• LexKi

    BF JULI 2020

    Hej. Jag hoppar gärna in här :) Plussade i fredags efter IVF, första barnet. Är nu i v.5 (4+6) och bf 13 juli. Aldrig ens varit gravid tidigare så nu hoppas vi verkligen att den vill stanna kvar där inne. Grattis till er alla!

  • LexKi
    SugarSugar skrev 2019-11-11 21:02:18 följande:

    Hej alla,

    Grattis till era fina plus!

    Är väldigt orolig och rädd för att jinxa detta, men smyger in här jag med.. BF 13 juli (5+6 just nu). Håller tummar och tår att lilla ?äppelkärnan? mår bra därinne och vill fortsätta att gro. Ultraljud är planerat till början utav dec, vilket är en milstolpe. Tror att jag först efter det vågar slappna av och verkligen glädjas åt detta. (Är verkligen en efterlängtad graviditet) Hur känner ni andra?

    Kram på er!


    Jag känner definitiv samma, rädd att jinxa för att man skriver i dessa forum eller laddar ner en gravid-app eller så. Men samtidigt kan jag inte låta bli =/ Jag har också ultraljud i början på december, den 3:e. Hur ska man palla med att vänta i tre veckor på ett besked?
  • LexKi
    SugarSugar skrev 2019-11-11 21:40:21 följande:

    Samma här. Vaknar oxå kring 3-4 och kan inte somna om. Jag har laddat hem Storytel och lyssnar på meditationSamma här, har äntligen vågat ladda ner en gravidapp. Vilken gillar du bäst? Jag ska oxå dit den 3e, vilket sammanträffande! =D Ja, jösses... först väntan mellan ÄL och test, sen ultraljud och sen 12 veckorgränsen. Man vill ju såklart glädjas, men samtidigt vill man inte ta ut något i förskott. Skönt att vi känner samma bägge två i af =D


    Jag har laddat ner Preglife, den var högst rankad och bra tycker jag. Man skulle ju kunna ladda ner hur många som helst men måste nog hejda mig lite =D Kul att vi ligger så lika!

    Ja, ena stunden är det svårt att glädjas och jag tänker "Hur vet jag ens att jag verkligen är gravid egentligen just nu, förutom plusset på stickan" och i nästa stund "klart jag är gravid.. tills motsatsen är bevisad. Var glad nu!". Det går verkligen upp och ner. Vi har försökt i flera år och lyckades nu för första gången på tredje IVFn. Så då blir det också tankar som säger: eftersom det var så svårt att ens bli gravid, varför skulle det då få stanna kvar =( Usch, vad negativ jag är idag, sorry, behövde avreagera mig lite!
  • LexKi
    staar skrev 2019-11-11 22:03:30 följande:

    Alla ni som har bokat ultraljud, är det något man gör där ni bor eller har ni bokat ett privat? Här är det nästan omöjligt att få tidigt ultraljud utan man får boka privat och åka till Stockholm. Jag ska dock försöka få ett eftersom att min förra graviditet var ett utomkveds


    Jag har gjort IVF så då får man tidigt ultraljud för att konststera graviditeten.

    Ja, du borde ju kunna få ett tidigt ul om du haft utomkveds kan man tycka. Hoppas du hittar någon mottagning som kan hjälpa dig!
  • LexKi
    SugarSugar skrev 2019-11-12 00:02:10 följande:

    Det är lugnt, känner precis som dig! Faktum är att vi oxå genomgått IVF, vi blev gravida nu på andra försöket. Tror att man kanske blir ännu mer orolig just för det.. för att man inte tar något förgivet liksom =D

    Har laddat ner tre appar nu, haha! Tänkte testa dem alla och radera två så småningom. Vad har du för symptom? Jag har haft molvärk och ömma bröst. Nu idag mitt på dagen försvann molvärken ett tag, jisses vad jag började noja. Men nu är den tillbaka igen =D


    Men vad undetbart! Håller helt med dig, man vågar inte ta något förgivet.

    Jag har egentligen bara ömma bröst och svullen mage men tror det beror på lutinusen, som jag slutade med igår, så det börjar lägga sig. Är livrädd att inga nya ska träda fram. Förra veckan hade jag som vibrationer till och från i livmodern, det var så jag misstänkte att jag var gravid, aldrig känt något liknande tidigare. Så nu börjar jag bli nojig!

    Haha, tre appar =) Vilka har du?
  • LexKi
    SugarSugar skrev 2019-11-12 10:59:03 följande:

    Preglife, Preggo och Preggers. Hittills gillar jag nog Preggo eller Preggers bäst =) Gick in i vecka 6 idag enligt apparna. Men är lite förvirrad hur man räknar. Har förstått det som att man räknar 2 veckor + tiden efter äggplock. Då får jag det till 5 veckor idag, men om jag ska räkna 5 veckor så stämmer inte BF som ska vara den 13 juli? Vet du? I vanliga fall är det ju första mensdagen i den senare mensen och det var 6/10, så då stämmer ju 6 veckor bättre =)

    Skönt att slippa Lutinus! Själv har jag fått info om att köra två om dagen fram till UL =P


