• Anonym (Problem)

    För mycket nu, ok att ghosta?

    Hi

    Är en kvinna på 30 plus som har ett problem.

    Min bästa väninna sedan 10 år börjar gå mig på nerverna och jag vet inte hur jag skall komma ur det riktigt.

    Vet inte varför jag börjar störa mig på henne för hon är verkligen lojal och jättesnäll men något är det. Känns som hon ältar lite mycket saker hon mår dåligt för. Hänger sällan med på utekvällar och sånt och känns som hon börjat höra av sig lite väl mycket. Skriver typ flera gånger per dag på Messenger och jag orkar inte svara. Visst vissa dagar sitter jag också gärna och skriver massor och ringer men andra känns det liksom som att ?skaffa ett liv människa?.

    Just nu är jag uppe i ganska stora projekt och känner att jag inte vill ha denna relationen längre. Men orkar heller inte berätta det för henne för jag vet att hon skulle bli ledsen och fråga en massa och säkert inte ge sig förän jag sagt samma svar 1000 gånger.

    Försöker backa reaktionen men hon verkar in förstå. Svarar mer sporadiskt på hennes medelanden, ringer jag så är det väldigt korta samtal när jag är påväg hem och kan lägga på 5 min senare när jag är hemma.

    Nu har jag försökt, är det okej att liksom sluta svara henne och liksom ?försvinna?? Orkar inte med en diskussion med henne, kanske fegt men pallar inte. Någon som haft samma problem eller har funderingar och vill ge mig lite inputs?

  • Svar på tråden För mycket nu, ok att ghosta?
  • Anonym (Fröken Lind)

    Ni har varit vänner i 10 år? Och du säger att hon är din bästa väninna. Är hon då inte värd lite mer än att ghosta henne? Det är förståeligt att du kanske inte vill hänga i telefonen med henne hela dagarna, men


    är du en bra vän, tar du faktiskt ett samtal med henne där du förklarar att du inte har lika mycket tid som hon och inte har tid att ringas vid dagligen eller hänga på messanger, just nu, eftersom "livet är fullt i övrigt. Men att ni kan träffas längre fram och då när ni gör det kan ni prata ordentligt över en långfika eller middag".  (eller hur ni nu brukar umgås).

    Just nu mår du bra och har en bra period med projektansvar etc, medan det går sämre för henne. I framtiden kan det vara tvärtom och då skulle du kanske behöva en vän som kan lyssna på dig. Ghostar du henne nu, får du aldrig tillbaka henne kom ihåg det.

  • annabellelee

    Är man 30 år räknas man som vuxen med råge. Då ghostar man inte nära vänner.

    Ghosta vänner för att de inte hänger med på utekvällar kanske man gör i tonåren, innan hjärnan mognat färdigt, men även då är det elakt gjort.

  • Anonym (Problem)
    Anonym (Fröken Lind) skrev 2019-10-22 00:49:46 följande:

    Ni har varit vänner i 10 år? Och du säger att hon är din bästa väninna. Är hon då inte värd lite mer än att ghosta henne? Det är förståeligt att du kanske inte vill hänga i telefonen med henne hela dagarna, men

    är du en bra vän, tar du faktiskt ett samtal med henne där du förklarar att du inte har lika mycket tid som hon och inte har tid att ringas vid dagligen eller hänga på messanger, just nu, eftersom "livet är fullt i övrigt. Men att ni kan träffas längre fram och då när ni gör det kan ni prata ordentligt över en långfika eller middag".  (eller hur ni nu brukar umgås).

    Just nu mår du bra och har en bra period med projektansvar etc, medan det går sämre för henne. I framtiden kan det vara tvärtom och då skulle du kanske behöva en vän som kan lyssna på dig. Ghostar du henne nu, får du aldrig tillbaka henne kom ihåg det.


    Alltså rent krasst, just nu känns det som hon bara tar min energi ifrån mig. Inget i henne skov tycks vara bra nu och jag behöver min energi till annat. Kan inte ens ta upp mobilen utan att hon skrivit något typ ?Hejsan, hur är det i solen?. Ganska tröttsamt!

    Jag är inte ens säker på att jag vill ha henne som vän mer. Har många andra jag hellre lägger tid på. Visst min väninna är lojal som bara den men jag upplever att hon är ganska ensam. Dessutom de gånger jag inte hört av mig så har det tagit ett par dagar så vips undrar hon vad som hänt... blir bara så trött på det.
  • Anonym (Problem)
    annabellelee skrev 2019-10-22 01:04:24 följande:

    Är man 30 år räknas man som vuxen med råge. Då ghostar man inte nära vänner.

    Ghosta vänner för att de inte hänger med på utekvällar kanske man gör i tonåren, innan hjärnan mognat färdigt, men även då är det elakt gjort.


