• Dragonheart

    Graviditetspenning för barnskötare/förskolelärare

    Hej!
    Jag har bf den 4 februari 2020 och har planer på att gå hemma från början av nästa år.
    Jag har tänkt att söka graviditetspenning för den tiden innan bf men jag har hört så olika om man får det när man jobbar på förskola.
    Därför tänkte jag höra här om det finns någon annan som har fått det eller inte fått det och i så fall varför.
    Jag vill ju helst inte ta föräldradagar innan förlossningen men om jag inte får graviditetspenning så kommer jag ju göra det.

    Men som sagt jag jobbar på en förskola men blandad åldersgrupp på 18 barn mellan 1-5 år. 

    Tack på förhand 

  • Svar på tråden Graviditetspenning för barnskötare/förskolelärare
  • Dragonheart

    Nej för den andra avdelningen är också en blandad avdelning.
    Det ända min chef sa till mig var att man får bara graviditetspenning vid speciella fall så hon lät inte så positiv där från henne.

  • Dragonheart

    Nej för den andra avdelningen är också en blandad avdelning.
    Det ända min chef sa till mig var att man får bara graviditetspenning vid speciella fall så hon lät inte så positiv där från henne.

  • Anonym (Alternativ)
    Dragonheart skrev 2019-10-23 16:35:23 följande:

    Nej för den andra avdelningen är också en blandad avdelning.

    Det ända min chef sa till mig var att man får bara graviditetspenning vid speciella fall så hon lät inte så positiv där från henne.


    Hade du vart låst till enbart 1-3 åringar så tror jag att du hade haft möjlighet till grav.penning men då det är blandade åldrar och du inte behöver bära/byta blöja eller göra något annat fysiskt tungt så tror jag det kan bli svårare. Dina arbetskamrater kan ju tablå sig det istället och du kan ansvara lite mer för de äldre barnen etc.

    Men oavsett så tycker jag att du absolut ska söka ändå. Får du ett nej så är det ju nej menyer kan ju även bli ett ja.
  • Dragonheart
    Anonym (Alternativ) skrev 2019-10-23 16:39:23 följande:
    Hade du vart låst till enbart 1-3 åringar så tror jag att du hade haft möjlighet till grav.penning men då det är blandade åldrar och du inte behöver bära/byta blöja eller göra något annat fysiskt tungt så tror jag det kan bli svårare. Dina arbetskamrater kan ju tablå sig det istället och du kan ansvara lite mer för de äldre barnen etc.

    Men oavsett så tycker jag att du absolut ska söka ändå. Får du ett nej så är det ju nej menyer kan ju även bli ett ja.
    Jag tänkte så först med men sen kan jag inte alltid bara vara med dem stora barnen. För tillfället så har vi många småbarn som är där på heltid. Det gör att jag kommer ju ha dem själv under öppningar och stängningar. 
  • Orkide

    Beror på vilken handläggare du får tror jag. Jag har tre barn fick inte graviditetspenning för någon. /Förskollärare

  • Anonym (Alternativ)
    Dragonheart skrev 2019-10-23 16:47:57 följande:

    Jag tänkte så först med men sen kan jag inte alltid bara vara med dem stora barnen. För tillfället så har vi många småbarn som är där på heltid. Det gör att jag kommer ju ha dem själv under öppningar och stängningar. 


    Jo jag förstår men f.kassan kan mena på att du inte är själv länge med de små barnen och att det sedan kommer någon som kommer kunna utföra blöjbyten och tunga lyft.

    Man är hundägarn själv mer än 30-60 min med barnen.

    Och egentligen om man tänker på den ergonomiska biten så ska vi ju inte lyfta barnen oavsett graviditet eller ej. (Jobbar själv på förskola med de små och jag vet att det inte alltid fungerar så heller)

    F.kassan kan mens på att du kan sitta på stol/pall istället för på golv eller lyfta barnen.

    Men jag säger det igen, tycker du ska ansöka men då du är i blandad grupp kan det bli svårare än om du hade vart låst till enbart småbarn
  • Dragonheart
    Anonym (Alternativ) skrev 2019-10-23 16:55:41 följande:
    Jo jag förstår men f.kassan kan mena på att du inte är själv länge med de små barnen och att det sedan kommer någon som kommer kunna utföra blöjbyten och tunga lyft.

    Man är hundägarn själv mer än 30-60 min med barnen.

    Och egentligen om man tänker på den ergonomiska biten så ska vi ju inte lyfta barnen oavsett graviditet eller ej. (Jobbar själv på förskola med de små och jag vet att det inte alltid fungerar så heller)

    F.kassan kan mens på att du kan sitta på stol/pall istället för på golv eller lyfta barnen.

    Men jag säger det igen, tycker du ska ansöka men då du är i blandad grupp kan det bli svårare än om du hade vart låst till enbart småbarn
    Ja jag ska söka man kan som sagt inte får mer än ett nej. 
    Jag får se vad de säger. 
    Men tack för ditt svar!
  • Dragonheart
    Orkide skrev 2019-10-23 16:48:31 följande:

    Beror på vilken handläggare du får tror jag. Jag har tre barn fick inte graviditetspenning för någon. /Förskollärare


    Okej då får vi se helt enkelt.
    När var det du ansökte om det?
    Har ni småbarn, syskon eller blandad avdelning?
    Är lite nyfiken

    Tack för ditt svar
  • Sasu

    kan bero mycket på handläggaren, fick ett nej från en handläggare, sen gick denna handläggaren på semester och helt plötsligt blev mitt godkänt från den nya handläggaren..

Svar på tråden Graviditetspenning för barnskötare/förskolelärare