Inlägg från: Anonym (framtiden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (framtiden)

Skulle ni låta pappan bara välja ena barnet?

Anonym (Lite salt) skrev 2019-10-21 00:13:44 följande:

Men vill du att han ska ha båda? Om in ettårin knappt kände någon hade jag ju inte låtit den personen h barnet, eftersom ettåringen inte vill vara med någon hen inte är bekväm med. Vad händer om barnet blir ledset och vill ha tröst? Kan hen få det av någon som barnet inte är trygg med?

Först måste de båda ju umgås ordentligt och få ett bra förhållande.

tror TS tänker i framtiden. 

hur ska man förklara för en 6-åring varför pappan bara vill vara med äldre syskonet? 
  • Anonym (framtiden)

Usch TS. Tycker inte detta låter bra. Stå på dig i detta. Kanske försöka se till att du får hela vårdnaden och han däremot har umgänge med båda barnen, även om han bara vill umgås med ena?

Det där kan ju också ändra sig sen när den yngre blir lite äldre.

Försök inte finna sympatier hos hans familj, de verkar ju konstiga de med.

Ta reda på vad som gäller juridiskt. Dvs tala med en jurist. Organisera dig och se till att du får rätt information. Viktigt att du iaf vet vad som gäller lagenligt. Då kanske detta är lättare att släppa om ditt ex inte ändrar sig.

• Anonym (framtiden)
    Tow2Mater skrev 2019-10-21 00:23:48 följande:
    Vad menar du med "låtit honom" och "vägrat honom"? Ni har väl gemensam vårdnad och barnen träffar honom idag? Det är ju inte upp till dig att bestämma! Han ska inte behova fråga dig om lov att ha sitt/sina barn varannan vecka!
    Men han vill ju bara ha ena barnet. Vad menar du?
  • Anonym (framtiden)
    Tow2Mater skrev 2019-10-21 00:23:48 följande:
    Vad menar du med "låtit honom" och "vägrat honom"? Ni har väl gemensam vårdnad och barnen träffar honom idag? Det är ju inte upp till dig att bestämma! Han ska inte behova fråga dig om lov att ha sitt/sina barn varannan vecka!
    Men han vill ju bara ha ena barnet. Vad menar du?
  • Anonym (framtiden)
    Anonym (Albina) skrev 2019-10-21 07:32:27 följande:

Jag hade gjort allt i min makt för att min yngsta inte skulle behöva växa upp med den känslan av att bli bortvald så påtaglig. Jag hade också känt mina tvivel att en människa som med berått mod kan välja bort ett av sina barn ur sitt liv skulle vara en god förälder år barnets syskon i så stor utsträckning som halva dess liv. Vad händer om han tappar sin "connection" till det barnet med?

Så jag hade sagt att jag vill ha ett boende och umgänge som är till gagn för båda barnen och bett familjerätten om hjälp för detta.

håller med. du sade det bättre än jag.

får också känslan att hur bra pappa kan man vara om man överger ena ungen. känns som detta är nån sorts hämndaktion mot mamman snarare än nåt annat.
  • Anonym (framtiden)
    Anonym (Famrätt.) skrev 2019-10-21 19:58:29 följande:

Återigen. Familjerätten kan inte göra något konkret. Möjligtvis försöka nå fram till pappa via samarbetssamtal. Men utöver det så är det tyvärr så att det är fritt fram att överge sitt barn. Tingsrätten kommer inte att ta ifrån honom rätten att ha umgänge med det första barnet för att han väljer bort det andra.

Barn kan tvingas att träffa en förälder hen inte vill träffa men en förälder kan inte tvingas umgås med sitt barn.

Så skevt är det.

Och till ärkenöten som menade att det inte gör nåt eftersom det yngre barnet kommer att glömma sin pappa... seriöst.. du tror inte det kommer att sätta djupa smärtsamma sår att under uppväxten få uppleva att syskonet hämtas av den gemensamma pappan, får julklappar och får åka på semester med pappan men själv blivit bortvald? Det kommer att äta barnets själ och påverka hela barnets självkänsla och vara oerhört skadligt för syskonens relation. Man måste ha ett hjärta av sten och en hjärna som en bönsyrsa för att inte inse detta.

håller med.
  • Anonym (framtiden)
    @Moderator:
    Kan du inte städa lite i tråden. Pågår parallella diskussioner OT. De får gärna fortsätta i andra trådar, men denna tråd handlade ju om TS situation och känslor, inte teoretiska principdiskussioner.
  • Anonym (framtiden)
    Anonym (Elaka morsan) skrev 2019-10-22 20:05:04 följande:

Jag lämnar tråden då det blir pajkastning direkt. Tack för de (få) vettiga tipsen iallafall !

Ja verkligen synd. Försökte få en moderators uppmärksamhet att städa lite i tråden och uppmana folk till att hålla sig till ämnet, men svårt här på familjeliv.

Kram och lycka till! (Bland alla OT-diskussioner finns det ett och annat klokt inlägg och resonemang tycker jag.)
Svar på tråden Skulle ni låta pappan bara välja ena barnet?