• Anonym (Orolig)

Förundersökning sexuellt övergrepp barn

Hej!

Min pojkvän blev för 1,5 månad sen anklagad för sexuellt övergrepp mot sin 5-åriga dotter, som har sagt något på förskolan som i sin tur blivit anmält. Vi vet inte vad hon sagt, endast att han utreds för sexuellt övergrepp mot barn. Dottern och båda föräldrarna har blivit förhörda. Sen har vi inte hört någonting. Själv tror och hoppas jag att det rör sig om ett missförstånd, något som tolkats fel av förskolan. Hursomhelst, någon som vet hur lång tid det brukar ta tills man får svar? Vad händer om de går vidare med utredningen? Någon som varit med om liknande? Enligt mamman får han varken träffa eller prata med barnen på telefon innan utredningen är klar, så det är otroligt jobbigt att det tar sån tid.

Mitt i samma veva har han fått sålt han och mammans gemensamma hus, som de har försökt sälja länge. Tanken var att han skulle flytta hit, men eftersom jag också har barn går ju inte det medan han är under utredning och jag vet inte var han ska ta vägen då. Så mycket tankar som snurrar i huvudet nu. Vill som sagt höra om någon har liknande erfarenheter eller kunskap om ämnet, utan att bli dömd över själva situationen.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Förundersökning sexuellt övergrepp barn
  • Drottningen1970
    Anonym (M) skrev 2019-10-23 18:07:05 följande:

Utredningen får ta max tre månader, men tar ibland längre tid.

Din pojkvän måste ju ha fått reda på vad dottern sagt, han har väl delgivits misstanke? Så han borde veta om det rör sig om ett missförstånd eller om hon berättat något allvarligt.

Hur som helst brukar dessa brott vara väldigt svåra att bevisa, särskilt när målsägande bara är 5 år, så sannolikt blir det nedlagt.

Får en polisutredning bara ta 3 månader?
  • Drottningen1970
    Anonym (Orolig) skrev 2019-10-23 19:01:24 följande:

Ja han vet att han är misstänkt för sexuellt övergrepp mot barn. Han har ingen advokat i dagsläget, utan väntar och ser vad de kommer fram till på förundersökningen. Bör man ha advokat redan i det här stadiet? Varken jag eller han har någonsin varit med om något rättsligt innan och vet inte riktigt hur det fungerar.

Jag låter givetvis inte honom vara ensam med barnen förrän utredning och allt är klar.

Låter som han ljuger för dig...
  • Anonym (.-.)

Socialtjänsten gör en utredning för att se om barnet ä i behov av någon insats och polisen gör en för att se om något brott har skett.

Det är alltså olika fokus på dessa, socialtjänsten har ingen lagrum till tvångsåtgärder i det fallet det inte föreligger LVU, SOL bygger på "frivillighet" vilket i och för sig tolkas av socialtjänsten på ett helt annat sätt än ex. SAOL/SAO.

Det är inte lätt om man blir falskeligen anklagad för övergrepp samtidigt som det är fruktansvärt om ett barn inte blir trodd om det verkligen hänt något,

• Anonym (M)
    Drottningen1970 skrev 2019-10-23 21:37:48 följande:

Får en polisutredning bara ta 3 månader?

Inte generellt, men när det gäller bland annat sexuellt övergrepp mot barn så får den bara ta max tre månader (enligt huvudregeln).
  • Anonym (es)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-10-23 19:01:24 följande:

Ja han vet att han är misstänkt för sexuellt övergrepp mot barn. Han har ingen advokat i dagsläget, utan väntar och ser vad de kommer fram till på förundersökningen. Bör man ha advokat redan i det här stadiet? Varken jag eller han har någonsin varit med om något rättsligt innan och vet inte riktigt hur det fungerar.

Jag låter givetvis inte honom vara ensam med barnen förrän utredning och allt är klar.

Blanda inte ihop nedlagd utredning med att ingenting har hänt. Det innebär bara att ingenting har gått att bevisa.
    Men sina barn tar man inga risker
  • Drottningen1970
    Anonym (M) skrev 2019-10-23 21:42:27 följande:

Inte generellt, men när det gäller bland annat sexuellt övergrepp mot barn så får den bara ta max tre månader (enligt huvudregeln).

Där ser man...
  • Anonym (Hjälp)

Vilken jobbig sits. Jag tror aldrig jag helt skulle sluta vara orolig även om det lagts ner och det är ju hemskt om den misstänkte inte varit skyldig. Men när det gäller barn så kan man inte vara nog försiktig.

• Drottningen1970

Det ligger ju i sakens natur att partners och nära anhöriga alltid är övertygade om att en misstänkt förlvare är oskyldigt anklagad.

Finns ju ingen som lever med sin kärlek som samtidigt går omkring och tror att han nog kan tänkas vara pedofil. Skulle man ha en sådan misstanke så skulle man ju inte leva med vederbörande.

• Anonym (Själv utsatt)

Jag blev utsatt för sexuella övergrepp av min pappa från förskoleålder och framåt. Det har förstört otroligt mycket i mitt liv. Min mamma tror inte att något hänt, trots att hon visats riktiga bevis på skuld i frågan. Att barn i den åldern skulle ljuga om sexuella övergrepp ser jag som mycket osannolikt, men att fälla förövare är tyvärr ofta svårt. Frånvaro av en fällande dom säger alltså inte så mycket om den anklagades oskuld. Ts, du kan gärna läsa på om sexuella övergrepp mot barn för att få en bättre helhetsbild. Det finns mycket bra information på nätet.

• Anonym (Orolig)

Jag tror inte att han ljuger om det. Enligt soc, och som någon skrev här, har han endast blivit informerad vilket brott han är misstänkt för. Detaljer släpps om de går vidare med det. Även barnens mamma säger att han inte fått veta mer.

Gällande vad jag tror är det så hemskt vilket som. Det är fruktansvärt om han har gjort något. Det är också fruktansvärt om han inte har gjort något och blir oskyldigt anklagad. Så himla svårt att veta hur man ska bete sig i den här situationen. Jag har läst på mycket om sexuella övergrepp mot barn och vi har haft barnen väldigt mycket och jag har aldrig sett minsta lilla antydan till att det skulle hänt något olämpligt. Har arbetat mycket med barn och brukar märka direkt om det är något som inte stämmer.

Enligt barnens mamma har soc sagt att han varken bör prata med dem eller träffa dem under utredningen. Jag fick också gå på möte på soc pga detta och till mig sa de att han fick träffa mina barn om jag ansåg att det var lämpligt och bara att jag inte bör lämna dem själva tillsammans innan vi vet mer. Så det låter konstigt att han inte skulle få kontakta barnen alls.

Svar på tråden Förundersökning sexuellt övergrepp barn