• Anonym (Förvirrad)

    Pappa har cancer

    Ligger vaken mitt i natten och grubblar. I våras började det värsta året i mitt liv. Min pappa fick ett stort epanfall som slutade i en cancer diagnos. Glioblastoma grad 4, aggressiv obotlig hjärncancer.

    Livet har fortsatt som vanligt för mig, jag roddar vardagen, nyexad från högskola med jobb, vänner, långdistans förhållande och familj. Men inombords känner jag mig tom samtidigt som jag ska gå sönder. Jag kan inte ens gråta, allting känns bara surrealistiskt. Vissa dagar glömmer jag att pappa är sjuk och allt känns som ett sjukt skämt medan andra tänker jag hur jag ska överleva dagen då pappa dör. Hur ska mamma och lillasyster fixa det, hur ska jag få dom att orka?

    Blev en massa babbel. Jag har googlat och googlat om sjukdomen, vill veta allt. Läkarna vet knappt något när man frågar om sjukdomen, de säger bara alla reagerar olika, alla är olika osv. Men jag vill gärna veta om någon har erfarenhet, hur snabbt gick det från diagnos till slut? Statistiken är fruktansvär men vågar inte heller fråga läkarna hur lång tid pappa har för respekt av pappa, pappa är inställd på leva i 20 år till, men vet ju att det inte är realistiskt. Är i ständig oro om vad som ska hända, känner knappt igen pappa ibland, förvirrad, påverkad av mediciner men säger han mår bra. Förlåt för wall of text, hoppas någon kan svara på mina frågor.

  • Svar på tråden Pappa har cancer
  • Anonym (Levt med cancer som skuggan)

    Det är jättesvårt att tidsbestämda förloppet, även för en läkare.

    Det läskiga med att leva med cancer i sin närhet är just att inte veta, inte kunna planera , cancern är som en ouppfostrad stöddig gäst förträngt sig in och sätt sig i bästa fåtöljen vardags rummet, lagt beslag på tvdosan, popcornen.

    Ibland går gästen ut en stund och man tror att man kan slappna av, men Det går inte. Den gör som Den vill och ingen kan Rå på den helt .

    Min man fick 2 år, han dog efter 6 månader av komplikationer.

    En väninna fick 6 månader och hon överlevde.

    Man kan inte veta säkert förrän den dag de dör.

    Mitt råd är att du bokar samtalsstöd hos kuratorn inom pallitativateamet, de har ofta bra råd om hur du underlättar resan för dig.

    Kram

  • mamaleona

    Kram. Finns inga ord för alla känslor. Min mammadog för ett år sedan efter att fått cancerdiagnos 16DAGAR tidigare. Tio månader efter att min pappa gick bort pga demens/alzheimer. Fruktansvärda 2år bakom mig. Försök ta tid att umgås o njut av tiden som är kvar.

  • Kjell2
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-10-22 02:55:23 följande:

    Ligger vaken mitt i natten och grubblar. I våras började det värsta året i mitt liv. Min pappa fick ett stort epanfall som slutade i en cancer diagnos. Glioblastoma grad 4, aggressiv obotlig hjärncancer.

    Livet har fortsatt som vanligt för mig, jag roddar vardagen, nyexad från högskola med jobb, vänner, långdistans förhållande och familj. Men inombords känner jag mig tom samtidigt som jag ska gå sönder. Jag kan inte ens gråta, allting känns bara surrealistiskt. Vissa dagar glömmer jag att pappa är sjuk och allt känns som ett sjukt skämt medan andra tänker jag hur jag ska överleva dagen då pappa dör. Hur ska mamma och lillasyster fixa det, hur ska jag få dom att orka?

    Blev en massa babbel. Jag har googlat och googlat om sjukdomen, vill veta allt. Läkarna vet knappt något när man frågar om sjukdomen, de säger bara alla reagerar olika, alla är olika osv. Men jag vill gärna veta om någon har erfarenhet, hur snabbt gick det från diagnos till slut? Statistiken är fruktansvär men vågar inte heller fråga läkarna hur lång tid pappa har för respekt av pappa, pappa är inställd på leva i 20 år till, men vet ju att det inte är realistiskt. Är i ständig oro om vad som ska hända, känner knappt igen pappa ibland, förvirrad, påverkad av mediciner men säger han mår bra. Förlåt för wall of text, hoppas någon kan svara på mina frågor.


    Nej, ingen kan svara med säkerhet vad som kommer hända med din far och när. Tycker du ska ta ett samtal med hans läkare om saker och ting samt kanske en kurator.

