• Sat 19 Oct 2019 10:06
    478 visningar
    9 svar
    9
    478

    Aupair - arbetsuppgifter

    Man tvättar mm medan man tar hand om barnen?

    Så gjorde jag som au-pair i London , och så gjorde alla andra au- pairs jag kände.

    Allt annat hushållsjobb kan man också göra samtidigt om barnen är lite större.

    Hur gamla är barnen?

    Om det är ett spädbarn är det förståeligt att en ung au-pair inte ska göra så mycket hushållsarbete samtidigt , det är skillnad att vara en rutinerad flerbarnsmamma jämfört med en ung barnlös tjej som precis börjat jobbet.

  • Sat 19 Oct 2019 11:03
    #6
    johanna1996 skrev 2019-10-19 10:52:01 följande:

    @fjanten det är lite annorlunda eftersom detta är ett jobb jag sökt. Hade jag haft egna barn så räknas inte dessa timmar till ens arbetstid. :)

    En vanlig arbetsdag ser ut typ såhär:

    Väcker barnen 6:45, hjälper dem in i duschen, plockar ur diskmaskin, gör lunchlådor, fruktlådor (ska vara minst 3 sorts frukt och 2 grönsaker uppskurna), gör frukost till barnen (steker ägg, pannkakor och vegamite-toast). Flätar hår och packar sportväskor innan kl är 8 för då måste vi gå.

    Sen när jag kommer hem så städar jag upp i köket efter barn och föräldrar, plockar upp efter barnens dusch, torkar golv etc. Startar diskmaskin. Bäddar sängar, plockar ihop tvätt och startar en maskin, damsugar alla rum i huset förutom föräldrarnas sovrum, hänger upp tvätt, startar ny maskin, tvättar golv, hänger tvätt. Plockar ur diskmaskin, sätter i ny. Ev promenerar hund och sorterar i garderoberna, rensar i garaget, eller grundstädar badrum.

    När barnen kommer hem kl 15 så gör jag såklart mellanmål, men sen ska jag aktivera barnen. Vi är oftast iväg på aktiviteter, spelar basket på gården, stranden, lekplatser, ute med hunden etc. Har liksom inte möjlighet att städa, diska, tvätta golv, vika tvätt då.

    Måste för övrigt tvätta kläder på fm/dagen för att det ska torka. Luftfuktigheten är så hög så inget torkar efter att solen går ner kl 17.


    Har du fått veta innan att du skulle jobba så här mycket?

    Många uppgifter har inget att göra med barnen heller.

    Att du ska tvätta/hänga barnens kläder medan du tar hand om barnen är helt rimligt , men inte att du ska städa hela huset förutom föräldrarnas sovrum , tvätta hela familjens kläder osv.

    Låter som att du får jobba som hushållerska också , men för au-pair lön.
  • Sun 20 Oct 2019 20:26
    #9

    Hur hittade du familjen? Via en au pair förmedling?

    Prata med dem eller familjen.

Svar på tråden Aupair - arbetsuppgifter