• Anonym (funde­rar)
    Fri 18 Oct 2019 22:45
    1141 visningar
    21 svar
    21
    1141

    Frågor om skuldsanering

    Har dragit på mig en del skulder efter att jag fick ptsd och diagnostiserades nyligen med även adhd. Jag funderar därför över skuldsanering och hoppas på svar från någon som vet.

    -Hur stora skulder krävs för att få skuldsanering?

    - Hur får jag reda på alla skulder jag har?

    - Finns det krav på att jag arbetar 100% under hela skuldsaneringen?

    - Ifall jag har skulder till närstående kan jag ta med det också och hur bevisar jag skulden?

    - Har jag något att säga till om angående vilka skulder som kommer att få pengar betalda genom skuldsaneringen? Hade velat betala mest på skulden till min närstående.

    - Tar de våra barns vårdnadsbidrag?

    - Tar de hänsyn till att våra barn har särskilda behov och att  det  medför betydligt mer kostnader än de anser att ett barn bör kosta?

    - Ifall jag får ett arv under tiden tar de mitt arv då?

    - Ifall det blir överklaganden osv. i och med arvet och det inte blir färdigt innan saneringen är klar, kommer de ändå att ta mitt arv efter domstolsförhandlingarna osv?

  • Svar på tråden Frågor om skuldsanering
  • Anonym (*)
    Thu 24 Oct 2019 19:50
    #1

    När du söker skuldsanering så får du själv fylla i uppgifter om dina skulder, även de privata. Du kan inte själv påverka vilka som blir mest prioriterade men ALLA skulder kommer ingå. Går du vidare i processen så kommer alla inkassobolag etc att skicka in till KFM att du har skulder där.

    De räknar ut exakt vad ni ska betala och ni går buffert för extra utgifter som medicin sjukdom mm.

    Du behöver inte jobba heltid men det är viktigt att man anmäler om inkomsterna förändras under dessa 5 år så de kan räkna om. Det finns ingen speciell gräns för hur mycket eller lite skulder du får ha, det handlar om din återbetalningsförmåga.

    Ett arv stället ju till det, det innebär ju att du kanske kan betala själv en hel del och då blir du inte beviljad skuldsanering.

    Lycka till, själv är jag inne på år 2.

  • Anonym (T)
    Fri 25 Oct 2019 11:16
    #2
    Anonym (*) skrev 2019-10-24 19:50:27 följande:

    När du söker skuldsanering så får du själv fylla i uppgifter om dina skulder, även de privata. Du kan inte själv påverka vilka som blir mest prioriterade men ALLA skulder kommer ingå. Går du vidare i processen så kommer alla inkassobolag etc att skicka in till KFM att du har skulder där.

    De räknar ut exakt vad ni ska betala och ni går buffert för extra utgifter som medicin sjukdom mm.

    Du behöver inte jobba heltid men det är viktigt att man anmäler om inkomsterna förändras under dessa 5 år så de kan räkna om. Det finns ingen speciell gräns för hur mycket eller lite skulder du får ha, det handlar om din återbetalningsförmåga.

    Ett arv stället ju till det, det innebär ju att du kanske kan betala själv en hel del och då blir du inte beviljad skuldsanering.

    Lycka till, själv är jag inne på år 2.


    Får privatpersonerna (som har lånat ut pengar) meddelande om att de ska skicka in till Kronofogdemyndigheten?
  • Pricki­gt block
    Fri 25 Oct 2019 11:19
    #3
    +2

    Varför skulle man få behålla ett arv om man är skuldsatt med skuldsanering?
    Sanering får man för att det bedöms att man inte kommer klara att betala, får man ett arv så ska det givetvis tas hänsyn till.

    Varför ska de man är skyldig pengar inte få sina pengar medans den skuldsatta kan leva loppan på ett arv?

