• Anonym (Suck)
    Tue 22 Oct 2019 21:07
    876 visningar
    16 svar
    16
    876

    Styvbarnets förälder

    Har ett barn i 13 års åldern sen tidigare förhållande och maken med. Hans barn är 14. Vi träffades när barnen var 2 respektive 3 år och har bott tillsammans ca 8 år.

    Styvbarnets mamma har nu börjat komma med påhopp till maken om att mitt barn är otrevligt, på olika sätt, framförallt mot hennes barn. Detta har alltså maken berättar för mig då det är honom hon pratar med. (Hon har väl stött på mitt barn på stan nån gång etc eftersom vi bor i en liten stad, och även hemma hos oss då hon hämtat/lämnat sitt barn.)

    Jag har pratat med mitt barn som inte förstår alls vad hon menar, försökt på olika sätt att lirka men får inte fram något.

    Blir så vansinnigt irriterad på styvbarnets mamma och har svårt att bita ihop. Varför i hela helvetet börjar hon baktala mitt barn plötsligt? Maken och jag har hamnat i vilda diskussioner om detta där jag upplever att han försvarar henne. Han menar att det vore konstigt att hon bara skulle fått detta om bakfoten utan att något skulle hänt.

    Grrrrr, ligger här uppretad och vet inte vart jag ska ta vägen.

  • Svar på tråden Styvbarnets förälder
  • Tue 22 Oct 2019 21:11
    #1
    +2

    Varfor bråkar ni om det? Sätt er ner med båda barnen och red ut vad som hänt.

  • Anonym (Suck) Trådstartaren
    Tue 22 Oct 2019 21:38
    #2

    Hans barn säger att det handlar om blickar, suckar, att mitt barn hånler osv. Mitt barn nekar detta helt men hävdar att hans barn gör samma. Anledningen att mitt barn inte skulle sagt nåt tidigare är enligt denne att det inte är nåt att skvallra om, men nu när det behöver komma till försvar tar mitt barn upp saken.

    Hans barn skvallrar gärna och mycket gärna om så som mitt barn gjort och sagt. För att komma i bättre dager själv.

    Så tyvärr, vi kommer inte längre i en diskussion.

  • Tue 22 Oct 2019 21:45
    #3
    +1

    Ok, så de är tonåringar. Snart gor de samma sak mot er :)  Träffar du styvbarnets mamma kan du ju passa på och gora det du med mot henne. Skulle jag gora.

  • Anonym (Suck) Trådstartaren
    Tue 22 Oct 2019 22:05
    #4
    Tow2Mater skrev 2019-10-22 21:45:05 följande:

    Ok, så de är tonåringar. Snart gor de samma sak mot er :)  Träffar du styvbarnets mamma kan du ju passa på och gora det du med mot henne. Skulle jag gora.


    Menar du att le hånfullt osv? Är nog dit det lutar snart. Blir så grymt irriterad och tycker hon kan ge f-n i oss.
  • Tue 22 Oct 2019 22:09
    #5
    Anonym (Suck) skrev 2019-10-22 22:05:33 följande:
    Menar du att le hånfullt osv? Är nog dit det lutar snart. Blir så grymt irriterad och tycker hon kan ge f-n i oss.
    japp! :)
  • Anonym (Suck) Trådstartaren
    Tue 22 Oct 2019 22:15
    #6
    Tow2Mater skrev 2019-10-22 22:09:28 följande:

    japp! :)


    Är du också styvförälder? Kvinna eller man?

    Är rädd att maken ska bli irriterad på mig om jag sätter onda ögat till. Han tycks lita på vad hon säger. Vilket nog är det som egentligen stör mig mest.
  • Anonym (A)
    Tue 22 Oct 2019 22:18
    #7

    Men herregud, detta får väl barnets pappa reda ut. Det är hans barn och hans ex. Hans ansvar.

    Sedan får du snacka med ditt barn.

  • Anonym (Suck) Trådstartaren
    Tue 22 Oct 2019 22:20
    #8
    Anonym (A) skrev 2019-10-22 22:18:04 följande:

    Men herregud, detta får väl barnets pappa reda ut. Det är hans barn och hans ex. Hans ansvar.

    Sedan får du snacka med ditt barn.