    Om egentligen, spelar det någon roll? Din pappa är allvarligt sjuk och han kommer dö. Som närstående har du dubbla uppgifter, dels försöka stötta honom i allt och göra hans liv så bra det går, dels fortsätta ditt eget liv och att ni nära anhöriga kan vara ett stöd för varandra.

    För att kunna vara ett stöd för någon sjuk är det bra om ens eget liv funkar hyfsat. För kraschar du så kan du inte stötta din far. Hur konstigt det än låter är det ofta bra att ha ett normalt liv också med vänner, roligheter, jobb mm.


  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Levt med cancer som skuggan) skrev 2019-10-22 06:17:38 följande:

    Det är jättesvårt att tidsbestämda förloppet, även för en läkare.

    Det läskiga med att leva med cancer i sin närhet är just att inte veta, inte kunna planera , cancern är som en ouppfostrad stöddig gäst förträngt sig in och sätt sig i bästa fåtöljen vardags rummet, lagt beslag på tvdosan, popcornen.

    Ibland går gästen ut en stund och man tror att man kan slappna av, men Det går inte. Den gör som Den vill och ingen kan Rå på den helt .

    Min man fick 2 år, han dog efter 6 månader av komplikationer.

    En väninna fick 6 månader och hon överlevde.

    Man kan inte veta säkert förrän den dag de dör.

    Mitt råd är att du bokar samtalsstöd hos kuratorn inom pallitativateamet, de har ofta bra råd om hur du underlättar resan för dig.

    Kram


    Tack för ditt svar, jag har precis tagit upp kontakt med en kurator. Hoppas det ska hjälpa lite.

    Vet det är olika det som är skrämmande att inte veta när, hela tiden vänta om det blir sämre eller står still. Fruktansvärt. Beklagar din sorg för din man, kan inte föreställa mig smärtan den dagen. Stor kram
  • Anonym (Förvirrad)
    mamaleona skrev 2019-10-22 08:08:24 följande:

    Kram. Finns inga ord för alla känslor. Min mammadog för ett år sedan efter att fått cancerdiagnos 16DAGAR tidigare. Tio månader efter att min pappa gick bort pga demens/alzheimer. Fruktansvärda 2år bakom mig. Försök ta tid att umgås o njut av tiden som är kvar.


    Beklagar verkligen att du förlorat båda dina föräldrar. Det som gör mest ont är att jag vet att pappa aldrig kommer få uppleva dagen jag får barn, gifter mig etc. Inte få dela livet längre. Känns pissigt orättvist så finns det elaka människor som lever till de blir 100.
  • Anonym (Förvirrad)
    Kjell2 skrev 2019-10-22 08:28:33 följande:

    Nej, ingen kan svara med säkerhet vad som kommer hända med din far och när. Tycker du ska ta ett samtal med hans läkare om saker och ting samt kanske en kurator.

    Om egentligen, spelar det någon roll? Din pappa är allvarligt sjuk och han kommer dö. Som närstående har du dubbla uppgifter, dels försöka stötta honom i allt och göra hans liv så bra det går, dels fortsätta ditt eget liv och att ni nära anhöriga kan vara ett stöd för varandra.

    För att kunna vara ett stöd för någon sjuk är det bra om ens eget liv funkar hyfsat. För kraschar du så kan du inte stötta din far. Hur konstigt det än låter är det ofta bra att ha ett normalt liv också med vänner, roligheter, jobb mm.


    Självklart spelar det roll om man lever 4 månader till eller 3 år, okänsligt svar. Klart jag vet om mitt ansvar, lever i skiten.
  • Kjell2
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-10-22 21:16:14 följande:

    Självklart spelar det roll om man lever 4 månader till eller 3 år, okänsligt svar. Klart jag vet om mitt ansvar, lever i skiten.


    Vad skulle du göra annorlunda om du visste om det var 4 månader istället för 3 år?
  • Anonym (R)

    Beklagar verkligen. När min pappa fick sin cancerdiagnos, som vid det laget också var grad 4 och obotlig, sa läkaren att genomsnittet är att man lever 2 år till från att man får diagnosen. Pappa dog för drygt ett år sedan nu, 2 år och ca. 3 månader efter att ha fått sitt cancerbesked.

  • Anonym (Förvirrad)
    Kjell2 skrev 2019-10-22 21:18:02 följande:

    Vad skulle du göra annorlunda om du visste om det var 4 månader istället för 3 år?


    Ber dig vänligt att sluta, har ingen lust att diskutera det med dig. Det handlar om min pappa, min pappa jag älskar mest av allt. Du har ingen rätt att ifrågasätta.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (R) skrev 2019-10-22 21:18:54 följande:

    Beklagar verkligen. När min pappa fick sin cancerdiagnos, som vid det laget också var grad 4 och obotlig, sa läkaren att genomsnittet är att man lever 2 år till från att man får diagnosen. Pappa dog för drygt ett år sedan nu, 2 år och ca. 3 månader efter att ha fått sitt cancerbesked.


