• amlaj

BF JULI 2020

2/7: amlaj, 20 år. Första barnet, flicka.

8/7: Phoworray, 29 år (30 år 5 april), första barnet. :)

13/7: ollesmor, 37 år, andra barnet.:)

23/7: reptilina, 39 år, Stockholm. Andra barnet.

19/7 staar, 30 år Västerås. Andra barnet och väntar en pojke :)

25/7: Lunne, 32 år, Stockholm. Första barnet :)

1/7: Tigerianna, 34 år, Jönköping. Väntar tredje barnet

17/7: anette81, 38år, Gävle, Andra barnet

• amlaj

Nån som har bra koll på hur allt med försäkringskassan funkar? 
    Jag är idag studerande men slutar gymnasiet nu i juni även om jag egentligen har ett år kvar då det går fortare att läsa klart de två kurser jag har kvar för högskolebehörighet på typ komvux. Jag är också timanställd men min arbetsgivare ska "avsluta mitt kontrakt" när jag inte klarar att jobba mer innan förlossningen. Hon gissa på att det senast blev slutet av maj. Känns extremt onödigt eftersom jag trivs och gärna kommer tillbaka på timmar när min sambo börjar vara hemma istället. De har sagt att jag gärna får komma tillbaka efter min ledighet. Vet att de antagligen inte har nån rätt att göra så, men om det nu sker, vad ska jag fylla i som sysselsättning? Jag är ju varken studerande eller anställd i sådana fall. Arbetssökande är jag väl inte heller, eller kan jag skriva in mig på arbetsförmedlingen två veckor innan förlossningen, när jag slutat skolan? 

En till fråga, hur långt brukar man låta det gå innan man får intravenöst järn? Har haft symtomgivande järnbristanemi under typ hela graviditeten. Har tagit niferex, minst en om dagen men under långa perioder 2-3, sen vecka 15. Vet inte vad värdet låg på på inskrivningen jag var på på mvc i början av december, men det var iaf lågt så jag blev rekommenderad niferex från vecka 20, började dock i vecka 15. Det har bara fortsatt nedåt. Var 102 för nån månad sen och typ 93 i onsdags. Min bm sa till mig att jag behövde ta två niferex om dagen vilket jag gjort nu under en längre tid och "hoppas att det ska gå upp". Tror inte riktigt att två niferex och lite hopp gör det bättre. Frågade om det var nåt mer jag kunde ta eller göra och hon sa att niferex va det som gällde och att jag ska undvika kaffe, mejeriprodukter o sånt i samband med järnintag och gärna ta det med c-vitamin, vilket jag redan gör. Har varit som en sengångare hela min graviditet men mått bra i övrigt vilket är lite irriterande. Nu med distansundervisning får man inte mycket gjort kan jag lova. Extrem trötthet och huvudvärk går inte bra ihop med att sitta framför datorn och skriva hela dagarna. Är man då hemma får man inte mycket gjort när man likaväl kan sova istället. Så känns sådär att må bajs och prestera dåligt sista tiden av terminen när allt redan är pressat pga corona. Har liksom ingen tid att dra ut på terminen. Slutar i mitten av juni och har bf 2/7. Om inte annat vill jag gärna få upp järnet innan förlossningen för att inte få världens dipp efteråt. Mamma svimmade efter förlossningen pga lågt Hb, det slipper gärna jag.

• amlaj

Vi har bedside crib, kläder, skötväska och tyg-tvättlappar hemma redan. Har beställt vagn och babyskydd från en butik som ligger nära. Vi ska säga till 1-2 dagar innan vi vill hämta det. Vi har så lite plats i lägenheten så det kan få stå kvar hos butiken ett tag till. Har Bodies med både korta och långa armar, pyjamas har vi bara med långa ben/armar. Insåg häromdan att vi knappt har några kläder som passar med varandra så stackarn kommer ju knappast se vacker ut. Känner vi att något saknas eller att hon måste ha kläder som matchar så får vi helt enkelt köpa det sen. Tar ju inte många dagar att få hem oavsett om man beställer eller köper begagnat.

Det vi har kvar som ska köpas innan bebis kommer är täcke och kudde (ska ha till vagn/vagga då bedside crib är ganska litet, sen lär det ju inte användas direkt nu), filtar, lakan och madrasskydd till både vagnen och sängen, grejer från apoteket som kan va bra o ha, förbrukningsvaror typ blöjor och tvättlappar, nåt bäddset. Ska väl antagligen köpa ett babynest också. Vi har inte plats till ett skötbord så lär väl bli en skötbädd bara men vi har inte kommit fram till en bra lösning riktigt än. Sen såklart behöver jag kanske lite kläder att amma i, men är inget jag har så bråttom med. Har två amnings-bhar i min vanliga storlek, ska köpa fler sen när jag vet typ hur stora mina bröst blir. Har fyra amningslinnen också. Blir nog mycket stanna hemma i början och kommer nog inte ha så mycket kläder på mig, så har inte så bråttom med amningskläder.

Känner väl rent spontant att det är bättre att köpa efter hand om vi märker att det är nåt vi saknar. Vi har så lite plats så vill inte ha massa som vi inte använder.

• amlaj
    Anonym (Snart dags) skrev 2020-06-26 08:25:37 följande:

Jag har gått upp 18 kg hittills, från 55 till 73.. hur mycket har ni gått upp ?

Någon annan som har extremt ont i benen på nätterna ? Blir galen och vaknar var tionde minut

Jag har gått upp från 63 till 87.
  • amlaj

Jag har bf 2/7 så imorgon och känner fortfarande inte några direkta tecken på att det är på g. Har varit inne för minskade fosterrörelser så ska på tul imorgon. Känner mig hemsk men hoppas nästan att de hittar en anledning till igångsättning. Eller iaf erbjuder en hinnsvepning. Är trött på detta nu även om jag haft en lätt graviditet. Pga att allt har varit bra så har min vanliga bm sagt att jag kommer få gå till vecka 43 om inget nytt dyker upp.

Svar på tråden BF JULI 2020