    Gick också in i vecka 6 idag med bf 13 juli! Alltså 5+0, så det borde stämma för dig med. Vi gjorde frysåterföring i naturlig cykel så jag antar att jag kan räkna från förra mensen första dag, som för mig var 9/10. Men om du gjorde äggplock beräknas graviditetens början från två veckor innan ägget sattes in i livmodern, enligt 1177. Blir det samma resultat då? Snurrigt värre!
  • LexKi
    SugarSugar skrev 2019-11-13 00:16:26 följande:

    Tack! Nu har jag googlat runt och det verkar stämma, om inte annat så får jag väl veta på ultraljudet =) Helt otroligt att vi har både UL och BF samtidigt! =D Nu ska vi bara få tiden att rulla på... i en skön takt utan massa nojor och stress! Fick cravings idag förresten. På CHEESBURGARE utav allt som finns =P Hoppas verkligen inte det håller i sig, för då kommer jag rulla fram snart.... Har ni andra börjat få cravings?


    Ja, det är verkligen lustigt att vi har samma datum! Nu har jag ringt barnmorskemottagningen också och fått en tid den 25 november för ett hälso-samtal, därefter bokar man in ett inskrivningssamtal tydligen. Vet inte riktigt vad skillnaden är för jag ska lämna blodporver inför det här första..Har du kontaktat barnmorskemottagningen än?

    Åh, jag har ingen särskild craving än så länge mer än att jag ständigt är sugen på ALLT. Snart suktar man väl efter murbruk också =D Men jag har sådan fruktansvärd halsbränna så jag har svårt att äta =(
  • LexKi
    Tessaloniki skrev 2019-11-13 09:15:31 följande:

    Hej! Hoppar in här! Plussade i morse efter 1,5 års kämpande, ett missfall och nu ett lyckat försök med Letrozol. Känns helt overkligt! Bf 20 juli!

    Har haft symptom som kommit och gått: nattsvettning (och då inte lite!), ömma bröst (På utsidan av brösten), trötthet, illamående (väldigt lindrigt än så länge), halsbränna (inte så lindrigt), törst och framförallt en stickande och "dragig" (som att någon drar i den) känsla i och omkring livmodern.


    Grattis! Är det första barnet? Jag ska på ultraljud på min klinik den 3/12, ska bli så spännande men samtidigt läskigt!
  • LexKi
    Tessaloniki skrev 2019-11-13 12:57:43 följande:

    Tack! Ja, första barnet! Så spännande! Kul, då har vi nästan ultraljud samtidigt! Vilken vecka kommer du vara i då? :)


    Då kommer jag vara i v. 9 (8+0) enligt appen. Vet inte varför det bli så "sent". Låter som alla andra får komma i v.8..?
  • LexKi
    Tessaloniki skrev 2019-11-13 14:42:10 följande:

    Det beror väl lite på om det är landsting eller privat, tänker jag. Och för min del så är det ju för att jag har genomgått behandling hos dem och att de ska kolla att allt ser bra ut. :)


    Jag har gjort IVF inom landstinget så... men de kanske inte hade några lediga tider veckan innan :) Är så j*kla otålig bara, vill veta nu om allt är som det ska! =)
  • LexKi
    Tessaloniki skrev 2019-11-13 15:33:49 följande:
    Aha! Min klinik är privat så det kanske är där det skiljer. Men det var dem som valde när ultraljudet ska vara :) jaa det är klart vi vill veta hur det står till där inne! <3 Hur länge har ni försökt få barn? Och är det första (du kanske har skrivit det, sorry i såna fall)? :)
    Ja, så kan det ju vara!
    Det är första. Jag slutade med p-piller redan 2012 men då tänkte vi i några år att händer det så är det välkommet. Började med utredning våren 2017 och sedan första IVFn februari 2018, när det inte tog sig då och efter andra omständigheter pausade vi fram till augusti 2019 - som inte tog sig, och nu tredje försöket gick det. Glad Så hoppas hoppas hoppas verkligen att den lill* mår bra och stannar kvar! Eller vem gör inte det förresten Skrattande
  • LexKi
    SugarSugar skrev 2019-11-13 18:37:05 följande:

    Nej, jag har inte ringt barnmorskemottagningen än. Men det är nog bra att göra det =) Är så grön på det här, så vet inte riktigt när och hur man ska göra... haha.

    Murbruk och krita... mums! ;D Lunchade med en kompis idag som bara: det är något speciellt över dig, du är gravid va?? Jisses alltså, hon är otrolig på sånt där. Så nu har jag berättat för min första person utanför familjen. Jätteläskigt, men det gick inte att ljuga. Hon tyckte man skulle njuta utav detta, så ska försöka att göra det nu =)


    Jag är också heeeelt grön på detta. Det var IVF-kliniken som sa att jag skulle ringa och boka tid på barnmorskemottagningen. Trodde det var för tidigt men som hon sa; det är snart jul och så :)

