• Anonym (Deppig)

Någon som inte gått upp i vikt av Mirtazapin?

Fått Mirtazapin 15mg utskrivet som jag ska ta till natten mot depression och sömnsvårigheter. Men vill verkligen inte gå upp mer i vikt? Någon som inte gått upp i vikt av medicinen och vad åt ni? Är det ämnesomsättning gen som blir lägre eller är det aptiten som ökar? Äter redan hjärtmedicin som påverkar min puls och ämnesomsättning negativt....

• Svar på tråden Någon som inte gått upp i vikt av Mirtazapin?
  • Furienna

Så du tycker inte att det är värt att jansje gå upp ett par kilon, om du mår bättrr av medicinen?

• Anonym (Aaa)

Jag åt 15 mg i 5 år och gick max upp 4 kg vilket det var värt alla gånger. Sov så mycket bättre var en stor räddning för mig under en jobbig tid, åt även sertralin samtidigt. Jag blev grymt sötsugen på kvällen men såg till att vara försiktig.

• FtS70

Jag har inte haft en enda patient som klagat på viktuppgång faktiskt, man jag brukar påpeka risken och sagt att man kan ju försöka hålla sig till portioner lika stora som vanligt även om aptiten ökar något.

• Anonym (Deppig)
    Furienna skrev 2019-10-24 16:06:32 följande:

Så du tycker inte att det är värt att jansje gå upp ett par kilon, om du mår bättrr av medicinen?

Jag vill inte må dåligt av ännu mer viktuppgång .
  • Anonym (Deppig)
    FtS70 skrev 2019-10-24 20:07:41 följande:

Jag har inte haft en enda patient som klagat på viktuppgång faktiskt, man jag brukar påpeka risken och sagt att man kan ju försöka hålla sig till portioner lika stora som vanligt även om aptiten ökar något.

Jag försöker att inte överäta utan äta som tidigare. Men har märkt att sötsuget har ökat.
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (Aaa) skrev 2019-10-24 19:23:06 följande:

Jag åt 15 mg i 5 år och gick max upp 4 kg vilket det var värt alla gånger. Sov så mycket bättre var en stor räddning för mig under en jobbig tid, åt även sertralin samtidigt. Jag blev grymt sötsugen på kvällen men såg till att vara försiktig.

Gå upp 4 kg under en 5-årsperiod är ju överkomligt iallafall. Härligt att du mådde bra av dem! Har också fått ökat sötbehov.
  • Furienna
    Anonym (Deppig) skrev 2019-10-25 10:21:37 följande:

Jag vill inte må dåligt av ännu mer viktuppgång .

Så du vill hellre ha kvar sömnproblem än kanske gå upp ett par kilon?
  • Anonym (Aaa)

4 kg är ingenting i jämförelse med att lifga vaken varje natt.

• Anonym (rävgift)

Den här medicinen går man inte bara upp ett ar kilo av. Den är lömsk och det är inte ovanligt att gå upp 20 kg på 2 mån. Tror ingen har lust att bli deprimerad över en oformlig kropp också utöver ångesten. I detta samhället är viktökning förknippat med stor ångest vilket alla borde veta vid det här laget. Skulle inte acceptera gå upp mer än högst 2-5 kg av en biverkning.
  • Anonym (rävgift)

Den här medicinen går man inte bara upp ett ar kilo av. Den är lömsk och det är inte ovanligt att gå upp 20 kg på 2 mån. Tror ingen har lust att bli deprimerad över en oformlig kropp också utöver ångesten. I detta samhället är viktökning förknippat med stor ångest vilket alla borde veta vid det här laget. Skulle inte acceptera gå upp mer än högst 2-5 kg av en biverkning.
Svar på tråden Någon som inte gått upp i vikt av Mirtazapin?