  • Fri 25 Oct 2019 12:05
    #4

    Privata skulder kommer inte räknas med till anhöriga. Skulle ju bli jättekonstigt, då är det ju bara att säga att jag är skyldig min bror 600000 och det är dit pengarna ska gå. Man får heller inte välja vem som får hur mycket, det sker procentuellt.

    Vårdbidraget kommer räknas med som inkomst som allt annat, har ni en del för merkostnader kommer den inte räknas med.

  • Sat 26 Oct 2019 18:54
    #5

    Jo man kan ta med privata skulder också, det är ju alla skulder man har som ska ingå i en skuldsanering. 

  • Anonym (ellex­)
    Sat 26 Oct 2019 20:40
    #6
    elmadumle skrev 2019-10-26 18:54:11 följande:

    Jo man kan ta med privata skulder också, det är ju alla skulder man har som ska ingå i en skuldsanering. 


    Men hur fungerar det då, de som har lånat ut privat kommer alltså aldrig få igen sina pengar om de lånat ut till någon som sedan får skuldsanering? För skuldsanering innebär ju att alla inte kommer få pengar och jag gissar att det går till staten först, därefter företag, och sen får privatpersoner det som är kvar vilket förmodligen blir ingenting?

    Om en vän eller familj lånat ut kanske de inte går med på att deras skuld avskrivs för att personen får skuldsanering?

    Tex mitt ex har skuldsanering, han är skyldig mig pengar privat, skulle aldrig gå med på att han inte betalar mig mina pengar.
  • Sat 26 Oct 2019 20:51
    #7
    Anonym (ellex) skrev 2019-10-26 20:40:54 följande:

    Men hur fungerar det då, de som har lånat ut privat kommer alltså aldrig få igen sina pengar om de lånat ut till någon som sedan får skuldsanering? För skuldsanering innebär ju att alla inte kommer få pengar och jag gissar att det går till staten först, därefter företag, och sen får privatpersoner det som är kvar vilket förmodligen blir ingenting?

    Om en vän eller familj lånat ut kanske de inte går med på att deras skuld avskrivs för att personen får skuldsanering?

    Tex mitt ex har skuldsanering, han är skyldig mig pengar privat, skulle aldrig gå med på att han inte betalar mig mina pengar.


    Fast å andra sidan så ökar en skuldsanering möjligheterna för den skuldsatte att själv kunna betala tillbaks sedan när skuldsaneringen är över.
  • Sat 26 Oct 2019 20:59
    #8

    Jag är sökande i ett ärende till kronofogden då en hyresgäst jag hade tidigare inte betalade hyran. Om den personen skulle ansöka om skuldsanering så är det inte upp till mig att godkänna eller inte om min skuld ingår i saneringen eller inte. Jag kommer aldrig få den frågan, de beslutar dom.

  • Anonym (ellex­)
    Sat 26 Oct 2019 21:02
    #9
    Drottningen1970 skrev 2019-10-26 20:51:58 följande:
    Fast å andra sidan så ökar en skuldsanering möjligheterna för den skuldsatte att själv kunna betala tillbaks sedan när skuldsaneringen är över.
    Jo det håller jag med om, men det var ju inte det jag kommenterade om. Om privata skulder ska ingå i saneringen som de säger här i tråden, så betyder det ju då att de är "borta" när skuldsaneringen är över. Och då kanske personen anser att den inte behöver betala sina privata skulder... vad gör man då?


  • Sat 26 Oct 2019 21:25
    #10
    Anonym (ellex) skrev 2019-10-26 21:02:02 följande:

    Jo det håller jag med om, men det var ju inte det jag kommenterade om. Om privata skulder ska ingå i saneringen som de säger här i tråden, så betyder det ju då att de är "borta" när skuldsaneringen är över. Och då kanske personen anser att den inte behöver betala sina privata skulder... vad gör man då?


    Så funkar det ju med skuldsanering. Inte alls säkert att någon av fodringsägarna får nåt. Man kan ju få skuldsanering även om man inte kan betala en krona.
Svar på tråden Frågor om skuldsanering