    Ungefär det jag läst, 12-15 månader, 3-5% lever 5 år eller längre. Tack för du svarade. Läst att det är vanligt att de är helt borta i slutet, ledsamt. Beklagar din sorg, kram
  • Kjell2
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-10-22 21:20:17 följande:

    Ber dig vänligt att sluta, har ingen lust att diskutera det med dig. Det handlar om min pappa, min pappa jag älskar mest av allt. Du har ingen rätt att ifrågasätta.


    Jag har begravt båda min föräldrar innan de fyllde 65 år pga cancer. Att leta tid är rätt meningslöst. Det gäller att göra kvarvarande dagar så bra som möjligt. Oavsett om det är 10 dagar eller 1000 dagar.

    I det ingår också att ta hand om dig själv så man orkar vara ett bra stöd.

    Det finns en möjlighet att få pengar från fk och vara ledig från jobb så att man kan vara tillgänglig. Kurator på sjukhuset kan detaljerna.
  • Kjell2
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-10-22 21:24:31 följande:

    Ungefär det jag läst, 12-15 månader, 3-5% lever 5 år eller längre. Tack för du svarade. Läst att det är vanligt att de är helt borta i slutet, ledsamt. Beklagar din sorg, kram


    Det kan också bli personlighetsförändringar som är jobbiga att hantera.
  • Anonym (Förvirrad)
    Kjell2 skrev 2019-10-22 21:25:56 följande:

    Jag har begravt båda min föräldrar innan de fyllde 65 år pga cancer. Att leta tid är rätt meningslöst. Det gäller att göra kvarvarande dagar så bra som möjligt. Oavsett om det är 10 dagar eller 1000 dagar.

    I det ingår också att ta hand om dig själv så man orkar vara ett bra stöd.

    Det finns en möjlighet att få pengar från fk och vara ledig från jobb så att man kan vara tillgänglig. Kurator på sjukhuset kan detaljerna.


    Uppskattar inte att du försöker dumförklarar mig. Har redan vänligt sagt att jag inte önskar att samtala med dig, tycker du har en väldigt uppläxande och okänslig ton. Om jag känner att jag behöver veta vad det handlar om för tid har jag rätt till de känslorna för att hantera det på mitt sätt. Vad tror du inte jag gör för min familj, min familj är mitt allt. Såklart tar jag vara på tiden som det var den sista men inte det de handlade om.
  • Tiina87
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-10-22 02:55:23 följande:

    Ligger vaken mitt i natten och grubblar. I våras började det värsta året i mitt liv. Min pappa fick ett stort epanfall som slutade i en cancer diagnos. Glioblastoma grad 4, aggressiv obotlig hjärncancer.

    Livet har fortsatt som vanligt för mig, jag roddar vardagen, nyexad från högskola med jobb, vänner, långdistans förhållande och familj. Men inombords känner jag mig tom samtidigt som jag ska gå sönder. Jag kan inte ens gråta, allting känns bara surrealistiskt. Vissa dagar glömmer jag att pappa är sjuk och allt känns som ett sjukt skämt medan andra tänker jag hur jag ska överleva dagen då pappa dör. Hur ska mamma och lillasyster fixa det, hur ska jag få dom att orka?

    Blev en massa babbel. Jag har googlat och googlat om sjukdomen, vill veta allt. Läkarna vet knappt något när man frågar om sjukdomen, de säger bara alla reagerar olika, alla är olika osv. Men jag vill gärna veta om någon har erfarenhet, hur snabbt gick det från diagnos till slut? Statistiken är fruktansvär men vågar inte heller fråga läkarna hur lång tid pappa har för respekt av pappa, pappa är inställd på leva i 20 år till, men vet ju att det inte är realistiskt. Är i ständig oro om vad som ska hända, känner knappt igen pappa ibland, förvirrad, påverkad av mediciner men säger han mår bra. Förlåt för wall of text, hoppas någon kan svara på mina frågor.


    Beklagar detsom hänt din pappa.

    Det finns ingen som kan säga hur snabbt eller.långsamt det kommer att gå för din pappa eftersom allt är individuellt och beror på hur man reagerar på ev behandling. Även ålder och ev grundsjukdom spelar in.

    Eftersom han har cancer i hjärnan påverkar det hur han är, jan kan vara förvirrat och bli personlighetsföröndrad pga sjukdomen och även pga mediciner.

