• Anonym (Andar­en)
    Tue 22 Oct 2019 14:52
    821 visningar
    11 svar
    11
    821

    Konstig andning, ångest/oro eller fysiskt

    Har ångest och panikångest plus daglig oro

    Brukar kännas tungt o andas vid ångest Men just nu har jag som en ryckig andning, blir inte att jag andas in o ut "rent" utan blir som små hack i både ut o in andningen, typ in andning __ _ __ ut andning __ _ _ _ skit svårt o förklara, någon som känner igen sig? Antar det är psykiska som ger fysiska symtom som vanligt, har just nu ingen nämnvärd ångest mer än att detta med andningen känns olustigt

  • Svar på tråden Konstig andning, ångest/oro eller fysiskt
  • Anonym (Jagg)
    Tue 22 Oct 2019 19:34
    #1

    Är du spänd i kroppen också?

  • Anonym (Andar­en) Trådstartaren
    Tue 22 Oct 2019 19:44
    #2
    Anonym (Jagg) skrev 2019-10-22 19:34:25 följande:

    Är du spänd i kroppen också?


    Nja, magen är väl lite spänd men annars tycker jag inte det
  • Anonym (o)
    Wed 23 Oct 2019 12:43
    #3

    Men du tar väl ångestdämpande eller nåt liknande? Utgår från att du sökt o fått hjälp från psyk. Eller?

  • Anonym (Andar­en) Trådstartaren
    Wed 23 Oct 2019 12:55
    #4

    Äter SSRI som jag inte tycker ger effekt alls

  • Anonym (o)
    Wed 23 Oct 2019 13:36
    #5
    Anonym (Andaren) skrev 2019-10-23 12:55:43 följande:

    Äter SSRI som jag inte tycker ger effekt alls


    Sen hur länge då? Har du sagt det till läkaren? O nåt om ångesten? Finns ju Lyrica etc som kan ha effekt.
  • Anonym (Andar­en) Trådstartaren
    Wed 23 Oct 2019 15:00
    #6
    Anonym (o) skrev 2019-10-23 13:36:58 följande:

    Sen hur länge då? Har du sagt det till läkaren? O nåt om ångesten? Finns ju Lyrica etc som kan ha effekt.


    Ätit i 5-6 år denna SSRI, dock gått ner i dos för ett årsen, och nu för 16 dagars sedan ökat den igen, 5mg cipralex till 10mg
  • Anonym (o)
    Wed 23 Oct 2019 15:46
    #7
    Anonym (Andaren) skrev 2019-10-23 15:00:46 följande:
    Ätit i 5-6 år denna SSRI, dock gått ner i dos för ett årsen, och nu för 16 dagars sedan ökat den igen, 5mg cipralex till 10mg
    Ok. Tydligen är det svårt för dig att svara på mer än en fråga i taget, lycka till
  • Anonym (Andar­en) Trådstartaren
    Wed 23 Oct 2019 16:38
    #8
    Anonym (o) skrev 2019-10-23 15:46:03 följande:

    Ok. Tydligen är det svårt för dig att svara på mer än en fråga i taget, lycka till


    Blir vimsig i skallen av ångesten och fokuserar på ensak o glömmer annat..

    Har iallafall sagt till läkaren hur det ligger till just nu och har även frågat denna läkare och annan vårdpersonal angående om denna SSRI efter så många år fortfarande kommer ge effekt, enligt 2 vc läkare tror dom det kan ge effekt, enligt en psykiatri sjuksköterska är det dags o byta.

    Har alprazolam vid behov som jag fick ordinerat lite extra under 2v 1-3 tabletter per dag, nu har jag uppehåll på dessa ett tag
  • Anonym (Jagg)
    Wed 23 Oct 2019 17:03
    #9

    Jag har liknande besvär och gör andningsövningar dagligen. Djupandas i några minuter om dagen? Sedan tar jag SSRI plus Atarax vid behov. Tar även högdos omega 3. Annars är det psyk som kan hjälpa... Hoppas du får ordning på det!

  • Anonym (Andar­en) Trådstartaren
    Wed 23 Oct 2019 17:46
    #10
    Anonym (Jagg) skrev 2019-10-23 17:03:14 följande:

    Jag har liknande besvär och gör andningsövningar dagligen. Djupandas i några minuter om dagen? Sedan tar jag SSRI plus Atarax vid behov. Tar även högdos omega 3. Annars är det psyk som kan hjälpa... Hoppas du får ordning på det!


    Hur länge har du gått på SSRI och ger det dig något positivt?

    Vet inte riktigt vad psyk kan göra faktist, är ju SSRI o kbt i öppenvården som rekommenderas, går man på öppen psykiatrin i min stad får man samtala med en skötare(undersköterska med inriktning på psykiatri) som i sin tur pratar med psykiatriker, gav mig inte mycket mer än vårdcentralen gör, slängs diverse mediciner efter en som man utvärderar efter någon månad, sen byter till nästa osv.

    Inlagd på psykiatrin är som jag förståt det mest förvaring under akuta skeden, sen ut till öppenvården
  • Anonym (Jagg)
    Wed 30 Oct 2019 18:52
    #11
    Anonym (Andaren) skrev 2019-10-23 17:46:18 följande:

    Hur länge har du gått på SSRI och ger det dig något positivt?

    Vet inte riktigt vad psyk kan göra faktist, är ju SSRI o kbt i öppenvården som rekommenderas, går man på öppen psykiatrin i min stad får man samtala med en skötare(undersköterska med inriktning på psykiatri) som i sin tur pratar med psykiatriker, gav mig inte mycket mer än vårdcentralen gör, slängs diverse mediciner efter en som man utvärderar efter någon månad, sen byter till nästa osv.

    Inlagd på psykiatrin är som jag förståt det mest förvaring under akuta skeden, sen ut till öppenvården


    Jag förstår, ibland kan de inte göra så mkt...men kbt är ändå ett steg på vägen. Jag har gått på SSRI av och till i ca 8 år. Jag tycker de normaliserar mig lite, men när jag känner att effekten klingar av brukar jag faktiskt byta preparat. Har testat Cipralex, Paroxetin och Brintellix. Tycker de funkar bra i låg dos, höga ger bara bieffekter som yrsel mm.

    Andningsövningar trodde jag inte skulle hjälpa, men de har hjälpt. Om du hittar ett sätt att andas lugnt en stund varje dag, eller meditera, lär det få effekter på sikt...

    Lycka till!
Svar på tråden Konstig andning, ångest/oro eller fysiskt