• Anonym (längtar förtvivlat)

    Tips och snack kring spermadonation!

    Hej

    Jag och min man har i sex år försökt få ett syskon till vår åttaåring. När vi fick henne var allt normalt, men sedan blev maken sjuk och har nu nästintill inga fungerande spermier. Vi har försökt med diverse hobbymetoder för att bli gravida, men inget hjälper. Så nu för ett tag sedan var vi i kontakt med den lokala fertilitetskliniken och fick beskedet att ivf är det enda som kan hjälpa oss. Eftersom att vi redan har ett gemensamt barn måste vi söka oss till en större stad och betala hela kalaset själva. Hade det inte varit för min benägenhet att drabbas av missfall(haft två innan dottern och två efter) hade vi nog gjort det, men nu är det så osäkert att det går vägen att vi inte vågar riskera vårt sparkapital.

    Eftersom att jag ändå har förutsättningar att bli gravid återstår då spermadonation. Tidigare var vi emot det, men har nu börjat omvärdera. Vi ska tänka fram till nyår och sedan bestämma.

    Så hur fungerar det med privat donation, ni som gått igenom det(både mottagare och donatorer får gärna dela upplevelser)? Vad ska man tänka på och hur valde ni donator? Och hur går det till rent praktiskt? Om man söker en främmande donator, vart hittar man en seriös sådan?

    Vi funderar på tre alternativ , hur hade ni valt och tänkt?

    * Kompisen

    +vet vi skulle ställa upp

    +vet vi skulle se det enbart som en donation

    + vet om vår förtvivlade kamp sedan tidigare

    +fysiskt frisk och stark

    - har dyslexi

    -bor långt bort så logistiken med äl kan bli knepig

    -blir barnet likt honom börjar ryktena gå..

    * Makens bror

    +makens gener och de är lika

    +barnet skulle vara en "Andersson" lika mycket som dottern och de skulle förmodligen bli lika.

    +frisk på alla sätt

    +bor nära oss

    -vet ej om han skulle ställa upp

    -enklare för makens familj att lägga sig i och vet fler om det kan vi inte styra över vad barnet får veta.

    *Okänd donator

    +vi styr mer

    -hur vet man att han är frisk och vettig?

    Input tack!

  • Svar på tråden Tips och snack kring spermadonation!
  • Kjell2

    Ett problem är att inget papper i världen kan förhindra att den biologiska pappan plötsligt kräver sin rätt som far.

  • Rudbeckius

    Här är mina tankar:

    1) Fråga er först vilken sorts donator skulle barnet vilja ha när ni berättar? Vad skulle kännas bäst för barnet?

    2) Dito fråga när det gäller er som föräldrar, ni är två viljor och tankar. Se 1) ovan.

    3) Närma er utvalda donatorer i prioritetsordning. Var varliga och var betedda på olika reaktioner och betänketid. Viktigt att inte pressa dem med olika känslor.

    4) Finns helt andra alternativ?

  • Anonym (längtar förtvivlat)
    Kjell2 skrev 2019-10-23 15:28:59 följande:

    Ett problem är att inget papper i världen kan förhindra att den biologiska pappan plötsligt kräver sin rätt som far.


    Hur sjutton är det ens möjligt i moderna tider med samkönade familjer, stjärnfamiljer och allt vad det är?
  • Kjell2
    Anonym (längtar förtvivlat) skrev 2019-10-23 15:38:07 följande:
    Hur sjutton är det ens möjligt i moderna tider med samkönade familjer, stjärnfamiljer och allt vad det är?
    Grund i svensk lagstiftning är att den biologiska föräldern alltid är förälder. Det som skulle kunna lösa det hela är adoption.

    Samkönade par löser det på olika sätt. T ex fader okänd, frivilliga överenskommelser mm. Problemet är att en förälder senare kan komma och kräva sin rätt men så länge inte det sker funkar det


  • Anonym (längtar förtvivlat)
    Rudbeckius skrev 2019-10-23 15:30:05 följande:

    Här är mina tankar:

    1) Fråga er först vilken sorts donator skulle barnet vilja ha när ni berättar? Vad skulle kännas bäst för barnet?

    2) Dito fråga när det gäller er som föräldrar, ni är två viljor och tankar. Se 1) ovan.

    3) Närma er utvalda donatorer i prioritetsordning. Var varliga och var betedda på olika reaktioner och betänketid. Viktigt att inte pressa dem med olika känslor.

    4) Finns helt andra alternativ?


    1. Jag vet verkligen inte. Lite därför jag skapar tråden. Jag tänker bara en frisk donator med våra färger och som vill vara just donator och inget annat. En främmande känner vi ju inte och jag vet inte om det gör det svårare eller lättare för barnet(kanske något donatorbarn här kan ge synpunkter?).

    2. Gällande oss så känner vi hittills det som jag skrivit i ts. Det vore fint om barnet är en "Andersson" som vi om vi väljer brodern. Väljer vi kompisen skulle det kännas bra då vi känt honom för alltid och hn är viktig för oss. En främling känns okomplicerat, men läskigt ur hälsosynpunkt.

    3. Vi ska fundera och läsa på(och be om synpunkter som här) fram till nyår innan vi ens pratar med kompisen eller brodern. Eller om en främling känns bäst, men jag känner mig så okunnig på den punkten ännu.

    4. Nej. Det är som sagt ivf, men vi vågar inte. Adoption är inte geller aktuellt då graviditeten är så viktig för mig och det jag längtar efter i alla år . Det kanske är själviskt, men så känns det.
  • Anonym (längtar förtvivlat)
    Kjell2 skrev 2019-10-23 15:44:09 följande:

    Grund i svensk lagstiftning är att den biologiska föräldern alltid är förälder. Det som skulle kunna lösa det hela är adoption.

    Samkönade par löser det på olika sätt. T ex fader okänd, frivilliga överenskommelser mm. Problemet är att en förälder senare kan komma och kräva sin rätt men så länge inte det sker funkar det


    Adoption är inte aktuellt. Visst litar vi på både brodern och kompisen, men helt hundra jan man väl aldrig vara.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (längtar förtvivlat) skrev 2019-10-23 15:48:04 följande:
    Adoption är inte aktuellt. Visst litar vi på både brodern och kompisen, men helt hundra jan man väl aldrig vara.
    Skulle ni verkligen vara komfortabla med att umgås med brodern och hans familj och veta att det är han som pappa till ert barn? Är din man verkligen bekväm med det?
  • Kjell2
    Anonym (längtar förtvivlat) skrev 2019-10-23 15:48:04 följande:
    Adoption är inte aktuellt. Visst litar vi på både brodern och kompisen, men helt hundra jan man väl aldrig vara.
    Jag tänkte på adoption efter födseln. Den biologiska fadern tar på sig faderskapet och därefter adopterar din man barnet med den biologiska faderns godkännande.


  • Anonym (?)

    Varför kan ni inte göra icsi med mannens spermier? Har ni varit på någon klinik för att diskutera alternativ?

  • Anonym (längtar förtvivlat)
    Anonym (Eva) skrev 2019-10-23 15:50:04 följande:

    Skulle ni verkligen vara komfortabla med att umgås med brodern och hans familj och veta att det är han som pappa till ert barn? Är din man verkligen bekväm med det?


    Brodern har ingen familj och kommer nog heller aldrig att skaffa( han är en typisk "Pettsson" och trivs så), men att umgås med honom och veta att han är bio till vårt barn skulle inte kännas fel, mer tvärtom faktiskt. Maken har sin bror som första alternativ.
Svar på tråden Tips och snack kring spermadonation!