    Det viktigaste för din pappa är att han får smärtlindring och har det bra, även att han själv känner att han mår bra och har det bra.

    Det är svårt men det kan vara bra om du bara umgås som "vanligt" med din pappa och inte lägger fokus på sjukdomen. Umgås, promenera etc vad ni brukar göra kan vara väldigt skönt då man få lägga fokus på andra saker.

    Det viktigaste för dig och din mamma, syster etc är att ni får kurator/samtalshjälp. Gärna gå tillsammans någon gång men det är också viktigt att gå själv och prata med en utomstående. Få ventilera jobbiga tankar, ventilera hur man själv mår och hur man själv känner för situationen ni befinner er i. Det är oerhört viktigt att ni inte glömmer bort er själva!

    Många anhöriga glömmer bort sig själva i ett sjukdomsförlopp eftersom de har fokus på dem som är sjuk.

    Ta med din lillasyster på bio, gör något kul och låt dig och henne få glömma allt en kort stund. Ni kanske alla, din mamma, syster och du kan ta en dag på stan och bara göra saker ni tycker om att göra. Få andas lite och få annat att tänka på.

    Har du nära vänner? Be dem att inte prata eller fråga om din pappa om du inte vill. Är ibland bättre att låta vänner få vara vänner och istället prata om din situation med en kurator. Men självklart, vill man prata med vänner och de kan vara ett stöd så ska du självklart göra det.

    Var själv i en allvarlig situation med en nära anhöriga som dock överlevde för några år sedan. Jag gick då på högskola och det bästa med mina vänner var att de var där för mig. Tog mig med på vardagliga saker, bio, middag, shopping etc och lyssnade när jag ville prata om den situationen jag var i. Men de var aldrig på och frågade en massa utan lät mig få vara den jag är istället för en anhörig till en som var sjuk. Jag hade även samtalskontakt med en kurator vilket för mig var väldigt bra då jag kunde få ventilera frågor som är svårt att ta med familjen. Frågor som gällde om min nära anhöriga inte skulle överleva etc. Det var mycket det som räddade mig och stöd från vänner och övriga familj. Även en lärare som gav mig ledigt mitt i VFU för att hon menade att familjen gick före studierna. Vilket jag är oerhört glad för att hon gjorde.

    Alla kan inte gråta just där och då. Jag grät egentligen inte för långt senare, när jag fick en reaktion på allt som hade varit.

    Men mitt bästa tips är att få kuratorkontakt med en gång. Avdelningen som din pappa ligger på eller är kopplad till kan säkerligen ordna med kuragorkontakt till er.

    Rekommenderar dig också att ta kontakt med din pappas lökare och be om att få intyg på anhöringdagar/närståendepening (www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukdom-och-skada/vard-av-narstaende) att ta ut. Eller ta kontakt med vc-läkare och be att få vara sjukskriven en period, deltid eller heltid. Man kan vara sjukskriven när en nära anhörig har en obotlig cancer. För det är tufft att jobba, leva och allt annat samtidigt som man gör igenom det du gör.

    Har du pratat med din chef? Kan vara bra att göra det så att denne vet vad du går igenom om du skulle.må dåligt eller bryta ihop på jobbet. Och viktigast av allt det är ok att bryta ihop och känna sig ledsen, tom etc, visa känslor. Och det är också ok att inte visa känslor eller visa hur man faktiskt mår innerst inne.
  • Pikacha

    Jag beklagar er situation, TS, det är ren tortyr att ha det så.

    I aug 2009 fick min mamma också diagnosen obotlig hjärntumör efter att ha varit yr en kortare period.
    Dum som jag var så googlade jag ju statistiken över hur länge man i genomsnitt lever med en sån diagnos och läste att det var i snitt ett år.

    Mamma levde ganska exakt ett år, innan hon ramlade ihop hemma en förmiddag och dog efter några minuter.
    Fram tills dess hade hon tack och lov inga personlighetsförändringar utöver att hon var väldigt ledsen, henne minne var inte bra heller men hon kände igen oss alla och var nästan sig själv.
    Hon hade inte heller någon smärta alls, utan "bara" yrsel.
    Både jag, min syster och pappa tyckte att döden blev så bra som den kunde bli, det gick snabbt och hon slapp bli inlagd och kanske bli en grönsak.

    4 år senare gick även min pappa bort i cancer, men då lungcancer. Även han levde i nästan ett år efter diagnosen.

    Jag förstår din känsla att du vill veta ungefär hur lång tid din pappa har kvar, det är väl ett sätt att bearbeta det hela samtidigt som man lever med det fruktansvärda.

    Lycka till och ta hand om dig, din pappa och din familj!

Svar på tråden Pappa har cancer