    Han tänker inte reda ut något alls. Utan verkar tro på henne och sitt barn. Det har blivit som vi mot dom.
  • Anonym (A)
    Tue 22 Oct 2019 22:24
    #9
    +3
    Anonym (Suck) skrev 2019-10-22 22:20:15 följande:
    Han tänker inte reda ut något alls. Utan verkar tro på henne och sitt barn. Det har blivit som vi mot dom.
    Då är det han som är problemet. Grattis!
  • Anonym (L)
    Wed 23 Oct 2019 05:06
    #10
    +2

    Så era barn är retar sig på och irriterar varandra. Det är något som kan hända vilka syskon som helst. Snälla gör inte detta till en konflikt mellan er och ditt styvbarns mamma utan hantera frågan som den syskonkonflikt det är!

  • Anonym (Suck) Trådstartaren
    Wed 23 Oct 2019 06:54
    #11
    Anonym (A) skrev 2019-10-22 22:24:35 följande:

    Då är det han som är problemet. Grattis!


    Är fullt medveten om detta. Så tråkigt. Om han hanterade detta på ett bra sätt vore det en icke fråga.
  • Anonym (Suck) Trådstartaren
    Wed 23 Oct 2019 06:57
    #12
    Anonym (L) skrev 2019-10-23 05:06:26 följande:

    Så era barn är retar sig på och irriterar varandra. Det är något som kan hända vilka syskon som helst. Snälla gör inte detta till en konflikt mellan er och ditt styvbarns mamma utan hantera frågan som den syskonkonflikt det är!


    Jag skulle gärna se det så, men han tar parti för henne och tycker det är en självklarhet att allt är en sanning, och menar att det mitt barn säger är en efterkonstruktion. Pga detta så blir det hela kluvet, och jag givetvis blir irriterad på mamman.

    Förstår du hur jag menar?
  • Anonym (Sara)
    Wed 23 Oct 2019 07:40
    #13
    +1

    De är två tonåringar som växt upp som syskon och de är ibland otrevliga mot varandra?

    Förstår inte problemet riktigt. Om ni säger till mamman att ni är medvetna om att barnen ibland går varandra på nerverna och hanterar detta på bästa möjliga sätt. Vad händer då? Vad är det som hon vill att ni ska göra? Vad vill mannen att ni ska göra pch varför blir det vilda diskussioner av detta?

  • Anonym (Suck) Trådstartaren
    Wed 23 Oct 2019 13:11
    #14
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-23 07:40:09 följande:

    De är två tonåringar som växt upp som syskon och de är ibland otrevliga mot varandra?

    Förstår inte problemet riktigt. Om ni säger till mamman att ni är medvetna om att barnen ibland går varandra på nerverna och hanterar detta på bästa möjliga sätt. Vad händer då? Vad är det som hon vill att ni ska göra? Vad vill mannen att ni ska göra pch varför blir det vilda diskussioner av detta?


    Precis så ser jag på saken. Men mamman tycker mitt barn är vansinnigt otrevlig, och som jag förstår det baserar hon detta på vad hennes eget barn sagt och inte vad hon själv sett eller hört. Där borde min make sagt som du föreslår, men det gjorde han inte. Istället pratar han med mig om att mitt barn betett sig dåligt.
  • Anonym (?!)
    Sat 26 Oct 2019 22:40
    #15
    +1
    Anonym (Suck) skrev 2019-10-23 13:11:39 följande:

    Precis så ser jag på saken. Men mamman tycker mitt barn är vansinnigt otrevlig, och som jag förstår det baserar hon detta på vad hennes eget barn sagt och inte vad hon själv sett eller hört. Där borde min make sagt som du föreslår, men det gjorde han inte. Istället pratar han med mig om att mitt barn betett sig dåligt.


    Ni verkar ju heller inte ha sett något (vilket inte är ovanligt) så vad är problemet? Det är väl klart att hon måste tala med pappan om barnet har berättat sådant för henne och mår dåligt. Tycker dessutom att det är skumt ditt barn först nekar till det men sedan säger att syskonet gör detsamma... I vilket fall sätt er ner med båda och lös problemet så slipper ni sådant!
  • Anonym (Sara)
    Sun 27 Oct 2019 05:39
    #16
    Anonym (Suck) skrev 2019-10-23 13:11:39 följande:

    Precis så ser jag på saken. Men mamman tycker mitt barn är vansinnigt otrevlig, och som jag förstår det baserar hon detta på vad hennes eget barn sagt och inte vad hon själv sett eller hört. Där borde min make sagt som du föreslår, men det gjorde han inte. Istället pratar han med mig om att mitt barn betett sig dåligt.


    Ok. Men om du säger att du pratat med barnet, vilket du ju har, vad händer då? Går det inte bara att släppa där eller är det något annat som din partner anser att du ska göra?
Svar på tråden Styvbarnets förälder