• Anonym (Elak styvma­mma)
    Mon 21 Oct 2019 08:51
    1229 visningar
    34 svar
    34
    1229

    Hade ni ställt in?

    Okej. Resan är bokad och betald och så är även anmälningsavgifterna till planerade aktiviteter.

    Min sambo får veta att det är ett kalas som är väldigt viktigt för hans 9-åriga dotter just den helgen. Det blir kaos. Hon vill absolut inte missa kalaset men hon vill heller inte att vi andra åker utan henne eller att jag åker själv med mina barn.

    Förra gången ställde jag in för att hon hade en fotbollsmatch som hon absolut inte kunde avstå men efter matchen blev hon jättearg för att de förlorade och för att den planerade aktiviteten inte blev av.

    Nu vill jag inte ändra planerna då det är viktigt att det blir av. Jag har sagt att jag åker ändå så får han vara vuxen och ta ett beslut. Antingen stannar han hemma med henne och hon får gå på kalas eller så följer han med och då får hon vara med sin mamma men han kan inte låta henne avgöra huruvida jag ska åka eller inte.

    Hon är både ledsen och arg och säger att vi inte bryr oss om henne men hon är för liten för att förstå hela innebörden av resan och varför den är viktig och inte kan skjutas på.

  • Svar på tråden Hade ni ställt in?
  • Anonym (E)
    Mon 21 Oct 2019 12:14
    #21

    Det här är en icke fråga om du frågar mig. Givetvis ska du och dina barn åka, det är inget snack om saken.

    Vad är det för sensmoral som den här flickan får lära sig egentligen? Att hela omgivningen stannar upp och ställer in aktiviteter när det dyker upp något roligare som hon vill göra istället? Då får hon göra det men får också lära sig att världen runtomkring faktiskt flyter på som vanligt, tycker gott att ni alla bör åka.

  • Anonym (E)
    Mon 21 Oct 2019 12:15
    #22

    Utan henne då om hon föredrar att gå på kalaset.

  • Anonym (Rebec­ca)
    Mon 21 Oct 2019 12:46
    #23

    Självklart ska ni åka. Hade aldrig ställt in en resa för ett barnkalas. Hade aldrig hänt i (kärn)familjen jag växte upp i heller. Ibland måste man bara köpa att man inte kan vara med på allt. Tror inte heller att det gynnar dottern att få lära sig att alla andra alltid anpassar sig efter henne, om hon hittar något roligare hon vill göra.

    Alternativen som jag ser dem är väl att antingen åker ni allihop som planerat och 9-åringen missar kalaset. Alternativ två är att åtmnstone du och dina barn åker som planerat och dottern är hemma med sin mamma eller pappa och får gå på kalaset. Dottern får helt enkelt bara välja vad det är hon vill vara med på.

  • Mon 21 Oct 2019 14:11
    #24
    +1

    Ni tar hänsyn till hennes behov genom att ordna om era planer för möjligheten att hon kan stanna hemma, så hon får välja vad hon vill göra.

    Det är inte hennes behov att hindra övriga att åka. Den makten ska inte ett barn ha på sina axlar. Både för er och hennes skull. Dels har ni era egna behov och dels så kommer hon få bära skulden ava att ni inte fick åka. Det är inte ok mot någon av er.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (A 2)
    Mon 21 Oct 2019 14:20
    #25
    Anonym (J) skrev 2019-10-21 10:09:53 följande:
    Jag skulle åka utan henne såklart.
    Det är hennes val att inte följa med , hon är inte utesluten.
    Det är inte rimligt att låta henne förstöra för alla andra.
    Inte heller snällt mot henne i långa loppet , hon blir nog ingen snäll människa som vuxen och detta beteende uppmuntras.
    Håller med
  • Anonym (.)
    Mon 21 Oct 2019 14:23
    #26
    -1

    Alltså. Det verkar vanligt förekommande att ni bestämmer saker som ni sen tvingas ställa in.
    '
    Grundproblematiken är solklar. Ni kommunicerar inte ut vad ni tänker göra och när. 
    Det är faktiskt jäkligt taffligt att skylla er brist på kommunikation på en barnunge. Riktigt jävla illa till och med.
    Steppa upp och ta ert ansvar som vuxna. Dels att kommunicera ut beslut men även att ta det fulla ansvaret när ni brister.

  • Anonym (Hello­There)
    Mon 21 Oct 2019 14:43
    #28
    Anonym (Elak styvmamma) skrev 2019-10-21 08:51:02 följande:

    Okej. Resan är bokad och betald och så är även anmälningsavgifterna till planerade aktiviteter.

    Min sambo får veta att det är ett kalas som är väldigt viktigt för hans 9-åriga dotter just den helgen. Det blir kaos. Hon vill absolut inte missa kalaset men hon vill heller inte att vi andra åker utan henne eller att jag åker själv med mina barn.

    Förra gången ställde jag in för att hon hade en fotbollsmatch som hon absolut inte kunde avstå men efter matchen blev hon jättearg för att de förlorade och för att den planerade aktiviteten inte blev av.

    Nu vill jag inte ändra planerna då det är viktigt att det blir av. Jag har sagt att jag åker ändå så får han vara vuxen och ta ett beslut. Antingen stannar han hemma med henne och hon får gå på kalas eller så följer han med och då får hon vara med sin mamma men han kan inte låta henne avgöra huruvida jag ska åka eller inte.

    Hon är både ledsen och arg och säger att vi inte bryr oss om henne men hon är för liten för att förstå hela innebörden av resan och varför den är viktig och inte kan skjutas på.