    Jag är rätt så säker på att hon skulle blir arg och ifrågasätta en massa och argumentera emot. Orkar inte ta den diskussionen när jag har så mycket annat som jag hellre lägger min tid och energi på. Och om du läser mina inlägg ser du att det är mycket mer än att hon inte vill hänga med ut det beror på.
  • Anonym (k)

    Ligg lågt med att svara. Undrar hon var du tagit vägen kan du skriva typ "Är jätteintensivt på jobbet och är trött, orkar inte med sociala medier just nu" eller något åt det hållet.
    Tyvrr är det väl så att du uppmuntrar hennes bombande när du svarar på allt

  • Anonym (Problem)
    Anonym (k) skrev 2019-10-22 01:40:11 följande:

    Ligg lågt med att svara. Undrar hon var du tagit vägen kan du skriva typ "Är jätteintensivt på jobbet och är trött, orkar inte med sociala medier just nu" eller något åt det hållet.

    Tyvrr är det väl så att du uppmuntrar hennes bombande när du svarar på allt


    Tack, ska försöka göra det.
  • Jsmhoshm

    Vuxet vore det att säga ifrån innan man känner sig totalt klar med relationen. J*kligt omoget att låta det gå så långt. För hennes skull så tvinga dig själv göra det du borde gjort från början och första samtalet och säg att det inte fungerar. Ge hennes chansen att ändra sig. Förhoppningsvis inser hon att du förtjänar inte henne som vän ändå. Jag hade själv en vän som blev exalt som din, ältade, hörde av sig jämt och väldigt egocentrisk blev hon iaf Jag tog det gradvis över flera år. Hon ändrade sig inte och vi avslutade tillslut. MEN hon fick många chaner att komma på benen igen och jag stog ut med många års gnällande och prat om bara hennes liv. Har blvit ghostad och det är helt j*vla fruktansvärt. Förstör hela ens livssyn. Vill man verkligen sparka på den som ligger så kan man ju ghosta en vän som mår dåligt...

  • CitronTulo

    Om jag tycker att någon blir för intensiv med t.ex. sms/Messenger och jag inte orkar svara på massor med "nonsens" så brukar jag skriva att "sorry att jag är dålig på att höra av mig och svara, men det är lite mycket nu". Då har man ju förvarnat personen om att den kanske inte kan förvänta sig svar hela tiden.. Om de ändå skriver så kan man svara med någon smily eller en tumme upp! Blir en ganska dålig konversation då så då brukar de fatta och tagga ner med skrivandet!

    Kan ju också vara så att hon känner att du drar dig undan och vill ha lite mer bekräftelse och att det är därför som hon är lite på nu!

  • Anonym (Ensam?)

    Som du själv skriver är hon nog rätt ensam och har det jobbigt i sitt liv. Hon behöver stöd och uppmuntran. Om du har läst tråden som heter nåt med ?varför försvinner

    Vänner när man behöver dem...? så verkar det som att du är just en sådan vän. När din bästa vän har en dålig period och behöver dig så känner du att du inte vill vara hennes vän mer.

    Fundera lite över dina egna känslor inför detta innan du beslutar hur du vill gå vidare, tycker jag.

    Har du vänner enbart för att det ska ge dig något eller är du även beredd att ge något till dem när de behöver?

    Själv så tänker jag att det kan vara ok att ha mindre kontakt en period. Som nån annan skrev, förvarna om att du inte har tid att messa jämt. När det gått sådär ett halvår brukar det lösa sig av sig självt. Antingen så glesas kontakten ut allt mer eller så hittar man tillbaka till varandra.

  • Anonym (Problem)
    Jsmhoshm skrev 2019-10-22 02:30:29 följande:

    Vuxet vore det att säga ifrån innan man känner sig totalt klar med relationen. J*kligt omoget att låta det gå så långt. För hennes skull så tvinga dig själv göra det du borde gjort från början och första samtalet och säg att det inte fungerar. Ge hennes chansen att ändra sig. Förhoppningsvis inser hon att du förtjänar inte henne som vän ändå. Jag hade själv en vän som blev exalt som din, ältade, hörde av sig jämt och väldigt egocentrisk blev hon iaf Jag tog det gradvis över flera år. Hon ändrade sig inte och vi avslutade tillslut. MEN hon fick många chaner att komma på benen igen och jag stog ut med många års gnällande och prat om bara hennes liv. Har blvit ghostad och det är helt j*vla fruktansvärt. Förstör hela ens livssyn. Vill man verkligen sparka på den som ligger så kan man ju ghosta en vän som mår dåligt...


    Fast som jag skrev innan, säger jag något kommer hon att fråga och fråga men aldrig ge sig. Det är vad jag tror, dvs att det blir ännu värre
Svar på tråden För mycket nu, ok att ghosta?