du ber om att få kolla upp dina sköldkörtelnivåer, och be om att de testar T3 och inte enbart TSH, dvs en Ordentligt kontroll! Många gånger ser TSH helt normalt ut, men kollar man även T3 så visar sig bristerna.

    Jättebra att du kontaktar psykolog också, hoppas verkligen att du får det hjälp du behöver. Hjärta
  • VeriH
    Amidina skrev 2019-11-16 09:59:52 följande:

    Låter som att det även kan vara svaj på sköldkörteln och/eller lite allmän hormonobalans, det är väldigt vanliga symptom då i kombo med din förändrade mens.

    Rekommenderar helt klart att du ber om att få kolla upp dina sköldkörtelnivåer, och be om att de testar T3 och inte enbart TSH, dvs en Ordentligt kontroll! Många gånger ser TSH helt normalt ut, men kollar man även T3 så visar sig bristerna.

    Jättebra att du kontaktar psykolog också, hoppas verkligen att du får det hjälp du behöver. 


    Ja det lutar mot det! Hoppas på det bästa <3
Svar på tråden Kortare mens än vanligt