    Wow imponerande kompis du har! Har ni berättat för familjen? Vi tänkte försöka hålla oss till jul. Men jag har berättat för mina två nära kollegor, vi skulle ha vinkväll samma dag som jag plussade och de skulle såklart undra varför jag drack alkoholfritt ;D
  • LexKi
    SugarSugar skrev 2019-11-13 20:23:25 följande:
    Ja, men inte för alla inom familjen. Min mamma har varit ett stöd i hela processen, så hon och pappa vet. Blir ju såklart jobbigt att berätta för dem som vet om det skulle bli något knas. Men har varit övertydlig med att ingen får ta något förgivet ;D Ja, det där med alkohol är ju rätt avslöjande.. Men planerar att gå ut mer ?allmänt?, för nära kompisar, syskon å så vid jul jag med.
    Jo det är klart, men det kan ju också vara skönt att kunna få stöd, eller i alla fall förståelse av flera om de vet, om det skulle hända något. 

    Hur går det med symptomen då, har du någon förutom cravings?
  • LexKi
    SugarSugar skrev 2019-11-14 11:36:21 följande:
    Ömma bröst, molvärk som kommer och går.. sen sug efter salt. Sitter och käkar salta jordnötter just nu =D Sen sover jag dåligt. Hade en del vätska i buken så har inte kunnat sova på mage, men nu går det bättre =) Du då?

    Någonting som hände idag var att en känsla av glädje och optimism sköljde över mig. Har varit så orolig och nojig men just nu är det bortblåst och jag känner mig löjligt lycklig på någotvis. Vet inte om det har med graviditeten att göra men känns skönt =) Nu vill jag typ börja titta på inredning m.m. till barnrummet men vi får se om jag vågar... Har du vågat börja fantisera om sånt?
    Har också ömma bröst och molvärk till och från. Igår och i morse när jag hade molvärk och spänningar i magen och när jag böjde mig ner för att knyta skorna eller plocka upp något spände det till som satan och sedan kom det typ en droppe blod när jag var på toa en stund senare. Jag blev såklart livrädd och tänkte att nu är det kört! Gråter Men jag har en egen teori om att det var något blodkärl eller så som brast då det bara var pytte pytte lite båda gångerna och efteråt var molvärken mindre.
    I övrigt är magen super svullen och utspänd, ser typ gravid ut! Skrattande Mår inte illa men känner liksom lite.. urk..på något sätt.

    Åh, vad härligt med lyckorus! Jag tänkte själv idag på förmiddagen att nästa gång jag går i en klädbutik så kan jag faktiskt gå och titta på bebisavdelning, för min egen skull, inte för syskonbarn eller vänners barn. Kanske inte behöver köpa något riktigt än men tanken på att bara flanera runt där gjorde mig glad Solig
  • LexKi
    BeckaBecka skrev 2019-11-14 18:04:47 följande:

    Jag har också lyckorus nu när jag tog ett nytt clearblue veckoindikator, som jag egentligen inte skulle :p


    Härligt! Funderar också på att göra ett till imorgon, en vecka efter första, bara för att få se att det har stigit. Kan fortfarande liksom inte förstå att det är sant. Jösses, så knäpp man är =P
  • LexKi
    SugarSugar skrev 2019-11-14 20:32:02 följande:
    Du behöver nog inte vara orolig. Nu kommer jag inte ihåg om du slutat med Lutinus, men Lutinus irriterar ju slemhinnorna rejält vilket kan bidra till blödningar + som du skriver är ju blodkärlen oxå rätt känsliga.

    Å vad fint att titta på barnavdelningen. Vad mysigt det lät =D
    Slutade med Lutinus i måndags efter att jag hade pratat med kliniken. Jag är väl egentligen inte så orolig i och med att de är så himla små blödningar, de har kommit några fler gånger. Men är lite "iskall" varje gång jag går på toa. Men så länge det inte flödar och gör ont så Drömmer
  • LexKi
    LizzieP skrev 2019-11-15 10:23:46 följande:

    Hej tjejer, skrev nyss i en annan tråd om spökstreck men jag skriver här också. Lyckan var total igår när plusset på bifogad bild kom. Hittade hit till er direkt. Idag tog jag ett CB digital som säger ?inte gravid?. Har någon varit med om liknande? Jag tycker det är ett relativt tydligt plus igår och jag känner mig onekligen på tjocken. Vad spökar med mig? Kram <3


    Tror definitivt att det är ett riktigt plus! Jag hade sådär svagt de tre första dagarna jag testade, och jag har tidigare aldrig haft någon tillstymmelse till streck tidigare. När ska eller skulle du haft mens? Vänta ett par dagar och ta sedan ett digitalt igen. Det kan fortfarande ha varit för lite hcg, detta ökar ju varannan till var tredje dag.
  • LexKi

    Min mage var också jätte svullen till en början, tror det beror på all progesteron. Nu i v. 6 är det inte alls lika illa, har typ inga symptom förutom ständigt ömma bröst. Mår hur bra som helst, lite för bra känns det nästan som =/ Jag har även lite små blödningar till och från, mest när jag går på toa. Men ingen molvärk direkt. Först intalade jag mig att blödningar beror på känsliga slemhinnor och så men nu börjar jag bli riktigt orolig =(

Svar på tråden BF JULI 2020