    Åk utan skitungen givetvis. Vad är det här för trams och vilken jäkla toffel till far!
  • Anonym (H)
    Mon 21 Oct 2019 14:47
    #30

    Alltså ungar fyller år hela tiden och det är kalas minst en gång per månad.. Ni kommer ju aldrig någonsin att komma iväg på en gemensam resa om ungen ska bestämma och tjura varje gång. Nu får hon ta och bestämma själv vad hon vill göra och inse att man kan inte vara med överallt hela tiden. Låt henne ta lite egna beslut nu och så får hon lära sig att ta konsekvenserna av att missa det ena eller det andra. Hon kommer ju att bli en mardröm som tonåring..

  • Ess
    Mon 21 Oct 2019 15:19
    #31
    nernu skrev 2019-10-21 14:40:21 följande:
    Är det något du utelämnar? Finns inte en chans att familjerätten skulle säga att en hel familj ska avboka alla resor för att en 9-åring vill gå på kalas.
    Tycker också att det verkar konstigt, OM det inte är så att mamman har talets gåva. Vissa har ju det och kan få andra att tro vilka idiotsaker som helst.

    Jag hade åkt, inte en chans att jag stannat hemma för en unge som inte ens är min eller mitt ansvar.
  • Anonym (Ö)
    Mon 21 Oct 2019 15:19
    #32

    Men vad fan håller familjerätten på med?! Det är väl jättevanligt att saker krockar!

    20 000?!?! Helt jävla galet. Hur tänkte ni där?

    Ställ absolut inte in.

    Orkar du fortsätta med den där lama mannen? Det kommer bara bli värre, snart är barnet tonåring...

  • Mon 21 Oct 2019 17:54
    #34
    Anonym (Elak styvmamma) skrev 2019-10-21 08:51:02 följande:

    Okej. Resan är bokad och betald och så är även anmälningsavgifterna till planerade aktiviteter.

    Min sambo får veta att det är ett kalas som är väldigt viktigt för hans 9-åriga dotter just den helgen. Det blir kaos. Hon vill absolut inte missa kalaset men hon vill heller inte att vi andra åker utan henne eller att jag åker själv med mina barn.

    Förra gången ställde jag in för att hon hade en fotbollsmatch som hon absolut inte kunde avstå men efter matchen blev hon jättearg för att de förlorade och för att den planerade aktiviteten inte blev av.

    Nu vill jag inte ändra planerna då det är viktigt att det blir av. Jag har sagt att jag åker ändå så får han vara vuxen och ta ett beslut. Antingen stannar han hemma med henne och hon får gå på kalas eller så följer han med och då får hon vara med sin mamma men han kan inte låta henne avgöra huruvida jag ska åka eller inte.

    Hon är både ledsen och arg och säger att vi inte bryr oss om henne men hon är för liten för att förstå hela innebörden av resan och varför den är viktig och inte kan skjutas på.


    Ja, sådant är livet, att man ibland måste välja och inte kan få allt.

    Bra att du sätter ner foten. Din sambo måste sluta curla sin dotter och låta henne styra över allas liv.
  • Mon 21 Oct 2019 17:58
    #35
    Anonym (Elak styvmamma) skrev 2019-10-21 08:51:02 följande:

    Okej. Resan är bokad och betald och så är även anmälningsavgifterna till planerade aktiviteter.

    Min sambo får veta att det är ett kalas som är väldigt viktigt för hans 9-åriga dotter just den helgen. Det blir kaos. Hon vill absolut inte missa kalaset men hon vill heller inte att vi andra åker utan henne eller att jag åker själv med mina barn.

    Förra gången ställde jag in för att hon hade en fotbollsmatch som hon absolut inte kunde avstå men efter matchen blev hon jättearg för att de förlorade och för att den planerade aktiviteten inte blev av.

    Nu vill jag inte ändra planerna då det är viktigt att det blir av. Jag har sagt att jag åker ändå så får han vara vuxen och ta ett beslut. Antingen stannar han hemma med henne och hon får gå på kalas eller så följer han med och då får hon vara med sin mamma men han kan inte låta henne avgöra huruvida jag ska åka eller inte.

    Hon är både ledsen och arg och säger att vi inte bryr oss om henne men hon är för liten för att förstå hela innebörden av resan och varför den är viktig och inte kan skjutas på.


    Jag hade inte ställt in. Det är inte upp till ett barn att bestämma om man ska åka på en resa eller inte.


    Tvärtom så är det nog bra om hon får lära sig att man inte kan få allt man vill ha.
    Så antingen åker du med dina barn och 9-åringen får stanna hemma med sin mamma eller pappa och gå på kalaset eller så följer hon med er på resan och missar kalaset.
    Det är antingen eller.

  • Anonym (Åk! :))
    Mon 21 Oct 2019 18:38
    #35

    Åk med dina barn helt klart!! Där får din sambo ta vuxenansvaret och prata med sin dotter. Dottern kan inte få styra över vad ni vuxna ska avboka och inte. Det är viktigt för dottern att lära sig att saker och ting kan komma emellan ibland och att sånt är livet. Åk och njut av resan utan att känna att du gjort fel beslut och så lägger du deras beslut i deras egna händer.

  • modsey
    Mon 21 Oct 2019 19:17
    #36

    Hon kanske kan välja att inte åka själv. Men självklar ska hon inte välja bort resan för er andra!

Svar på tråden Hade ni ställt in?